Blue Air, cea mai mare companie aeriana romaneasca dupa numarul de pasageri transportati, se afla in pragul falimentului dupa ce Parlamentul i-a respins un imprumut in valoare de 300 de milioane de lei. In cursul zilei de ieri, Senatul, cu votul majoritatii social-democrate, a respins prevederile ordonantelor de urgenta aprobate de Guvern prin care Blue Air ar fi beneficiat de un imprumut substantial. Reprezentantii companiei aeriene se arata surprinsi de decizia luata in Parlament, transmitand ca Blue Air ar urma sa dispara in cazul in care acest imprumut nu se va concretiza.
Blue Air traverseaza o perioada extrem de dificila in contextul crizei provocate de pandemia de coronavirus, masurile de restrictie impuse de marea majoritate a statelor europene in vederea limitarii raspandirii epidemiei afectand semnificativ intreaga industrie. Despre turism s-a vorbit din ce in ce mai putin in acest an, conducerea Blue Air vazandu-se nevoita sa anuleze curse catre mai multe destinatii europene. In aceste conditii, contextul financiar este extrem de dificl la aceasta ora pentru Blue Air, compania anuntand deja in repetate randuri ca este foarte aproape de a disparea de pe piata.
Prin intermediul unei scrisori trimise in cursul zilei de astazi Senatului, conducerea Blue Air sustine ca, in lipa acestui ajutor, piata lasata libera de catre Blue Air nu va fi ocupata de compania nationala TAROM, ci de catre compania rivala de pe piata romaneasca (Wizz Air). Compania low-cost maghiara a preluat deja in ultimele luni, fara niciun cost, un numar important din rutele Blue Air, avand la aceasta ora peste 60% din piata de transport aerian din tara noastra. Maghiarii acorda o atentie speciala Romaniei la ora actuala, datele din ultimul an financiar demonstrand ca piata din tara noastra a fost cea mai profitabila piata pentru Wizz Air.
Conducerea Blue Air mai trage un semnal de alarma prin intermediul aceleiasi scrisori, sustinand ca Romania va pierde “un contributor important la bugetul de stat, mii de locuri de munca de inalta calificare si un pilon important al industriei aviatice romanesti”. De asemenea, reprezentantii companiei aeriene mai transmit ca “increderea mediului de afaceri roman si international in dorinta statului roman de a sprijini mediul antreprenorial va fi profund subrezita”. In acelasi timp, pasagerii romani care vor calatori in continuare vor plati de acum inainte taxe si impozite care vor fi directionate catre o alta tara, nu catre Romania.
Nu in ultimul rand, cei de la Blue Air mai atrag atentia ca aeroporturile din Romania vor ajunge in situatia de a fi “dependente de un operator aproape monopolist, care va extrage profituri masive, profituri care nu se vor intoarce in niciun fel in Romania”.
Social-democratii din Senat au sustinut ieri ca acordarea unui imprumut catre o companie privata este discutabila, mai ales in conditiile in care aceasta rivalizeaza cu compania de stat TAROM. De asemenea, acestia considera discutabile si garantiile stabilite de Guvern pentru acordarea acestui imprumut. Ambele opinii sunt impartasite atat de fostul ministru al Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, cat si de senatorul Viorel Arcas, presedintele comisiei de buget din Senat.
In cazul in care acordarea acestui imprumut se va concretiza in cele din urma, pana la rambursarea integrala a lui, Guvernul va avea doi reprezentanti cu drept de veto in consiliul de administratie al companiei.
Ultimele NOUTATI
Nu ai bani de chirie? Iata cum poti negocia cu proprietarul, desi ai contract deja semnat
4 mari greseli pe care le fac toti oamenii saraci cand vine vorba de bani – si cum sa le eviti!
Cum sa platesti cu 50% mai putin la intretinere in aceasta iarna. Furnizorii nu vor sa stii cum!
Partenerii nostri
Cate concedieri individuale succesive se pot efectua intr-o societate, pe parcusul unui an?
Actiuni de motivare non-financiara a salariatilor - ce pot face angajatorii?
Ministerul Muncii: 55% dintre persoanele cu dizabilitati sa fie angajate pana in 2027
Posta Romana a inceput distribuirea scrisorilor de informare cu privire la amnistia fiscala
Nota de creditare primita in SPV: se inregistreaza in contabilitate?
TVA de 9% pentru hrana albinelor. Legea a fost publicata in Monitorul Oficial
Somajul tehnic, ca solutie pentru reducerea costurilor: ce trebuie sa stii
Adeverinta vechime in munca MODEL
Demisie dupa prima zi la locul de munca. "Suntem obligati sa-i platim persoanei ziua respectiva?"