Cum pot angajatorii sa gestioneze fenomenul de „marea demisie” si „quiet quitting”, cand vine vorba de Generatia Z

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cum pot angajatorii sa gestioneze fenomenul de „marea demisie” si „quiet quitting”, cand vine vorba de Generatia Z
Cum pot angajatorii sa gestioneze fenomenul de „marea demisie” si „quiet quitting”, cand vine vorba de Generatia Z
de Redactia Manager la 28 Oct. 2022
Urmareste-ne pe Google News
businessangajatorijob

Piata muncii se confrunta cu schimbari drastice, iar angajatorii au nevoie de o strategie de business personalizata, pentru a a-si loializa angajatii. Fenomene precum „marea demisie” sau „quiet quitting” necesita o gestionare atenta din partea managerilor, care sunt nevoiti sa investeasca, mai mult ca niciodata, resurse considerabile in motivatia angajatilor.

Ce inseamna „quiet quitting” si „marea demisie”?
Care sunt valorile angajatilor din generatia Z si de ce se alatura acestia fenomenelor precum „quite quitting” sau „marea demisie”?
Cum isi pot personaliza angajatorii strategia de business pentru a fideliza tinerii angajati?

Ce inseamna „quiet quitting” si „marea demisie”?

Fenomenul de „quiet quitting” are numeroase valente si se refera la tendinta angajatilor de a nu depune un efort iesit din comun pentru munca pe care o presteaza. Desi nu demisioneaza propriu-zis, angajatii care imbratiseaza acest fenomen aleg sa refuze prea multe responsabilitati, munca peste program, munca in weekenduri sau termenele de executie nerealiste, indeplinind numai activitatile care fac parte din responsabilitatile lor zilnice si prioritizand, in acelasi timp, viata personala, starea de bine si sanatatea psihica.

„Quiet quitting” poate fi asociat cu setarea unor limite sanatoase pentru echilibrul dintre viata personala si cea profesionala a angajatului. Totusi, la polul opus, angajatii pot deveni demotivati, scazand calitatea muncii si performanta individuala si de echipa. Pentru tinerii din generatia Z, orele suplimentare neplatite, salariul mult prea mic si lipsa beneficiilor extrasalariale sunt aspecte care ar putea transforma cu usurinta locul de munca intr-un mediu toxic, din care sa-si doreasca sa plece. 

Setarea unor limite sanatoase cu privire la locul de munca si viata personala a devenit una dintre principalele preocupari ale tinerilor angajati, care cauta libertate si flexibilitate, dar si oportunitatea de a-si construi o cariera. Daca generatiile anterioare isi pastrau locul de munca pentru o lunga perioada de timp, iar principala lor grija era asigurarea unui trai decent, tinerii angajati cauta respect, o calitate inalta a vietii, libertate si posibilitatea de dezvoltare, fara a face vreun compromis.

Desi contextul pandemiei a generat un val mare de demisii la nivel mondial, fenomenul de „marea demisie” sau „great resignation” nu a luat nastere pe fondul transformarilor aduse de contextul pandemic. Numarul mare de demisii din ultimii ani este, potrivit specialistilor, continuarea unui fenomen care a luat amploare treptat, pe parcursul ultimului deceniu. Indiferent ca este vorba despre pensionari, despre schimbarea perceptiei asupra muncii sau despre mutarea pe o noua industrie, angajatii au decis sa-si paraseasca locurile de munca.

Demisiile in masa reprezinta un fenomen ingrijorator, pentru angajatori. Fluctuatia de personal este extrem de costisitoare, destabilizand mediul de lucru si impiedicand obtinerea performantei pe termen lung. 

Care sunt valorile angajatilor din generatia Z si de ce se alatura acestia fenomenelor precum „quite quitting” sau „marea demisie”?

Schimbarea perspectivei fata de munca este principalul motiv pentru care angajatii din generatia Z iau parte la fenomene precum „marea demisie” sau „quiet quitting”. Tinerii angajati cauta flexibilitate si libertate, dar si un mediu propice dezvoltarii profesionale si personale. Pentru acestia, locul de munca nu mai este un simplu generator de venituri, este oportunitatea de a se remarca si de a-si contrui o cariera, de a realiza ceva notabil.

Pe de alta parte, cresterea excesiva a numarului de angajati care sufera de sindromul burnout, dar si stresul legat de echilibrarea balantei dintre viata personala si cea profesionala i-a determinat pe angajati sa-si schimbe modul in care percep si actioneaza pe piata muncii. Generatia Z este dinamica si in permanenta conectata la tehnologiile inovatoare, insa si cel mai greu de pastrat intr-o organizatie. 

Desi este un factor esential, salariul nu reprezinta un factor motivator relevant pentru tinerii angajati. Daca mediul de lucru este toxic sau cerintele lor nu sunt indeplinite, acestia vor alege sa demisioneze. Orele suplimentare, munca excesiva, sarcinile care depasesc atributiile din fisa postului nu mai sunt o prioritate pentru angajati, caci acestia nu doresc sa multumeasca angajatorul cu orice pret. Generatia Z doreste sa stabileasca un echilibru, o situatie de castig pentru ambele parti. De retinut este faptul ca, motivati si recompensati corespunzator, angajatii acestei generatii pot aduce o valoare considerabila pe piata muncii, fiind creativi, inovatori si comunicativi.

Cum isi pot personaliza angajatorii strategia de business pentru a fideliza tinerii angajati?

Pentru a asigura retentia angajatilor valorosi, companiile necesita o regandire a strategiei de business. Un salariu aliniat la media pietei nu va fi suficient pentru angajatii care cauta dezvoltare, echilibru si recunoastere.

Dupa o perioada incarcata de amenintari la adresa sanatatii, intoarcerea la birou ar putea ridica probleme angajatilor. Pe de alta parte, munca de acasa a insemnat si anularea laturii sociale, iar nevoia de a interactiona cu cei din jur a crescut. Mai mult decat atat, angajatii din generatia Z isi doresc flexibilitate si posibilitatea de a alege daca sa munceasca din confortul propriei case sau de la birou. 

Astfel, unul dintre principiile pe care angajatorii ar trebui sa le ia in considerare pentru a-si loializa angajatii este conceptul de people centricity. Acesta se refera in special la a acorda atentie nevoilor reale ale angajatilor, punand pe primul loc o recompensare corecta a muncii acestora, implementarea unor programe de wellbeing si facilitarea echilibrului dintre viata personala si cea profesionala.

Totodata, un mediu de lucru sigur, care sa faciliteze protectia sanitara a angajatilor si care sa-i determine sa-si reia activitatea la birou, este o responsabilitate a angajatorilor.

Certificarea IMMUNE Building Standard™, concept dezvoltat prin intermediul Genesis Property, are in vedere peste 135 de masuri sanitare, de inginerie, arhitectura si operationale, menite sa sporeasca protectia sanitara a spatiilor de birouri. Pentru angajatii prezentului, aspecte precum sustenabilitatea si cladirile green sunt extrem de relevante, impactand perceptia acestora asupra unui anumit angajator sau loc de munca. 
 
YUNITY Park, spre exemplu, este un concept de campus ce va fi dotat cu: spatii de co-living si co-working, o padure urbana, spatii de lucru in aer liber, un amfiteatru modern dedicat evenimentelor outdoor, zone de socializare, de divertisment sau de fitness, menit sa sustina un echilibru intre viata personala si cea profesionala a angajatilor. Mai mult, aceste cladiri vor obtine IMMUNE Building Standard™ - Rezilient, 5 stele din 5. Cladirile de birouri nu sunt singurele care pot fi astfel certificate, pana in prezent acordandu-se certificari de acest tip si spatiilor industriale, rezidentiale sau institutiilor de invatamant. In continuarea expansiunii globale incepute in 2020, IMMUNE Building Standard™ a fost implementat in scoala internationala St. Catherine’s British School din Atena, dar si in cladirea de birouri Menarco Tower din Manila.

Un studiu realizat de catre Genesis Property arata ca 53,4% dintre angajatii romani considera ca interactiunea dintre colegi in afara biroului, la job sau in timpul liber creste coeziunea echipei si productivitatea pe termen lung. Spatiile de birouri care incurajeaza conceptul de co-working pot motiva angajatii sa aleaga munca la birou, in detrimentul celei remote, in special atunci cand acestea incurajeaza un mediu de lucru placut, inspirational, destinat interactiunii.

Din ce in ce mai des, biroul tinde sa fie privit drept hub multifunctional, care ofera protectie sanitara si care stimuleaza creativitatea. Angajatii din generatiile prezentului sunt motivati in special de atentia pe care o companie o acorda nevoilor acestora. Sanatatea si siguranta salariatilor, starea de bine a acestora sau oportunitatile de dezvoltare ar trebui sa primeze pentru companiile care isi doresc angajati loiali si rezilienti.

Atunci cand vine vorba despre angajatii prezentului, prioritatile organizatiilor ar trebui sa se schimbe. Pentru a depasi fenomene precum „marea demisie” sau „quite quitting”, companiile trebuie sa ia in considerare o noua perspectiva si sa ramana in permanenta focusate pe nevoile autentice ale angajatilor.

Sursa foto: Shutterstock
 

Ultimele NOUTATI

6.000 de euro ca sa te muti in Italia! Anuntul autoritatilor din Provincia Varese: Oferim banii oricui vine sa locuiasca aici
Life Style

6.000 de euro ca sa te muti in Italia! Anuntul autoritatilor din Provincia Varese: Oferim banii oricui vine sa locuiasca aici

today14 Iun. 2025
Rolul pulsatorului in mulsul zilnic
Casa si gradina

Rolul pulsatorului in mulsul zilnic

today13 Iun. 2025
Se vand ca painea calda! Daca iti faci stoc de 20 sau 30 de astfel de produse si le vinzi pe OLX castigi zeci de mii de lei din prima luna!
Business

Se vand ca painea calda! Daca iti faci stoc de 20 sau 30 de astfel de produse si le vinzi pe OLX castigi zeci de mii de lei din prima luna!

today13 Iun. 2025
Instrumente esentiale pentru gestionarea comenzilor in perioadele de varf
Life Style

Instrumente esentiale pentru gestionarea comenzilor in perioadele de varf

today13 Iun. 2025
Impactul fumatului asupra succesului implantului dentar
Life Style

Impactul fumatului asupra succesului implantului dentar

today13 Iun. 2025
Doar 4 din 10 patroni publica salariul in anuntul de angajare. Oare de ce?
Companii

Doar 4 din 10 patroni publica salariul in anuntul de angajare. Oare de ce?

today13 Iun. 2025
Ghidul angajatorului. Daca un salariat munceste dupa program nu inseamna neaparat ca efectueaza ore suplimentare!
Companii

Ghidul angajatorului. Daca un salariat munceste dupa program nu inseamna neaparat ca efectueaza ore suplimentare!

today12 Iun. 2025
Cum ne schimba retelele sociale creierul si comportamentul: intre dependenta, validare si manipulare digitala
Social Media

Cum ne schimba retelele sociale creierul si comportamentul: intre dependenta, validare si manipulare digitala

today12 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x