Ghidul angajatorului. Cat de des trebuie facuta evaluarea profesionala a salariatilor?
Evaluarea activitatii profesionale a salariatilor pare a fi o problema care tine exclusiv de managementul resurselor umane. Doar ca ea este mentionata clar in Codul muncii, atat la art. 17 alin. (3) lit. e), cat si la art. 242 lit. i), astfel incat devine, iata, si o problema juridica, in sensul ca ii creeaza angajatorului obligatii. Da, evaluarea este obligatorie si presupune si o anume periodicitate. Si de aici intrebarea: cat de des trebuie facuta evaluarea profesionala a salariatilor?
Legea nu mentioneaza un anumit interval.
Periodicitatea evaluarii profesionale este stabilita prin decizia managerului resurse umane. Dar, pe langa politicile de resurse umane pe care acesta le are in vedere, trebuie sa tina cont si de urmatoarele elemente:
1) Prevederile Regulamentului intern. Astfel, daca in cuprinsul acestuia s-a stabilit ca evaluarea se va realiza semestrial sau anual, se va respecta acest interval. Fireste, atunci cand este necesar, dispozitiile Regulamentului intern pot fi modificate, prin actul unilateral al angajatorului, cu informarea salariatilor (art. 244 din Codul muncii);
2) Pe baza evaluarii profesionale pot fi selectati salariatii vizati de o concediere colectiva sau de o concediere pentru necorespundere profesionala. De aceea, un interval prea mare pentru realizarea evaluarii poate fi dezavantajos.
Dar, daca salariatii au fost informati cu privire la un anumit interval, ei nu vor putea fi evaluati spontan, chiar daca a aparut intre timp necesitatea unor asemenea concedieri.
Ar fi utila, din acest punct de vedere, includerea unei dispozitii in Regulamentul intern potrivit careia, in afara evaluarilor periodice, salariatii pot fi evaluati in mod exceptional, cu un anume preaviz (de exemplu, de doua saptamani);
3) Se vor avea in vedere costurile evaluarii: procedura de evaluare a salariatilor, daca este serioasa, poate fi costisitoare. Evaluarile foarte frecvente pot supraincarca personalul din departamentul de resurse umane, insarcinat cu realizarea acestora, si pot crea sincope chiar si in activitatea de productie;
4) Uneori, firma trebuie sa respecte norme de evaluare profesionala impuse de societatea-mama: anumite proceduri, termene, fise de evaluare etc. Se va analiza in acest caz daca nu cumva este necesara si o a doua evaluare, corespunzatoare prevederilor nationale din Codul muncii;
5) Periodicitatea evaluarii profesionale va avea in vedere chiar si varsta salariatilor, generatia careia acestia ii apartin. Ca o curiozitate, s-a remarcat ca salariatii care apartin generatiei millennials (cei nascuti intre 1980 si 1995) au printre caracteristici si nevoia de feedback frecvent. Pentru ei, cu cat mai dese sunt evaluarile profesionale, cu atat mai bine.
Sursa foto: www.pexels.com