Ghidul angajatorului. Cum poate fi impiedicat un salariat sa divulge informatii secrete despre firma?
In timpul derularii contractului sau de munca, un salariat poate afla informatii mai sensibile despre companie, cum ar fi procesele tehnologice utilizate, lista de furnizori sau faptul ca firma traverseaza o perioada mai dificila. Si, evident, angajatorul nu doreste ca aceste informatii sa fie divulgate si sa ajunga pe piata, inclusiv la concurenta. Intr-o asemenea situatie, singura modalitate de a se proteja este sa insereze in contractul de munca al salariatului o clauza de confidentialitate.
Clauza de confidentialitate este clauza
facultativa a contractului individual de munca prin care partile convin ca, pe toata durata contractului individual de munca si dupa incetarea acestuia, sa nu transmita date sau informatii de care au luat cunostinta in timpul executarii contractului, in conditiile stabilite de regulamentele interne, contractele colective de munca sau in contractele individuale de munca.
Clauza de confidentialitate este reglementata in art. 26 din Codul muncii si se observa ca ea actioneaza in ambele sensuri: nici angajatorul nu are dreptul sa divulge informatii despre salariat, pe care acesta din urma le considera confidentiale.
Dar, de vreme ce orice salariat are obligatia de a nu afecta interesele legitime ale angajatorului (conform art. 39), adica inclusiv obligatia de a nu divulga informatii confidentiale privitoare la activitatea acestuia, se ridica intrebarea:
de ce ar mai fi necesar sa se incheie expres o clauza de confidentialitate?
Clauza de confidentialitate este folositoare atunci cand:
- angajatorul doreste sa prelungeasca obligatia salariatului la confidentialitate si pentru perioada de dupa ce contractul de munca va lua sfarsit;
- angajatorul doreste sa accentueze, dincolo de prevederile generale ale legii, obligatia unui salariat la confidentialitate. In acest sens, prin aceasta clauza el poate defini exact categoria informatiilor pe care le considera confidentiale si poate preciza sanctiunile concrete pentru divulgarea lor.
Clauza de confidentialitate se caracterizeaza prin urmatoarele elemente:
1) spre deosebire de clauza de neconcurenta, nu este limitata in timp. Partile pot prevedea orice interval, dupa incetarea contractului de munca, in care divulgarea de informatii sa fie interzisa. Totusi, o informatie nu poate ramane confidentiala perpetuu (spre exemplu, in momentul in care a devenit, in vreun fel, publica, ea si-a pierdut caracterul de confidentialitate);
2) partile pot prevedea ca efectele clauzei continua dupa incetarea contractului de munca, indiferent de motivul incetarii. Chiar si salariatul concediat din motive neimputabile lui poate fi constrans la respectarea confidentialitatii informatiilor dobandite pe parcursul contractului sau de munca;
3) angajatorul nu este obligat la remunerarea salariatului in cazul in care a inserat o clauza de confidentialitate in contractul acestuia;
4) are caracter bilateral, in sensul ca fiecare dintre parti isi asuma obligatia de a nu divulga informatii confidentiale cu privire la cealalta;
5) are caracter facultativ, in sensul ca nu exista obligativitatea inserarii in contractul de munca.
Astfel, pot dobandi caracter confidential, prin vointa angajatorului, informatiile privind:
• proceduri secrete
• formule chimice
• metode secrete de constructie sau de fabricatie etc.;
• clientela angajatorului;
• relatiile de afaceri (business connections);
• forta de munca si politica de personal;
• informatiile privind gradul de solvabilitate al angajatorului si nivelul profitului;
• procesele tehnologice;
• planurile de dezvoltare etc.
Foarte importante este faptul ca, uneori, caracterul de confidentialitate nu este dat de un anumit element, ci de suma unor elemente. Astfel, numele oricaruia dintre clientii firmei, luat in parte, poate sa nu aiba caracter confidential, in timp ce lista completa a acestora poate sa aiba un atare caracter.
Sursa foto: www.pexels.com