Ghidul angajatorului. O problema sensibila care poate aparea inainte de semnarea contractului cu un nou salariat
ghidul angajatoruluiangajarecontract de munca
Intervievati un candidat pentru un post in firma dvs., persoana este OK, va place, decideti sa o angajati. Dar, pana sa ajungeti sa semnati efectiv contractul de munca, evident, trebuie sa ii furnizati persoanei in cauza niste informatii foarte concrete: cat este salariul pentru postul respectiv, daca exista anumite avantaje in natura, ce criterii de evaluare a activitatii vor fi luate in calcul, care este politica de bonusare etc. Si aici poate aparea o problema.
Problema consta in faptul ca respectivele informatii tin de politica firmei dvs. si, cum e si normal, ele trebuie sa ramana in interiorul firmei.
Dar ce faceti daca, dupa ce afla aceste informatii interne, persoana se razgandeste si nu mai semneaza contractul? Cum va asigurati ca ea nu va divulga altor potentiali angajatori, poate chiar concurentei dvs., ceea ce tocmai a aflat? Evident, nu v-ar conveni sa stie si altii ce se intampla in firma dvs. si ce strategii aplicati in materie de personal.
Solutia o ofera art. 17 alin. (7) din Codul muncii care prevede ca, prealabil incheierii contractului individual de munca, intre parti poate interveni
un contract de confidentialitate. Prin acest contract, potentialul viitor salariat se obliga sa pastreze confidentialitatea cu privire la informatiile ce i se vor furniza, in caz contrar urmand sa va plateasca despagubiri intr-un anumit cuantum (precizat exact).
Mentionarea acestor despagubiri este principala prevedere din contractul in cauza, dar mai exista inca doua precizari importante pe care el trebuie sa le contina. Anume:
1. Obligatia de pastrare a confidentialitatii inceteaza:
- prin acordul expres al angajatorului;
- dupa expirarea unui termen de ...;
- la data la care informatiile respective au devenit publice pe alte cai.
2. Obligatia in cauza se pastreaza si dupa incheierea contractului individual de munca de catre candidat.
De precizat ca acest
contract de confidentialitate nu are legatura cu
clauza de confidentialitate prevazuta la art. 26 din Codul muncii, prin care partile convin ca, pe toata durata contractului individual de munca si dupa incetarea acestuia, sa nu transmita date sau informatii de care au luat cunostinta in timpul executarii contractului de munca.
Contractul de confidentialitate de mai sus este un act care se incheie
inainte de semnarea CIM-ului si are in vedere informatii mai soft (legate in principal de politica de salarizare a firmei), a caror divulgare e deranjanta pentru dvs., dar nu produce daune concrete.
Pe cand clauza de confidentialitate
este inclusa chiar in contract si se refera la protejarea unor informatii sensibile, legate de tehnologii de constructie sau de fabricatie, formule chimice, clientela firmei sau planurile de dezvoltare – informatii care, evident, trebuie sa ramana secrete.
Sursa foto: www.pixabay.com