Contabilii atentioneaza ca ANAF cere informatii fara temei legal. Recomandari pentru mediul de afaceri
anafspvinspectie fiscalagdprgdpr contabilitate
Mai multi contribuabili au primit recent solicitari de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) prin Spatiul Privat Virtual (SPV) pentru completarea unui document detaliat privind cheltuielile din perioada 2020-2024, fara ca cererea sa fie insotita de un act administrativ oficial, avertizeaza Patronatul Antreprenorilor Contabili din Romania (PACR).
Desi solicitarile par de rutina, analiza facuta de profesionisti in domeniul fiscal evidentiaza incalcari clare ale legislatiei in vigoare. In lipsa unui aviz de inspectie fiscala, a unei notificari de control sau unei decizii de initiere a unei proceduri legale, astfel de practici incalca prevederile Codului de procedura fiscala si pot fi considerate abuzuri administrative, atentioneaza PACR intr-un comunicat remis
StartupCafe.ro.
„Apreciem importanta cooperarii loiale cu autoritatile fiscale, insa aceasta colaborare trebuie sa se bazeze pe legalitate, transparenta si respect reciproc. Solicitarile fara baza juridica certa creeaza presiuni inutile, consum de resurse si afecteaza increderea contribuabilului in institutiile statului", a declarat Valentina Saygo, presedintele PACR.
Trei motive pentru care solicitarea ANAF nu este legala
Solicitarea ANAF a fost justificata prin articolele 58 si 64 din Codul de procedura fiscala (Legea nr. 207/2015), insa specialistii semnaleaza trei nereguli majore:
1. Lipsa temeiului juridic clar
Potrivit art. 58 alin. (1), contribuabilii pot fi obligati sa furnizeze informatii doar in cadrul unor proceduri fiscale oficiale: inspectie fiscala, verificare documentara, control inopinat sau verificarea situatiei fiscale personale. In lipsa unui act administrativ, solicitarea nu are suport legal. Conform art. 58 alin. (2) aceste informatii pot fi solicitate doar atunci cand nu sunt detinute de organul fiscal, ori prin tot sistemul declarativ inclusiv prin Situatiile Financiare intocmite pentru fiecare an calendaristic, prin SAF-T si sistemul e-factura ANAF are acces la toate informatiile pe care le solicita de la contribuabili.
2. Cererea de date care implica prelucrare
Articolul 64 permite solicitarea de inscrisuri deja existente, nu si cererea de analize contabile, sinteze, tabele in format Excel sau alte forme de procesare suplimentara, care genereaza munca nejustificata pentru contribuabil.
3. Nerespectarea Ordinului ANAF nr. 3076/2017
Acest ordin reglementeaza formularele utilizate de ANAF pentru solicitari. Notificarile trebuie transmise exclusiv in cadrul unei proceduri legale – cerinta care nu a fost indeplinita in cazul analizat.
Posibile incalcari ale GDPR si ale confidentialitatii profesionale
Pe langa aspectele de legalitate fiscala, PACR atrage atentia si asupra unor riscuri semnificative legate de protectia datelor cu caracter personal.
Solicitarile transmise de ANAF in afara unei proceduri oficiale poate incalca Regulamentul (UE) 679/2016 privind protectia datelor cu caracter personal (GDPR) si obligatiile de confidentialitate profesionala ale contabililor, auditorilor si consultantilor fiscali. Furnizarea de date sensibile fara temei legal poate constitui o divulgare nejustificata, cu consecinte legale.
Recomandari pentru mediul de afaceri
In contextul acestor solicitari, PACR le recomanda firmelor sa adopte o atitudine prudenta si bine documentata. Pentru a evita eventualele consecinte legale, contribuabilii sunt indemnati sa urmeze cativa pasi importanti:
-
Analizati cu atentie orice solicitare primita prin SPV;
-
Verificati daca este emis un act administrativ justificator;
-
Daca acesta lipseste, solicitati clarificari scrise privind temeiul legal si procedura aplicabila;
-
Consultati un expert fiscal inainte de a furniza date sensibile sau prelucrari contabile.
In lipsa unei clarificari din partea autoritatilor, firmele risca fie sa ignore cererea, fie sa raspunda, consumand timp si resurse pentru un demers fara baza legala.
Sursa foto: freepik.com