INSOLVENTA: Ce se intampla cu angajatii, cand firma intra in insolventa, ce risti sa patesti

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
INSOLVENTA: Ce se intampla cu angajatii, cand firma intra in insolventa, ce risti sa patesti
INSOLVENTA: Ce se intampla cu angajatii, cand firma intra in insolventa, ce risti sa patesti
de Adrian Somai la 21 Iul. 2022
Urmareste-ne pe Google News
insolventaprocedura insolventace este insolventaangajati insolventadatorii angajati

Contextul dificil din ultimii ani a impins multe firme mai mici sau mai mari catre insolventa, provocarile aparute in timpul pandemiei dovedindu-se a fi prea mari pentru unele companii. Lasand aceste probleme la o parte, pe lista mai putem adauga inflatia din ce in ce mai mare din aceasta perioada, cresterea accelerata a preturilor materiei prime si a energiei sau, pur si simplu, administrarea ineficienta a unei afaceri.



In termeni simplu, insolventa este reprezentata de acea situatie in care o firma nu mai are capacitatea financiara de a isi plati datoriile fata de creditori, institutii financiare, angajati sau parteneri. Sigur, nimeni nu isi doreste sa ajunga in aceasta situatie, insa uneori se intampla ca insolventa sa ramana singura solutie disponibila pentru o afacere. Potrivit legislatiei, intrarea in insolventa se face numai atunci cand au trecut 60 de zile de la scadenta unor plati fata de creditori. 

De multe ori se face confuzie intre faliment si insolventa, insa cele doua situatii sunt destul de diferite. Atunci cand intra in insolventa, o firma poate alege sa intre intr-o procedura de reorganizare. In schimb, falimentul poate fi considerat doar o varianta de insolventa, prin care se recurge la lichidarea averii debitorului pentru plata datoriilor si radierea lui de la Registrul Comertului. 

Insolventa este reglementata in tara noastra prin Legea nr. 85/2014 si prin OUG 88/2018. Potrivit articolului 5 din aceasta lege, insolventa este o stare a patrimoniului unui debitor care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor. De asemenea, articolul 3 al Legii 85 ne spune ca firmele care pot intra in insolventa sunt regiile autonome, profesionistii si toti cei care exploateaza o intreprindere comerciala. In schimb, procedura de insolventa nu poate fi aplicata in cazul celor cu profesii liberale, institutiilor de invatamant, intitutelor de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica ce apartin statului. 

Exista doua tipuri de proceduri de insolventa: cea generala, respectiv cea simplificata. Procedura generala de insolventa implica trecerea la reorganizarea judiciara si incercarea de redresare a companiei, in timp ce procedura simplificata de insolventa presupune intrarea directa a debitorului in faliment, cu respectarea unor conditii. 

Intrand in insolventa, debitorul poate alege sa propuna sau sa negocieze cu judecatorul un plan de redresare financiara. In cazul in care nu reuseste sa se repuna pe picioare, dupa trei ani debitorul va intra in cele din urma in faliment. Totodata, exista si o a doua situatie in care debitorul poate adopta un plan de redreare in urma caruia sa reuseasca sa isi redreseze firma. Evident, exista si cea de-a treia situatie, cea mai nefericita dintre toate, in care debitorul intra in faliment fara a mai avea sansa de a redresa situatia. 

Ce se intampla cu angajatii cand firma intra in insolventa 

Chiar daca o firma intra in insolventa, drepturile salariatilor si salariile lor nu trebuie sa fie afectate. In conformitate cu Codul Muncii si cu contractele colective sau individuale de munca, angajatii isi pastreaza drepturile si salariile. In plus, angajatorul nu are posibilitatea de a recurge la micsorari drastice de salarii sau la concedieri in masa. Totodata, concedierile legale sunt limitate, cei afectati urmand sa fie sprijiniti prin masuri sociale (compensatii, asigurarea unui sprijin pentru recalificare sau reconversie profesionala si asa mai departe). 

Trebuie mentionat, de asemenea, faptul ca angajatii au dreptul de a solicita chiar ei initierea procedurii de intrare in insolventa a firmei pentru care lucreaza. Acest lucru poate fi facut in acele cazuri in care angajatii nu isi primesc salariile pe o perioada mai mare de timp. Intr-un asemenea context, ei pot actiona in calitate de creditori ai companiei si pot solicita demararea procedurii de insolventa. 

Nu in ultimul rand, mai trebuie spus ca angajatii reprezinta al treilea tip de creanta pe care un debitor il are, dupa Fisc si dupa firmele creditoare. In cazul in care nu isi mai pot recupera banii, angajatii pot apela la Fondul de Garantare pentru Plata Creantelor Salariale, aceasta institutie putand acorda despagubiri in valoare de pana la trei salarii medii brute. 

Citeste si: Meserii de viitor. 10 cele mai bine platite profesii din lume

Sursa foto: pixabay.com 

 
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Diferenta dintre zaharul alb si zaharul brun: Care este mai sanatos si de ce?
Ultima ora

Diferenta dintre zaharul alb si zaharul brun: Care este mai sanatos si de ce?

today29 Mar. 2024
2 anunturi de joburi cu salarii de peste 20.000 de lei net in Romania
Companii

2 anunturi de joburi cu salarii de peste 20.000 de lei net in Romania

today29 Mar. 2024
De la ce varsta e obligatoriu sa pui bani deoparte
Economie

De la ce varsta e obligatoriu sa pui bani deoparte

today29 Mar. 2024
Ce sa eviti sa spui si sa faci in fata patronului, dupa ce iti dai demisia
Economie

Ce sa eviti sa spui si sa faci in fata patronului, dupa ce iti dai demisia

today29 Mar. 2024
Educatie financiara: sfaturi practice pentru administrarea bugetului de afaceri
Business

Educatie financiara: sfaturi practice pentru administrarea bugetului de afaceri

today29 Mar. 2024
Mileniali, Gen Z, Boomers: 4 diferente generationale in preferintele de lucru pe care merita sa le cunosti ca manager
Companii

Mileniali, Gen Z, Boomers: 4 diferente generationale in preferintele de lucru pe care merita sa le cunosti ca manager

today29 Mar. 2024
Stresul la locul de munca si cum il poti depasi: 7 sfaturi practice
Life Style

Stresul la locul de munca si cum il poti depasi: 7 sfaturi practice

today29 Mar. 2024
Cum ti se reflecta personalitatea in alegerea masinii
Noutati auto 2022 - stiri din domeniul auto

Cum ti se reflecta personalitatea in alegerea masinii

today29 Mar. 2024
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

De la ce varsta e obligatoriu sa pui bani deoparte
Economie

De la ce varsta e obligatoriu sa pui bani deoparte

today29 Mar. 2024
Ce sa eviti sa spui si sa faci in fata patronului, dupa ce iti dai demisia
Economie

Ce sa eviti sa spui si sa faci in fata patronului, dupa ce iti dai demisia

today29 Mar. 2024
Educatie financiara: sfaturi practice pentru administrarea bugetului de afaceri
Business

Educatie financiara: sfaturi practice pentru administrarea bugetului de afaceri

today29 Mar. 2024
Mileniali, Gen Z, Boomers: 4 diferente generationale in preferintele de lucru pe care merita sa le cunosti ca manager
Companii

Mileniali, Gen Z, Boomers: 4 diferente generationale in preferintele de lucru pe care merita sa le cunosti ca manager

today29 Mar. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x