Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Istoria unor companii celebre. Fedex


Istoria unor companii celebre. Fedex
de la 24 Mai. 2019 Exclusiv
Istoria unor companii celebre. Fedex
Cine nu a auzit de FedEx? Cea mai mare companie de curierat rapid in lume? 65 de miliarde de dolari incasari anuale, 425.000 de angajati, operationala in 220 de tari? Notorietatea ei este ilustrata si de faptul ca in filmul "Naufragiatul", cu Tom Hanks, aceasta companie aproape ca este unul dintre personaje: Tom Hanks joaca rolul unui director FedEx, o ocazie excelenta pentru ca numele firmei sa apara de la un capat la altul al filmului ("pentru autenticitatea povestii", dupa cum au marturisit producatorii).


FedEx, numita pana in 1994 Federal Express, este o companie relativ tanara. A fost infiintata in 1971, a onorat prima comanda in 1973, iar in 1975 era numarul 1 in S.U.A. si fixa deja standardele acestui serviciu.

Povestea ei ilustreaza foarte bine faptul ca o afacere mare nu trebuie neaparat sa aiba in spate o istorie de 100 de ani sau un consortiu de investitori experimentati - FedEx a fost pusa pe picioare de Fred Smith, un tanar de numai 27 de ani.

In 1965, Fred Smith era student la Universitatea Yale si la un curs de economie a trebuit sa propuna un proiect de afacere. S-a gandit la un sistem nou de curierat rapid, deoarece sistemul din acel moment, care apela la avioanele de pasageri, i se parea rigid si destul de ineficient. Existau destule marfuri, gen medicamente sau componente electronice, care adesea trebuiau livrate urgent si dependenta de orarul curselor de pasageri crea probleme.

Sase ani mai tarziu s-a gandit sa-si puna ideea in practica. "Era in 1971, tocmai ma intorsesem din Vietnam", povesteste el. "Zburasem in 200 de misiuni ca pilot, traisem experienta razboiului, asa ca inceperea unei afaceri nu avea cum sa ma intimideze." Problema o constituiau insa banii. Fred nu era sarac (tatal lui conducea cateva afaceri de succes), dar efortul financiar era urias, pentru ca afacerea trebuia demarata direct la scara mare. Nu putea fi vorba de un serviciu local de curierat, care sa se extinda in timp.

"Eu vroiam sa am clienti companii importante, ca IBM si Xerox", isi aminteste Fred Smith. "Acestea aveau instalate echipamente pe tot teritoriul S.U.A. si echipamentele necesitau frecvent piese de schimb. Nu puteam sa ma duc la ei si sa le spun ca pot livra piesele in doar trei orase, era ca si cum as fi propus un serviciu de telefonie in care puteai vorbi cu doar trei orase."

Pentru inceput, s-a gandit sa testeze sistemul (...). Si-a folosit banii proprii pentru a crea o retea de birouri si parcuri auto (camioane) in 25 de orase, apoi a inchiriat cateva avioane si timp de doua saptamani a zburat cu ele goale, de-a lungul si de-a latul S.U.A. A fost riscant sa infiinteze aceasta retea inainte de a avea certitudinea ca afacerea va merge, dar a considerat ca este singura solutie pentru a-si consolida avantajul de "primul venit pe piata", avantaj care i s-a parut esential.

Rezultatele au fost incurajatoare. Pe 17 aprilie 1973 a demarat efectiv activitatea - 186 de pachete livrate intr-o singura noapte, cu 14 avioane mici - iar Xerox a fost unul dintre primii sai clienti.

Inceputul fusese facut, dar provocarea cea mare de-abia acum incepea. Pentru a se extinde si a deveni operational la nivel national, asa cum dorise de la bun inceput, Fred Smith avea nevoie de 90 de milioane de dolari. O suma imensa, dar pentru obtinerea ei el se baza pe cateva atuuri: "In primul rand, nu eram doar un tip care are si el o idee. Bagasem deja o gramada de bani in afacere, bani proprii, si asta cantareste greu in ochii oricarui investitor.

In al doilea rand, afacerea functiona deja si viabilitatea ei se putea demonstra usor prin activitatea de zi cu zi: cererea pentru acest serviciu era in crestere, plus ca solicitasem unor institute de cercetare foarte serioase realizarea de studii de marketing si concluziile lor, foarte favorabile, nu puteau fi puse la indoiala.

In al treilea rand, serviciul in sine era usor de inteles de catre oricine, pentru ca nu presupunea vreo noutate tehnologica sau dezvoltarea unei piete cu totul noi. Era un serviciu deja existent, dar facut la standarde net superioare."

Odata demonstrat faptul ca exista cerere, lucrurile au mers bine, in sensul ca au aparut investitori de calibru, ca Allstate si Newport Securities. Extinderea nu a fost insa deloc simpla, dar, la asemenea dimensiuni, nici nu avea cum sa fie. A contat insa faptul ca afacerea s-a miscat permanent spre "breakeven point", acel punct in care graficul veniturilor se intersecteaza cu cel al cheltuielilor, indicand astfel ca investitia a fost recuperata. Acest moment a venit dupa numai 26 de luni.

La mijlocul anilor '70, Federal Express a facut un lobby puternic pentru liberalizarea transporturilor cargo, lucru care s-a intamplat in 1977. Aceasta schimbare a permis firmei sa foloseasca avioane de dimensiuni mari, ca Boeing 727 si McDonnell-Douglas DC-10, astfel ca dezvoltarea ei a devenit exploziva. La inceputul anilor '80, compania raporta cresteri anuale de 40%, iar in 1983 atingea o cifra de afaceri de 1 miliard de dolari, dupa numai 10 ani de activitate!

Extinderea internationala a inceput in 1984, cu servicii catre Europa si Asia. In 1988 a patruns pe piata japoneaza, apoi achizitia companiei Tiger International facut ca numarul tarilor de destinatie sa creasca la 21. In 1995 a obtinut accesul pe piata chineza, gratie unui acord cu Evergreen International Airlines, si sub aceasta autoritate a devenit singura companie americana de curierat cu drepturi de operare in aproape intreaga lume.

Astazi, ea are cea mai mare flota aeriana tip cargo (671 de avioane), incluzand 103 Airbus A-300 si A-310, peste 200 Boeing-uri si 256 Cessna, cu o capacitate totala de transport de 12.000 de tone. Avioanele parcurg zilnic aproape 800.000 km, in timp ce transportul terestru cu masini (41.000 la numar) insumeaza peste 3,5 milioane de km (in 24 h!), echivalentul a 100 de ocoluri ale Pamantului pe la Ecuator. Numarul pachetelor si documentelor livrate zilnic este de 5,5 milioane.

Schimbarea numelui in FedEx s-a produs in 1994, pe baza semnalelor de la clienti, care foloseau aproape in totalitate aceasta varianta prescurtata a numelui companiei. "FedEx" devenise chiar un verb care desemna expedierea peste noapte a unui pachet ("to fedex a package").

Ce spune Fred Smith, fondatorul companiei?
  • "Este esential sa ai un plan de afaceri care sa-ti arate ce ai de facut, dar fii pregatit si pentru schimbari pe parcurs. In domeniul curieratului, orice modificare a pretului carburantilor conteaza enorm."
     
  • "Le spun mereu angajatilor mei: Voi nu livrati nisip sau pietris. Voi livrati stimulatorul cardiac al cuiva, medicamente rare sau o proba vitala intr-un proces juridic."
     
  •   "Inconjoara-te de oameni care sa-ti spuna adevarul. Daca n-o faci, pe masura ce afacerea va creste risti sa nu mai fii la curent cu ce se intampla in propria ta firma."
     
  •   "Poti sa ai cel mai bun management din lume, cele mai bune proceduri, cea mai buna forta de munca. Daca ideea afacerii in sine e proasta, nu ai cum sa reusesti."
Putini sesizeaza ca logo-ul companiei formeaza o sageata intre literele "E" si "x". Specialistii in publicitate spun ca este un mesaj subliminal de forta si excelenta in afaceri.


Editorialist Manager.ro
25 de ani experienta in domeniul editorial
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016