Povestile fascinante ale unora dintre cele mai celebre logo-uri
Succesul, notorietatea, capitalul de simpatie al unei marci sunt generate de mai multi factori, printre care si de simbolul grafic care defineste vizual brandul cu pricina. Logo-ul este, in ultima instanta, esenta marcii, el este cel care confera unui brand personalitate si-l scoate din plutonul marcilor concurente. Merita sa cercetam, asadar, povestile unor logo-uri celebre.
Un logo ideal este acela care poate fi recunoscut oriunde in lume si care sugereaza un brand chiar daca numele acestuia nu apare in imagine.
Pentru a genera un logo puternic si pregnant este nevoie mai degraba de inspiratie decat de aplicarea unor reguli. Unele logo-uri reproduc numele brandului intr-o maniera grafica (vezi Coca-Cola sau Google), altele au o forma abstracta, care poate evoca istoria sau valorile brandului (vezi Mercedes, Nike), in vreme ce alte logo-uri sunt litere stilizate (McDonaldʹs, Chanel) sau au aspectul unui blazon nobiliar (Porsche, Cadillac).
Iata cateva dintre povestile unor logo-uri celebre:
Compania de echipament sportiv Adidas a fost infiintata in anul 1949 de catre Adolf Dassler, dupa ce acesta s-a certat cu fratele sau, Rudolf Dassler, cu privire la viitorul unei companii de incaltaminte sport pe care o infiintasera impreuna, in 1924. Cei doi s-au separat, iar Adolf a infiintat Adidas in vreme ce Rudolf a infiintat Puma.
Cele trei benzi care compun logo-ul clasic al Adidas au aparut pentru prima data in anul 1967 si au fost plasate, pentru inceput, doar pe incaltaminte.
De-a lungul timpului, logo-ul Adidas a fost redesenat de mai multe ori. Logo-ul actual, care reprezinta trei benzi care sunt astfel desenate incat sa inchipuie un munte, dateaza din anul 2005.
Graficianul american Rob Janoff este cel care a desenat logo-ul Apple, in 1977, pornind de la sugestia lui Steve Jobs, care si-a dorit o asociere cu marul lui Isaac Newton, despre care se spune ca ar fi descoperit legea atractiei universale in vreme ce medita sub un mar si un fruct i-a picat in cap.
Numele Mercedes Benz dateaza din anul 1926, cand doua companii producatoare de autovehicule (Benz & Cie si Daimler Motoren Gesellschaft) au fuzionat. Actualul logo Mercedes a fost creat dupa fuziunea celor doua companii, iar steaua in trei colturi simbolizeaza faptul ca motoarele Mercedes vor functiona pe pamant, in aer si pe apa.
Logo-ul Carrefour a fost desenat la inceputul anilor 1960, cu putin timp inainte de deschiderea primului supermarket al retailerului, de catre un stagiar al unei agentii de publicitate. Considerat genial, logo-ul sugereaza, subliminal, litera "C", care apare pe fond alb, intre cele doua elemente grafice - rosu (in stanga) si albastru (in dreapta). Cromatica logo-ului sugereaza, totodata, culorile drapelului national al Frantei.
Expansiunea mondiala a lantului de restaurante McDonaldʹs a inceput la jumatatea anilor 1950, dar litera "M" stilizata, care este recunoscuta astazi oriunde in lume, a fost creata de designerul Jim Schindler in 1962.
Logo-ul Porsche a fost creat in anul 1947 si sugereaza, sub forma unui blazon, originile geografice ale brandului: Regatul Wurttemberg (care a existat in perioada 1806-1918 in zona actualului land german Baden-Wurttemberg) si orasul Stuttgart. Regatul Wurttemberg este reprezentat de coarnele de cerb pe fond galben, in vreme ce calutul negru din centrul blazonului este simbolul orasului Stuttgart.
Logo-ul Google este vizualizat, zilnic, de peste 1 miliard de oameni si a fost desenat, in 1998, de Ruth Kedar, o artista si graficiana nascuta in Brazilia, stabilita ulterior in Statele Unite. Initial, logo-ul Google a fost gandit cu litere in culori primare (rosu, galben si albastru), dar Kedar a ales pentru litera "l" culoarea verde (o culoare secundara), pentru a simboliza faptul ca Google nu se supune niciunei reguli si niciunei constrangeri.
Actualul logo al FedEx a fost creat in anul 1994, cand compania Federal Express, infiintata in 1972, a adoptat noul nume al marcii. Este unul dintre cele mai apreciate logo-uri din lume datorita fortei pe care o degaja sageata alba sugerata subliminal, care apare intre literele portocalii "E" si "x".
Spaniolul Enric Berna a fondat, in 1958, Chupa Chups, o companie producatoare de acadele. Logo-ul Chupa Chups a fost desenat in anul 1969 de Salvador Dali, iar acadelele au capatat o identitate vizuala de forma unei margarete in culorile drapelului national al Spaniei.
Logo-ul actual al Shell, care sugereaza forma unei scoici Saint Jacques, a fost impus in anul 1904, cand la conducerea companiei a fost instalat un nou director general. Acesta a tinut ca logo-ul Shell sa sugereze pelerinajele pe care stramosii sai le-au facut la Santiago de Compostela, pe drumul Sfantului Iacob (Saint Jacques). Logo-ul a devenit atat de cunoscut si de puternic incat, din 1999, de sub scoica galbena cu contur rosu a disparut cuvantul "Shell".
Primul logo al Wikipedia, enciclopedia libera infiintata in 2001, a fost drapelul american. Pentru a evita trimiterea directa si explicita catre o singura natiune, a fost initiat un concurs international, iar actualul logo (un puzzle inscriptionat cu litere, de forma un glob pamantesc) a fost adoptat in anul 2003. Logo-ul actual este o reinterpretare a unei propuneri de logo primite in cadrul concursului de la Paul Stansifer, un utilizator al Enciclopediei online, pe atunci in varsta de 17 ani.
Compania producatoare de echipament sportiv Nike a fost infiintata in 1964, de catre Phil Knight. Logo-ul Nike a fost desenat in 1971 de Carolyn Davidson care, pe vremea aceea, studia designul la Portland State University. "Virgula" propusa de Davidson a fost adoptata, iar creatoarea logo-ului a primit, pentru propunerea sa, suma de 35 de dolari. Virgula rasturnata din logo simbolizeaza, de fapt, o aripa a zeitei Nike, zeita victoriei in mitologia greaca. La 10 de ani dupa ce a creat logo-ul pentru care a primit 35 de dolari, Carolyn Davidson a fost omagiata de companie si a primit actiuni a caror valoare a fost estimata, la data transferului, la peste 1 milion de dolari.
Fondata in anul 1913 si botezata BMW in 1917, compania este astazi sinonima cu excelenta in industria automobilului, desi si-a inceput activitatea construind motoare de avion. In anul 1923, BMW a inceput sa produca motociclete, iar in industria auto s-a lansat in 1937. Logo-ul BMW a fost creat in anii primului razboi mondial si sugereaza o elice de avion in functiune, iar culorile albastru si alb sunt culorile stemei traditioanale a Bavariei.