Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Scurta istorie a impozitului pe profit in Romania


Scurta istorie a impozitului pe profit in Romania
de la 29 Ian. 2019 Exclusiv
Scurta istorie a impozitului pe profit in Romania
Inainte de Revolutie, nu aveam impozit pe profit. Bugetul de stat era alimentat de asa-numitele varsaminte din beneficiu de la unitatile economice de stat, de impozitul pe circulatia marfurilor, de contributiile la asigurarile sociale. Impozitele si taxele incasate direct de la populatie aveau o pondere redusa in totalul veniturilor bugetare, iar veniturile provenind de la institutiile publice erau insignifiante.


Apoi, in anul 1990, sistemul varsamintelor din beneficiu a fost abrogat, iar in locul lui a fost instituit cu titlu experimental impozitul pe beneficiul unitatilor economice de stat din toate  ramurile  economice, cu  exceptia  celor producatoare de energie electrica, carbune si minereuri, care erau scutite de plata acestuia.

Problema era ca existau regimuri diferite de impunere pentru unitati din aceeasi ramura a economiei, dar cu forme de proprietate diferite. Ca urmare, pentru ca agentii economici sa aiba sanse egale de castig, era necesar ca situatia lor financiara sa nu fie distorsionata de acest regim fiscal diferentiat.

In acest scop, in locul multiplelor reglementari existente pentru impunerea agentilor economici, la inceputul anului 1991, prin Legea 12, a fost instituit impozitul pe profit.

Impozitul se calcula la vremea respectiva cu cote progresive, diferentiate in functie de marimea profitului unitatii platitoare, iar scala impunerii numara nu mai putin de 67 de astfel de cote de impozit. Profitul anual de pana in 25.000 de lei (vechi) era scutit de impozit, cel cuprins intre 25.001 si 50.000 de lei era impozitat cu 5% si cota crestea progresiv astfel ca, in final, profitul de peste 955 de milioane de lei era impozitat cu 57,37% + 77% pentru ce depasea 955 de milioane.

Dupa care, la 1 ianuarie 1992,  numarul transelor de profit si implicit cel al cotelor de impozit a fost redus de la 67 la numai 2 si anume 30% pentru profitul impozabil de pana la un milion de lei si 45% pentru partea ce depasea acest nivel.

Doar ca aplicarea in timp a Legii nr. 12/1991 a scos la iveala o serie de neajunsuri ale acestui act normativ, intre care cel mai alarmant consta in imposibilitatea realizarii la buget a veniturilor necesare acoperirii cheltuielilor publice.

Astfel ca, incepand cu 1 ianuarie 1995 a intrat in vigoare o noua reglementare privind impozitul pe profit. Este vorba despre celebra OG nr. 70 din 29 august 1994 care, pe langa faptul ca a stabilit o cota unica de impozit de 38%, a mai facut un lucru memorabil - a introdus in vocabularul nostru un termen care a devenit rapid atat de comun incat in momentul de fata nici nu macar nu are vreun sinonim: contribuabil.

Sursa foto: www.pexels.com


Editorialist Manager.ro
23 de ani experienta in domeniul editorial
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016