Top abilitati pentru un CEO de succes: cum recunosti un adevarat lider
ceolidersucces
Globalizarea a subliniat interconexiunile dintre categoriile de factorii implicati, de la furnizori la clienti si de la angajati la actionari. Rezultatele financiare raman importante, insa a devenit clar ca astazi directorii generali trebuie sa coreleze rezultatele financiare excelente cu impactul pozitiv creat pentru oamenii din echipa si pentru comunitate.
Companiile nu mai creeaza valoare doar prin produsele puse pe piata. Aceasta valoare trebuie sa fie si apreciata de partile interesate, iar o perspectiva importanta de validare este chiar sustenabilitatea.
Astfel vigilenta investitorilor obliga conducerile companiilor sa ia in considerare capacitatea de a echilibra profitul si impactul social ca o cerinta importanta pentru orice nou CEO si membrii echipei sale de conducere.
De aceea prezentam aici cele patru seturi de abilitati pe care le consider foarte importante pentru directorii generali ce conduc companiile in aceasta perioada cu provocari extrem de complexe.
1. Abilitati care asigura cresterea companiei
Directorii generali trebuie sa stie sa administreze compania pentru a asigura cresterea si profitul previzionate. Din acest punct de vedere, abilitatile traditionale cum ar fi gandirea strategica, capacitatea de a intelege fortele pietei, o excelenta perspicacitate financiara, abilitati puternice de negociere, precum si luarea deciziilor in medii caracterizate de incertitudine continua sa fie abilitatile esentiale la care directorii generali trebuie sa exceleze.
Dar intr-o lume in care insasi definitia succesului se schimba dramatic aceste abilitati traditionale de performanta au devenit doar o fractiune din ceea ce este necesar pentru viitorii CEO. Ele sunt biletul de intrare in joc, dar nu determina castigatorul.
Ce altceva mai e nevoie? Lista de noi abilitati esentiale include: gestionarea transformarii digitale, coordonarea echipelor hibride, managementul schimbarii si agile leadership.
2. Abilitati de rezolvare colaborativa a problemelor
Rezolvarea problemelor este una dintre abilitatile de conducere esentiale. Multi directori generali petrec o cantitate semnificativa de timp stingand incendiile si rezolvand probleme legate de clienti, companie si echipa. Liderii sunt cei pe care colegii ii urmeaza si deseori au ultimul cuvant cu privire la cursul actiunii.
Directorii generali impreuna cu ceilalti membri ai echipei trebuie sa gasesca solutii noi, sa prezica consecintele diverselor scenarii analizate si sa-si testeze teoriile in medii de lucru cu risc scazut. Trebuie apoi sa comunice deschis, prompt si transparent cu toata echipa cu privire la tendinte, rezultate, probleme si schimbarile necesare.
Directorii generali trebuie sa stie cum sa rezolve problemele din interiorul grupurilor, deoarece munca este acum definita de comunicare si de rezolvarea colaborativa a problemelor. Mai multe contributii inseamna o mai mare varietate de idei, iar un lider trebuie sa stie sa aleaga cele mai bune idei din grup.
De asemenea, directorii generali au nevoie sa invete cum sa-i ghideze pe colegii de echipa prin procesul de rezolvare a problemelor, in loc sa ofere solutii automat fiecare problema care apare. Aceasta abordare ajuta echipele sa fie autonome si reziliente.
3. Abilitati de coaching pentru dezvoltarea echipei
Abilitatea si dorinta de a creste oamenii din echipa este una dintre cele mai remarcabile calitati ale liderilor buni, fie la nivel de directori executivi sau chiar de CEO.
Managerii mai putin experimentati fac adesea greseala de a se grabi sa rezolve problemele celor supervizati in loc sa-i invete si sa le creeze premisele de a deveni autonomi. Aceasta greseala este una majora care genereaza ”delegare in sus”, un fenomen in care blocheaza pe termen lung dezvoltarea echipei.
Pe de alta parte, managerii cu experienta stiu ca au responsabilitatea de a-i ajuta pe cei din jur sa devina cea mai buna versiune a lor. Acesti lideri au talent pentru coaching si isi ajuta colegii sa-si atinga adevaratul potential.
Directorii generali de acest tip au abilitati excelente de facilitate, stiu cum sa ghideze membrii echipei catre solutie fara sa dea raspunsul, stiu cum sa starneasca ideile, cum sa ofere incurajare si sa motiveze echipa.
Aceste abilitati sunt antrenate si rafinate chiar inainte ca ei sa devina manageri sau sa ocupe pozitii de conducere, prin programe complexe de dezvoltare a abilitatilor de coaching, inteligenta emotionala, mindfulness si agile leadership.
4. Abilitati care genereaza impactul social pozitiv
Deoarece liderii companiilor trebuie sa gestioneze crearea de valoare pentru toate partile interesate, ei incep prin ascultarea acestora si luarea in serios a opiniilor lor. In acest sens directorii generali trebuie sa invete sa imbratiseze perspectivele diferite ale partilor interesate pe care in trecut poate preferau sa le ignore.
Perspectiva strategica nu mai este restransa la nivelul companiei si domeniului de activitate, ci se extinde pe tot lantul de generare a valorii. Sustenabilitatea si angajamentul pentru protejarea mediului, sustinerea sociala si guvernanta corporativa (ESG) este misiunea directorului general si a echipei de conducere.
Indiferent de industrie, directorii generali au nevoie de abilitati pentru a dimensiona strategic un ciclu continuu de evaluare a problemelor ESG, definire a prioritatilor, implementare a masurilor decise, masurare a progresului si raportare catre partile interesate.
Directorii generali stiu ca devin modele comportamentale pentru echipa. Dincolo de rezultate financiare, agilitate si rezilienta, acestia sunt preocupati de starea de bine (wellbeing) a oamenilor, mai ales in aceste vremuri atat de solicitante. Empatia, compasiunea si constientizarea de sine (self-awareness) fac si ele parte din noile abilitati ale liderilor.