Despre neasemanarea dintre o gropa de idei si o fantana de ganduri - o expozitie conceputa de Sorin Dumitrescu
La Galeria Institutului de Arhitectura Ion Mincu poate fi vizitata expozitia "Freatic 3". Sunt expusi, sub bagheta pictorului Sorin Dumitrescu, 16 artisti romani contemporani (pictura, grafica, obiect, colaj, fotografie, sculptura mica) in contextual unui demers artistic care-si propune sa denunte si sa demonteze confuzia.
A trai in confuzie este aidoma cu a trai in minciuna - in minciuna personala sau in minciuna care ti se inoculeaza. Si intr-un caz si in celalalt,
confuzia te indeparteaza de adevar, pe care il anuleaza, inlocuindu-l cu altceva, convenabil celor care au tot interesul sa-i mute pe oameni de colo-colo, dupa bunul plac si in folosul lor.
Artistii care sunt expusi in cadrul "Freatic 3" sunt (in ordine alfabetica): Horia Bernea, Florin Ciubotaru, Anastasia Dumitrescu, Sorin Dumitrescu, Paul Gherasim, Vasile Gorduz, Ion Grigorescu, Peter Jacobi, Ilona Lovas, Valeriu Mladin, Ion Lucian Murnu, Sorin Neamtu, Dan Palade, Dorin Stefan, Adrian Sustea si Aurel Vlad.
In caietul expozitiei, Sorin Dumitrescu a publicat un eseu lamuritor asupra demersului sau artistic si curatorial:
"Comparat cu vizualul propriu vederii libere - a vederii noastre celei de toate zilele - vizualul, acreditat uneia sau alteia dintre doctrinele ideologiilor estetice la zi, ii lipseste tocmai
freaticul, adica tocmai nesfarsita si inefabila zona din care purcede taina limbajului artei.
Fara aceasta zona binecuvantata de Pronie, arta tributara doctrinelor estetice la zi - chiar si atunci cand este ingrijita si cult conceputa - ramane exasperant saraca si plata.
Timpul a demonstrat ca orice arta produsa sub tutela unui conceptualism estetic notoriu s-a ofilit in cele din urma producand frumuseti pustii, castrate si searbede (…)
Zona vizualului freatic nu trebuie deloc confundata cu categoria vizualului subteran, cel care reprezinta la noi genul artei underground. Mai mult, aceasta din urma poate fi socotita contrariul
vizualului freatic al artei.
Astfel, in vreme ce vizualul subteran este inainte de toate un
loc, vizualul freatic nu ezita sa se recomande ca
putere - puterea ascunsa si tainica (…)
Odata cu raspandirea materialismului ateu,
ideile s-au substituit
gandurilor. Fata de idee, gandul nu apartine acestei lumi, este venit din afara lumii create.
«Gandul vine, ideea o ai» - avea sa zica un mare sculptor, Vasile Gorduz, si el perfect informat, ca si Nichita Stanescu, asupra originii nepamantene a gandului. Dumnezeu comunica cu noi prin gand, nu prin idee. Abia ideile care se trag din ganduri au sansa de a deveni potente reale, valori de netagaduit (…)
Atunci cand alege sa apara sau cand raspunde unei chemari, vizualul freatic emana o energie si o putere ale caror proportii pot ajunge creativitatii unei epoci intregi, in asa fel incat dainuie si de cele mai multe ori isi transmite mai departe puterea unor indelungate perioade creative. Vizualul freatic poate capata putere sporita in epoci aflate la mare distanta de timp de momentul in care a decis sa primeasca trup - sa se intrupeze.
Se indoieste oare cineva asupra puterii duhului freatic de care au beneficiat duhul poeziei lui Eminescu sau al lui Dante?! Ei nu au creat scoli si nu sunt socotiti nici intemeietori de curente, ci vestitori in acest veac ai puterii unui entuziasm si a unui gand freatic fara precedent carora o clipa nu le-au pus la indoiala originea straina de lume. Versurile lor nu vor fi niciodata si de nimeni socotite
gropi de idei, ci vor continua in veac si vor ramane si in veacul ce va sa vina mirabile
fantani de ganduri, cum ar zice Psalmistul…"
Expozitia "Freatic 3" poate fi vizitata pana la data de 26 aprilie la Galeria Institutului de Arhitectura Ion Mincu din Bucuresti.