Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Cumintenia Pamantului si necumintenia bugetului


Cumintenia Pamantului si necumintenia bugetului
de la 25 Ian. 2019
Cumintenia Pamantului si necumintenia bugetului
Tags: restituire cumintenia pamantuluibani cumintenia pamantului

Am revazut, recent, un film despre restituirea unor extrem de valoroase tablouri, in frunte cu cel supranumit "Mona Lisa Austriei", adica portretul Adelei Bloch-Bauer, semnat de Gustav Klimt.


Tabloul a fost furat de catre nazisti si, ulterior, expus la Galeriile Belvedere din Viena, statul austriac bazandu-se pe faptul ca insasi Adela Bloch Bauer i l-a lasat mostenire.
Numai ca, surpriza, nu ea era proprietara de drept a picturii, ci sotul ei, industriasul Ferdinand Bloch, care, spre deosebire de restul familiei, a anticipat pericolul nazist si a fugit in Elvetia, la Zurich, inainte de anexarea Austriei de catre Germania.
 
Dupa Anschluss, nazistii confisca tablourile detinute de familia Bloch, inventand motivul ca aceasta ar datora bani statului. 
 
Abia in 2006, dupa aproape 9 ani de eforturi, Maria Altmann (in film, interpretata de Helen Mirren), nepoata Adelei, stabilita in SUA, reuseste sa obtina de la statul austriac returnarea a cinci tablouri. 
 
Dintre acestea, pictura numita “Femeia in aur” sau “Doamna in aur”, intrucat nazistii au vrut ca numele Adelei sa iasa din memoria colectiva, a fost vandut de Maria Altmann pentru suma record, la vremea aceea, de 135 de milioane de dolari americani.
 
Tenacitatea Mariei seamana cu cea a unor state. Asa se face ca Guvernul Ungariei a cumparat, recent, "Golgotha", semnata de pictorul maghiar Mihaly Munkacsy. Statul vecin a gasit/platit in acest scop trei miliarde de forinti, adica vreo 9,3 milioane de euro.
 
In urma achizitiei, detine toate cele trei compozitii din trilogia lui Mihaly Munkacsy, avand drept tema Saptamana Patimilor. 
 
Nici precedenta achizitie apartinand trilogiei nu a fost deloc ieftina. Pentru "Hristos in fata lui Pilat", Ungaria a platit 5,7 milioane de dolari. 
 
Este drept, vecinii nostri din vest realizeaza aceste achizitii din banii Magyar Nemzeti Bank, adica banca lor nationala, care are un fond pentru cumpararea operelor de patrimoniu.
 
Cum sta treaba in Romania? De cativa ani, statul se chinuieste sa cumpere Cumintenia Pamantului a lui Brancusi. A facut si o foarte mediatizata colecta publica, un esec direct proportional cu dorinta reusitei. 
 
De ce n-o avea si Banca Nationala a Romaniei un buget precum surata sa din Ungaria? Poate pentru ca, oricum, este obligata prin lege, sa plateasca 80% din profit statului, sub forma de impozit. 
 
De exemplu, in 2017, BNR a obtinut un profit net de 186,7 milioane de lei, mai mare cu 50% fata de 2016. Deci, aproape 150 de milioane de lei au ajuns la bugetul de stat. 
 
Stat care, nici acum, nu a reusit doua lucruri importante: tot nu a cumparat Cumintenia Pamantului si nici sa returneze banii celor care au facut donatii pentru cumpararea ei, termenul pana la care se face restituirea banilor donati fiind prorogat, prin OUG (cum altfel?), pana pe 31 decembrie 2019.
 
In schimb, foarte bine, anul trecut, 150 de milioane de lei au fost alocate pentru sarbatorirea a 100 de ani de Romanie Mare. 
Chiar nu puteau fi “prinse” sau nu se putea suplimenta acest maret buget, cu 11 milioane de euro (in jur de 51 de milioane de lei), cerute de proprietarii de drept ai sculpturii, mostenitorii inginerului Gheorghe Romascu, pe care insasi statul nostru a incadrat-o in categoria "Tezaur" a Patrimoniului cultural national?
 
Nu era asta o modalitate… corecta, cu mai putine artificii, parade, discursuri, de a sarbatori un secol de Romanie Mare?

Jurnalist Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 4 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016