Primul santier al Canalului Dunare -Marea Neagra. Pagini dintr-o tragedie nationala (II). Incompetenta, teroare, arestari

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Primul santier al Canalului Dunare -Marea Neagra. Pagini dintr-o tragedie nationala (II). Incompetenta, teroare, arestari
Primul santier al Canalului Dunare -Marea Neagra. Pagini dintr-o tragedie nationala (II). Incompetenta, teroare, arestari
de Lucian Vasilescu la 24 Sep. 2019 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
Primul santier al Canalului Dunare-Marea Neagra, deschis la porunca expresa a Kremlinului, a functionat intre anii 1949-1953 si principala forta de munca au reprezentat-o detinutii politic - cca 20.000 (dupa unele surse 30.000) de oameni adusi acolo la munca fortata. Pe santier, atat detinutii politic cat si specialistii civili au lucrat sub teroarea Securitatii, care vedea peste tot dusmani de clasa si sabotori.

In spatele ratiunilor economice care sustineau oportunitatea demararii acestei lucrari, se ascundea de fapt intentia de a-i tortura si a-i extermina pe zecile de mii de detinuti politic din epoca. De altfel, la acest prim santier al Canalului, munca se facea in cea mai mare parte manual, cu tarnacopul, lopata si cu roaba, iar detinutii politic au fost organizati in colonii de munca fortata.

Primul santier al Canalului a functionat pana la 18 iulie 1953 (Stalin murise cu doar cateva luni in urma, la 5 martie 1953), dar lucrarile au fost definitiv intrerupte in 1955.

Activitatea pe santierul deschis in anul 1949 se desfasura sub stricta supraveghere a Securitatii (Directiunea Generala a Securitatii Poporului) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.


In spiritul epocii, Securitatea vedea in toate problemele care se iveau la constructia Canalului mana "dusmanilor de clasa" si actiuni de sabotaj, asa cum se vede din documentul "Sinteza privind situatia Directiunei Generale a Canalului si actiunile dusmanului", intocmit de Securitate la inceputul anului 1950.

Documentul este o dovada a atmosferei de teroare in care lucrau, la Canal, nu doar detinutii politic, dar si inginerii si tehnicienii care puteau ajunge in orice clipa sa fie imbracati in zeghe si trimisi sa lucreze la lopata, pentru imaginare actiuni de "sabotaj".
Documentul cercetat a fost adnotat de Gheorghe Gheorgiu-Dej cu un creion celebru in acea vreme, care avea la un capat o mina rosie iar la celalalt capat mina albastra.

"Sʹau infiltrat o serie de elemente reactionare…"

"Prima lipsa importanta a constat in faptul ca, odata cu inceperea activitatii Directiei Generale a Lucrarilor Canalului Dunare-Marea Neagra si a incadrarilor cu personal tehnic si administrative, sʹau infiltrat o serie de elemente reactionare, care prin pozitia lor de clasa din trecut nu puteau sa fie de incredere si care au ocupat posturi cheie, avand munci de raspundere.



Responsabilul Sectorului Cadre a fost, pana la inceputul iernei, tov. KANER, care a permis incadrarea acestor elemente, fara o verificare minutioasa in prealabil, urmand ca aceasta sa se faca ulterior: de fapt aceasta nu mai era posibila deoarece desvoltarea lucrarilor si necesitatilor crescande au depasit aceasta situatie."

E cat se poate de limpede ca acel tov. Kaner nu numai ca fusese destituit din functia de responsabil al Sectorului Cadre, dar era, la data intocmirii raportului, arestat si anchetat pentru ca ar fi favorizat "infiltrarea de elemente reactionare".

Fostul sef al legionarilor de la Arhitectura "deconspirat" la Canal

"Exemple ne ofera incadrarea Ing. ROZEL AUREL in functia de Sef al Sectorului Planificare, cunoscut ca prieten intim al Inginerului DINU, arestat in chestiunea Livrarilor; Ing. POLIZU, fost liberal tatarascian; Consilierul Ing. DRAGOS POP fost director general al Intreprinderilor «Eremia Tiberiu» element desinteresat in munca, care in luna Septembrie 1949 a inscenat o diversiune intre D.G.C. (Directiunea Generala a Canalului, nota autorului) si Ministerul Constructiilor (…) Consilierul Arhitect DOICESCU OCTAV, care a propus angajarea Arhitectului IOVANESCU DAN, fostul sef al legionarilor din Facultatea de Arhitectura (…)"



Nepriceperea Directiunei Generale a Canalului

Documentul elaborat de Securitate privind primele luni de activitate pe santierul Canalului Dunare-Marea Neagra admite, printre randuri, faptul ca la conducerea acestuia fusesera numiti oameni nepregatiti, a caror singura calitate era obedienta fata de Partid, dar "arunca pisica" in curtea unui dusman imaginar:



"In cursul anului 1949, sʹau constatat o serie de efecte a actiunii dusmanului, care au depasit limita deficientelor ce se datoresc greutatilor obiective, nepriceperei si lipsei de experienta a Directiunei Generale a Canalului (…)"

Primele luni de lucru, primii ingineri arestati

Desi lucrul la Canal incepuse doar de cateva luni, se facusera deja arestari din randul personalului tehnic superior, dupa cum rezulta din documentul cercetat:

"In ceea ce priveste activitatea tov. Inginer sef Grunberg, aceasta deasemeni a suferit o serie de lipsuri care sʹau resimtit cu atat mai mult in sectoarele din subordinea lui, cu cat predecesorul acestuia, Ing. Lob, i-a lasat o mostenire grea: desorganizare in Sectorul Mecanic, acesta fiind condus pana in Noiembrie de Ing. Alecu Cornel, actualmente arestat de D.R.S.P. Constanta (Directiunea Regionala a Securitatii Poporului Constanta, n.a.)"



"Tov. Ing. Sef Grunberg nu sʹa interesat suficient de asigurarea Sectorului Mecanic.

Este adevarat ca a cerut schimbarea vechiului Sef de Sector, Ing. Alecu Cornel (in prezent arestat) deoarece acesta nu a corespuns, dar totodata a acceptat pe numitul NADLER BENIAMIN, neobservand ca acesta este nepriceput si ca nu are calificare corespunzatoare, nefiind Inginer."

Va urma

Ultimele NOUTATI

Bugetul public, cocosat de salariile bugetarilor si pensiile umflate! Avertismentul sefului Consiliului Fiscal privind taierile de cheltuieli
Economie

Bugetul public, cocosat de salariile bugetarilor si pensiile umflate! Avertismentul sefului Consiliului Fiscal privind taierile de cheltuieli

today28 Mai. 2025
Continua dezmatul cu bani publici! Statul continua sa cheltuiasca sume colosale
Economie

Continua dezmatul cu bani publici! Statul continua sa cheltuiasca sume colosale

today28 Mai. 2025
Salariile bugetarilor si pensiile romanilor apasa greu pe buget. Ministrul Finantelor: Romania trebuie sa-si reduca cheltuielile
Economie

Salariile bugetarilor si pensiile romanilor apasa greu pe buget. Ministrul Finantelor: Romania trebuie sa-si reduca cheltuielile

today28 Mai. 2025
Ilie Bolojan: Situatia e complicata. E posibil sa fim nevoiti sa crestem taxe si impozite
Ultima ora

Ilie Bolojan: Situatia e complicata. E posibil sa fim nevoiti sa crestem taxe si impozite

today28 Mai. 2025
Somerii bucuresteni pun mana pe munca - scade rata somajului pe cea mai mare piata a muncii din tara
Economie

Somerii bucuresteni pun mana pe munca - scade rata somajului pe cea mai mare piata a muncii din tara

today28 Mai. 2025
e-Toro: Un val global de incertitudine determina cresterea randamentelor obligatiunilor
Economie

e-Toro: Un val global de incertitudine determina cresterea randamentelor obligatiunilor

today28 Mai. 2025
Pregatiti-va de impact cu un nou val de scumpiri! Cresc preturile in Constructii, Servicii si Industria prelucratoare
Ultimele stiri economice

Pregatiti-va de impact cu un nou val de scumpiri! Cresc preturile in Constructii, Servicii si Industria prelucratoare

today28 Mai. 2025
Constructia celui mai lung pod suspendat din Europa va incepe anul acesta
Economie

Constructia celui mai lung pod suspendat din Europa va incepe anul acesta

today28 Mai. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x