Produse fara de care ne-ar fi foarte greu sa traim astazi: banda adeziva (scotch-ul) (III)
In 1923, Richard G. Drew lucra la firma 3M, producatoare de hartie abraziva. Intr-o zi, pe cand testa un nou tip de hartie la un service auto, Drew a aflat ca vopsirea masinilor in doua culori (operatie la moda in vremea aceea) era foarte complicata si asta din cauza ca zona de delimitare intre cele doua culori nu putea fi realizata cu precizie.
Doi ani mai tarziu, Richard Drew propunea o solutie: o banda adeziva de hartie, de 5 cm latime, care se lipea pe caroseria automobilului, in zona unde urma sa se schimbe culoarea. Dupa vopsire, aceasta banda se indeparta, astfel incat ramanea o foarte frumoasa linie de demarcatie, perfect dreapta.
Prima demonstratie, realizata la service-ul auto, a fost insa un semi-esec: banda nu avea aplicat adeziv pe toata suprafata, ci doar pe o margine, ca urmare ea s-a dezlipit in timpul operatiei si a cazut. Iar patronul atelierului i-a spus lui Drew: “Zi-le scotienilor alora care-ti sunt sefi sa puna mai mult adeziv!”, prin “scotieni” (scotch, in engleza) intelegand “zgarciti”. Scotch a fost considerat insa un nume foarte potrivit pentru noul produs, ca urmare termenul s-a incetatenit.
In scurt timp, firma 3M a scos pe piata scotch-ul transparent – o banda de celofan cu un adeziv realizat din cauciuc, ulei si rasina. Produsul a avut un succes nebun: fortati de criza economica din anii ’30, oamenii i-au gasit cele mai diverse utilizari, de la sigilat pachete pana la carpit haine si lipit oua crapate (?!). Intrebuintarea pentru care fusese initial proiectat, anume vopsitul automobilelor, a devenit una minora.
Specialistii considera astazi ca banda adeziva transparenta este una dintre cele mai utile inventii din toate timpurile. Si au dreptate: e suficient sa ne gandim ca scotch-ul exista, practic, in fiecare locuinta sau birou.
Sursa foto: www.pexeles.com