Editorial Dan Manusaride: Turul Frantei s-a incheiat, cat au incasat invingatorii?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Editorial Dan Manusaride: Turul Frantei s-a incheiat, cat au incasat invingatorii? Editorial Dan Manusaride: Turul Frantei s-a incheiat, cat au incasat invingatorii?
de Manager.ro la 22 Iul. 2013
Urmareste-ne pe Google News
editorialdan manusaridesponsorivictoriesalariiperformante

Am auzit in aceasta editie centenara a Turului Frantei mai multe voci care se intrebau: cum poate baiatul asta (n.a. Chris Froome) sa faca sprint, lasandu-i pe toti in urma, dupa o cursa de doua sute de kilometri? Dupa scandalul Lance Armstrong (deposedat de toate titlurile obtinute in Turul Frantei pentru dopaj), fiecare dintre ciclistii care intra intr-o competitie majora, pleaca deja vinovat. Mai mult decat atat, chiar Lance insusi a declarat inainte turului ca nimeni nu poate castiga aceasta competitie fara a se ajuta de substante care sa ii stimuleze performanta.

Armstrong a mai aratat ca ciclismul actual, de inalta performanta, nu este posibil fara dopaj dar a insinuat ca si in trecut acest lucru era o practica la care au apelat majoritatea rutierilor. De fapt dopajul este o poveste veche, de cand lumea. Se stie ca marii luptatori ai istoriei se hraneau cu inima, creierul si ficatul unor animale pentru a fi mai rezistenti, mai inteligenti si mai puternici. In preistorie, triburile din Africa de vest consumau frunze de coca pentru a-si imbunatati performantele, iar in China se folosea Ma Huang (o planta precursoare a efedrinei) ca stimulent.

Intre secolele al III-lea si al V-lea dupa Hristos, atletii greci participanti la Olimpiade , consumau vin, branza si un soi de ciuperci pentru a fi in forma. In  era romana, gladiatorii amestecau stimulentele naturale cu alcoolul pentru a fi mai rezistenti si a-si vindeca mai repede ranile, iar pe continentul american, peruanii si mexicanii mestecau frunze de coca. Incepand cu secolul al XX-lea dopajul in sport a devenit o obisnuita, mai ales de cand au aparut recompensele financiare, Franta fiind prima tara care a adoptat un cod antidoping, in 1920.

Totusi de ce dopajul este atat de evident in ciclism, unde castigurile nu sunt atat de mari ca in tenis, ca sa nu mai vorbim despre fotbal? Un castigator de Tur al Frantei incaseaza numai 450.000 de euro intr-o competitie de o duritate extraordinara, bani pe care ii imparte cu ceilalti membri ai echipei, iar victoriile de etapa se premiaza cu doar cateva mii de euro.

Sportivii mizeaza pe contractele mari pe care le au cu sponsorii echipelor, iar cu cat performantele lor sunt mai inalte, deci mai vizibile, cu atat valoarea acestor contracte este mai mare. Premiile totale ale turului nu depasesc, la toate categoriile, 2,6 milioane de euro. In schimb, in cadrul echipelor din care fac parte, spotivii sunt platiti, in functie de sansele de victorie, cu salarii situate intre 40.000-250.000 de euro pe an, la care se adauga contractele de sponsorizare. Sponsorii asigura bugete medii de pregatire si salarizare de 11,4 milioane de euro. Un ciclist de top poate castiga insa si 5 milioane de euro anual daca se afla intre favoritii la victorie. Aici este marea miza, de aici pleaca toate discutiile care se refera la stimularea performantei prin dopaj. Iar marea problema este ca in timp ce unii sunt deja prinsi si exclusi, altii se dopeaza in continuare, crezand ca numai asa pot ajunge la performante care sa le aduca castiguri mari.

Haideti sa vedem care sunt cateva dintre firmele care sponsorizeaza echipele din Turul Frantei, pentru a intelege de unde vin, de fapt, banii. Ag2r-La Mondiale este sponsorizata de o societate de asigurari, Movistar Team este sustinuta financiar de catre compania spaniola Telefonica. Echipa castigatorului de anul acesta, Chris Froome, Sky, este sponsorizata de British Sky Broadcasting Group plc, furnizor de banda de Internet si telefonie mobila, Team Saxo-Tinkoff are bugetul asigurat de o banca de investitii daneza, iar Astana primeste suportul financiar din indepartatul Kazakstan. Sunt 21 de echipe in jurul carora se invarte peste un sfert de miliard de euro pe an, o suma uriasa pentru doar trei competitii de varf cum sunt Turul Frantei, Turul Italiei si Turul Spaniei.

Pana la urma sponsorii nu risca nimic, sportivii pot fi suspendati, blamati, exclusi din viata sportiva, dar cei care le asigura bugetele ies nepatati din aceasta inclestare. Ei au numai de castigat, expunerea de care beneficiaza in timpul marilor competitii cicliste fiind uriasa.
 

Ultimele NOUTATI

Se scumpesc vacantele! Paradoxal, s-ar putea sa fie mai scump sa mergi la Constanta decat in Grecia sau Italia
Travel

Se scumpesc vacantele! Paradoxal, s-ar putea sa fie mai scump sa mergi la Constanta decat in Grecia sau Italia

today30 Iun. 2025
Ce se intampla cu prosumatorii din Romania dupa 1 iulie? Raspunsuri oficiale de la ANRE
Ultimele stiri economice

Ce se intampla cu prosumatorii din Romania dupa 1 iulie? Raspunsuri oficiale de la ANRE

today30 Iun. 2025
Tik Tok si-a infiintat subsidiara in Romania. Nici nu e de mirare, romanii sunt campioni la cadouri si tap-tap
Social Media

Tik Tok si-a infiintat subsidiara in Romania. Nici nu e de mirare, romanii sunt campioni la cadouri si tap-tap

today30 Iun. 2025
Lectie de economie predata in mare stil de Polonezi - de la saracie similara Romaniei postdecembriste, la cea mai mare economie din Estul Europei
Economie

Lectie de economie predata in mare stil de Polonezi - de la saracie similara Romaniei postdecembriste, la cea mai mare economie din Estul Europei

today30 Iun. 2025
Cati bani are, de fapt, Jeff Bezos si ce si-ar putea cumpara daca ar vrea sa-i cheltuiasca pe toti?
Economie

Cati bani are, de fapt, Jeff Bezos si ce si-ar putea cumpara daca ar vrea sa-i cheltuiasca pe toti?

today30 Iun. 2025
Pasi esentiali pentru o gestiune eficienta si sigura a companiei tale
Companii

Pasi esentiali pentru o gestiune eficienta si sigura a companiei tale

today30 Iun. 2025
Sindicatele solicita intalnire de urgenta cu premierul si ameninta cu greva generala: „Nu noi suntem vinovati pentru situatia dezastruoasa a bugetului Romaniei”
Social

Sindicatele solicita intalnire de urgenta cu premierul si ameninta cu greva generala: „Nu noi suntem vinovati pentru situatia dezastruoasa a bugetului Romaniei”

today30 Iun. 2025
Rapid si accesibil, pe placul angajatilor dornici de ”ceva dulce”: oriunde in Bucuresti poti opta pentru livrare prajituri la birou!
Companii

Rapid si accesibil, pe placul angajatilor dornici de ”ceva dulce”: oriunde in Bucuresti poti opta pentru livrare prajituri la birou!

today30 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x