1 din 5 romani nu are de unde sa puna nici macar un leu deoparte
economisireeducatie financiara
Economisirea e misiunea imposibila pentru 1 din 5 romani, care e atat de impovarat de criza costului vietii incat nu reuseste sa puna nici macar un leu deoparte.
A avea un buget de economii reprezinta o plasa de siguranta strict necesara, mai ales intr-o astfel de perioada marcata de o puternica lipsa de predictibilitate. Riscul de a ramane fara loc de munca e urias in zilele noastre, si trebuie sa ai macar sase luni acoperite, dintr-un fond de urgenta, in cazul in care ti se intampla sa fii concediat sau sa fii in incapacitate de munca.
Totusi, usor de zis, greu de facut. Daca banii de-abia ajung de la o luna la alta, nici nu se poate pune problema economisirii. O stie foarte bine 1 din 5 romani, care nu reuseste sa faca economii. Concret, conform datelor Barometru, 48% dintre respondenti nu isi permite sa economiseasca din cauza inflatiei si doar 11% pun mai multi bani deoparte pentru zile negre.
Alta informatie interesanta scoate la iveala faptul ca 24% dintre romani sunt interesati de educatia lor financiara, iar 57% apeleaza foarte rar sau niciodata la experti sau consultanti de specialitate pentru a discuta despre situatia financiara.
Pe de alta parte, in aceasta perioada in care suntem loviti constant de valuri de scumpiri si traiul de zi cu e din ce in ce mai dificil, suntem mai predispusi sa ne schimbam comportamentul de consum, pentru a ne adapta, iar acest lucru deja se vede. Romanii nostri au inceput sa renunte la cheltuielile care nu sunt de stricta necesitate, ca sa poata economisi.
"Impactul inflatiei crescande asupra comportamentului de consum este unul complex si de regula se manifesta cu o anumita inertie. Astfel, sunt de obicei necesare cateva trimestre bune pana cand consumatorii observa cu adevarat modificarea venitului lor disponibil si incep sa isi ajusteze consumul.
Acesta din urma este, de asemenea, puternic influentat si de dobanzile in crestere care pe de o parte stimuleaza economisirea, pe de alta maresc ratele la credite, efectul fiind de asemenea o ajustare a comportamentului de consum. In masura in care situatia aceasta dureaza o perioada mai lunga de timp, pot aparea chiar schimbari cvasi-permanente in comportamentul de consum, respectiv economisire.
Astfel, atunci cand inflatia si dobanzile incep sa scada, consumatorii isi pot prelungi mult timp comportamentul prudent din perioadele cu inflatie ridicata si va fi necesar un timp relativ indelungat de cresteri salariale reale consistente pentru a reveni la un comportament de consum pre-inflationist” – Valentin Tataru, Economist-Sef la ING Bank Romania.
Foto: unsplash.com