Cat sunt dispusi sa cheltuiasca romanii de sarbatorile de iarna din anul pandemiei
buget craciun 2020buget sarbatori 2020buget masa craciunbuget cadouri craciun
Peste jumatate din bugetul romanilor pentru sarbatorile de iarna de anul acesta este ocupat de cheltuielile pe mancare (51%), potrivit unui studiu Reveal Marketing Research. Mai mult de o treime dintre respondenti (31%) declara ca, anul acesta, prefera sa comande cadouri online, comparativ cu doar 5%, in 2016.
Familiile moderne cheltuiesc cel mai mult de Craciun: 1.284 lei, comparativ cu bugetul total mediu de 1.059 lei al romanilor.
Conform studiului, anul 2020 a fost o provocare pentru intreaga lume, iar fiecare dintre noi a fost pus in fata unei realitati nemaintalnite pana la momentul respectiv. Insa distanta fizica nu inseamna distanta emotionala. Reveal Marketing Research a vrut sa afle cum arata Craciunul in pandemie pentru romani si cum s-au modificat obiceiurile lor la finalul anului 2020.
Bugetul mediu al romanilor de sarbatori in 2020 ar arata astfel: total 1.059 lei. Din total, pentru mancare sunt alocati 539 de lei; pentru cadouri, 395 de lei; pentru decoratiuni 125 de lei.
Segmentele cele mai cheltuitoare sunt familiile moderne (1.284 de lei) si tinerii profesonisti (1.116 lei). Segmentele cele mai cumpatate sunt seniorii pensionari (765 de lei) si milenialii fara partener (987 de lei).
Circa 69% din totalul respondentilor continua sa cumpere cadouri de Craciun din magazinele fizice (mall, supermarket, hipermarket, piata). Cu toate acestea, se observa o scadere a numarului romanilor care fac cumparaturi din magazine fizice, comparativ cu 2016 cand preferau aceasta metoda in proportie de 88%.
In 2020, dintre cei care prefera mersul la magazine, tinerii profesionisti sunt cei care au optat in cea mai mare masura pentru aceasta varianta: 81%. Fenomenul poate fi explicat de faptul ca, la nivel general, tinerii au un risc mai scazut in ceea ce priveste dezvoltarea unei forme grave de COVID-19. Asadar, este posibil ca ei sa fie mai putin ingrijorati de intrarea in colectivitate in interiorul magazinelor.
La polul opus din punct vedere al generatiilor, seniorii pensionari se impart 50-50%, cand vine vorba despre locul din care cumpara cadourile pentru cei dragi. Jumatate dintre acestia prefera sa se deplaseze fizic, iar cealalta jumatate afirma ca, in 2020, comanda online cadouri. Acest procent este incurajator si arata tendinta seniorilor catre digitalizare si utilizarea mai mare a device-urilor electronice.
Deschiderea lor spre mediul online se poate datora si incadrarii lor in categoria de risc, astfel incat, sunt nevoiti sa gaseasca alternative mai sigure pentru sanatate si plaseaza comenzi online.
Comparativ cu un studiu similar derulat acum 4 ani, datele din prezent arata o crestere semnificativa a celor care utilizeaza Internetul pentru a cumpara cadouri. Daca, in 2016, doar 5% dintre romani au declarat ca isi fac cumparaturile online si doar 7% cumpara si fizic, dar si online, in 2020, 31% dintre respondenti opteaza pentru cadouri comandate de pe diferite site-uri.
In 2019, acelasi studiu arata ca 40% din totalul esantionului comanda online cadouri. In comparatie cu anul trecut, este o usoara scadere a procentului, insa trendul se mentine constant, iar romanii se arata tot mai deschisi spre varianta online.
Barbatii dau mai aloca mai multi bani pentru cadouri
Din totalul mediu de 1.059 de lei pe care romanii declara ca il aloca pentru cumparaturile de sarbatori, 395 de lei sunt destinati cadourilor. Fata de anul trecut, cand bugetul mediu pentru cadouri era de 403 lei, nu se remarca o scadere semnificativa.
Cele mai cheltuitoare sunt familiile moderne cu 562 de lei alocati, avand un procent de 44%, urmate de tinerii profesionisti care aloc 423 de lei in medie pentru cadouri de Craciun.
Persoanele cu venituri medii si superioare au tendinta de a aloca un buget mai mare pentru a-i face fericiti pe cei dragi. Seniorii pensionari si milenialii fara partener sunt segmentele care declara ca aloca doar 282 de lei, respectiv 272 de lei pentru cadouri, fapt determinat si de veniturile mai reduse.
Barbatii aloca mai mult pentru cadouri decat femeile. In cazul barbatilor, cheltuielile pentru cadouri insumeaza 433 de lei, fate de 364 de lei, in cazul femeilor.
Mancarea este categoria cea mai costitoare
Romanii declara ca peste jumatate din bugetul acestora de sarbatori este ocupat de cheltuielile pentru mancare (51%), respodentii afirmand ca aloca 539 de lei.
Familiile traditionale urmate de maturii fara partener cheltuiesc cel mai mult: 588 de lei, respectiv 586 de lei. Familiile traditionale aloca semnificativ mai mult decat restul esantionului pentru cumpararea de alimente: 56%.
Numai 12% din bugetul de sarbatori este destinat decoratiunilor. In 2019, aceasta categorie ocupa 137 lei din bugetul romanilor, iar, in prezent, respondentii sunt dispusi sa aloce doar 125 de lei. Cheltuielile reduse pot fi explicate pentru ca multi romani au pastrat ornanementele din anii trecuti pe care le vor folosi si in 2020.
Foto: pexels.com