Consiliul Concurentei sustine ca scumpirile carburantilor trebuie afisate simultan pentru ca firmele sa nu se influenteze reciproc

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Consiliul Concurentei sustine ca scumpirile carburantilor trebuie afisate simultan pentru ca firmele sa nu se influenteze reciproc
Consiliul Concurentei sustine ca scumpirile carburantilor trebuie afisate simultan pentru ca firmele sa nu se influenteze reciproc
de Vlad Strunescu la 08 Iul. 2019
Urmareste-ne pe Google News
scumpiri carburantiancheta consiliul concurenteiredevente petrolcompanii petrol romania

Consiliul Concurentei sustine implementarea unei reguli prin care toti operatorii sa afiseze simultan majorarile preturilor la carburanti, in anumite zile si la ore stabilite.

Autoritatea de Concurenta solicita adoptarea acestei masuri in urma derularii unei anchete sectoriale pe piata comercializarii cu amanuntul de carburanti din Romania care a confirmat faptul ca existenta unui lider, care detine aproximativ jumatate din piata, are efect direct asupra modului in care se modifica preturile cu amanuntul la carburanti, acesta fiind, de regula, si initiatorul modificarilor de pret. 

Citeste si: Presedintele a promulgat Legea pensiilor. Impact bugetar de 25 de miliarde de lei
 
In acelasi timp, fiecare companie monitorizeaza constant activitatea concurentilor si reactioneaza la modificarile de preturi ale acestora. 
 
Astfel, companiile concurente prefera sa adopte un comportament similar cu cel al liderului din punct de vedere al modificarilor de preturi, acestea realizandu-se, de cele mai multe ori, intr-un interval de maximum 24 de ore.
 
In aceste conditii, concurenta pe piata comercializarii cu amanuntul de carburanti din Romania este redusa, fapt care se reflecta asupra nivelului preturilor cu amanuntul la carburanti. 
 
In vederea cresterii concurentei in acest sector, Consiliul Concurentei sustine eleborarea unui act normativ prin care sa se stabileasca numarul cresterilor de pret saptamanale, zilele in care se pot efectua aceste cresteri si ora modificarii, valabile pentru toate companiile de pe piata, pentru reducerile de pret neimpunandu-se nicio restrictie de acest fel, acestea putand fi operate oricand.

Consiliul da exemplul Austriei, unde, din ianuarie 2011, a fost instituita obligatia legalăa ca orice companie, care doreste majorarea pretului carburantilor, sa poată face aceasta crestere in orice zi, dar numai la ora 12.00 AM, reducerile fiind permise in orice moment.
 
Potrivit Consiliului, nivelul concurentei este influentat, de asemenea, de o serie de factori structurali, specifici pietei comercializarii cu amanuntul de carburanti din Romania, dintre care cel mai important este reprezentat de gradul foarte ridicat de concentrare a pietei: un numar restrans de companii petroliere care detin aproximativ 90% din totalul vanzarilor de carburanti.
 
Din analizele efectuate, a rezultat ca preturile la pompa au fost corelate, in perioada 2014-2018, cu cotatiile internationale la produsele petroliere (benzina si motorina), modificarile de pret din Romania urmand indeaproape evolutiile internationale atat la cresteri, cat si la scaderi.
 

Accizele si TVA reprezinta 50% din pretul final


In ceea ce priveste structura pretului carburantilor, datele arata ca acciza si TVA detin o pondere insemnata, de circa 50% din pretul final.
 
Potrivit datelor recente publicate de Comisia Europeana, Romania se afla printre tarile europene in care preturile finale, cu taxe, sunt mult mai mici decat media europena atat la benzina, cat si la motorina. In ceea ce priveste preturile fara taxe, pretul benzinei se situeaza, de asemenea, sub media europeana, in timp ce, la motorina, pretul oscileaza in jurul mediei europene.
 
Consiliul Concurentei sustine, in continuare, ca nivelul de concurenta ar putea creste prin imbunatatirea procesului de autorizare a constructiei de statii de distributie si intrarea pe piata carburantilor a lanturilor de hiper/supermarketuri.
 
De asemenea, Autoritatea de Concurenta recomanda autoritatilor competente (CNAIR, ANAP) analizarea posibilitatii modificarii legislatiei astfel incat sa se evite situatiile in care o companie care opereaza o statie pe un tronson de autostrada sa construiasca o alta statie situata inainte sau dupa statia initiala. In acest fel, va fi stimulata concurenta la nivel local, iar consumatorul va putea alege oferta cea mai avantajoasa.
 
In acelasi timp, Autoritatea de Concurenta incurajeaza companiile sa o informeze cu privire la eventualele bariere cu care se confrunta la intrarea pe piata, pentru ca acestea sa poata fi supuse analizei si, daca este cazul, sa poata fi identificate eventuale solutii de facilitare a intrarii pe piata comercializarii cu amanuntul de carburanti.
 
Consiliul Concurentei considera oportuna decizia ANRM de a stabili pretul de referinta pentru petrolul extras din Romania in functie de cotatia Brent din luna anterioara. Acest tip de petrol raspunde conditiilor de pe piata europeana si este relevant si pentru piata romaneasca a carburantilor si, ca urmare, este normal sa fie avut in vedere la stabilirea redeventei pentru petrolul extras din Romania. 
 
Consiliul considera ca majorarea nivelului redeventei petroliere va intensifica presiunea concurentiala pe piata, in conditiile in care nu se creeaza bariere in calea importurilor de carburanti auto in Romania.
 
Totodata, Consiliul solicita adoptarea de urgenta a unui act normativ care sa reglementeze situatia juridica a terenurilor puse la dispozitia unor operatori economici in contextul privatizarii si pentru care nu s-au obtinut certificate de atestare a dreptului de proprietate, cum este si cazul OMV Petrom. 
 
Ca urmare, acestia au utilizat terenurile fara ca statul sa primeasca in schimb actiuni sau contravaloarea folosintei/chirie.
 
Prin acest act normativ, operatorii economici in cauza vor fi obligati sa intocmeasca documentatia necesara pentru obtinerea certificatului de proprietate, in termen de maximum un 1 an de la intrarea in vigoare a legii, valoarea terenurilor urmand a fi inregistrata ca aport in natura al statului la capitalul acelor companii. 
 
De asemenea, companiile vor fi obligate la plata catre autoritatile publice a contravalorii folosintei terenurilor pentru perioada de la intrarea in vigoarea a legii si pana la majorarea capitalului social cu contravaloarea respectiva, cat si pentru trecut (perioada de la privatizare pana la intrarea in vigoare a legii), un proiect de lege in acest sens aflandu-se in analiza ministerului de resort.
 
Consiliul aminteste ca, urmare a atentiei deosebite acordate sectorului comercializarii de carburanti din Romania, Consiliul Concurentei a lansat aplicatia Monitorul preturilor pentru carburanti, care afiseaza preturile pentru toate tipurile de carburanti (benzina si motorina) practicate in retelele OMV, Petrom, Rompetrol, Mol, Lukoil, Socar si Gazprom din intreaga tara. 

Citeste si: Consiliul Concurentei a lansat Monitorul preturilor carburantilor
 
Monitorul preturilor pentru carburanti este valabil atat sub forma de aplicatie web, www.monitorulpreturilor.info, cat si ca aplicatie mobila (IOS si Android) ce poate fi descarcata din App Store si Google play, oferind multiple facilitati de cautare, sortare si filtrare a datelor.
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului
Companii

Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului

today05 Iul. 2025
Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant
Economie

Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant

today05 Iul. 2025
Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau
Companii

Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau

today05 Iul. 2025
Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice  Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice
Economie

Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice

today05 Iul. 2025
Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA
Economie

Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA

today05 Iul. 2025
Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x