Ghid oficial realizat de Inspectia Muncii privind munca la domiciliu, telemunca si programul individualizat de munca
ghid telemuncaghid munca acasatelemuncanorme telemuncaguvern telemunca
Avand in vedere Hotararea nr. 52/5.11.2020 privind stabilirea unor masuri suplimentare necesar a fi aplicate pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, Inspectia Muncii a elaborat un ghid menit sa indrume angajatorii care isi vor desfasura activitatea in regim de munca la domiciliu/telemunca sau prin aplicarea un program individualizat de munca.
Ghidul este publicat pe site-ul Inspectiei Muncii si poate fi consultat accesand:
Ghidul vine in sprijinul angajatorilor si contine explicatii privind aplicarea si modalitatea de inregistrare in registrul general de evidenta a salariatilor in conformitate cu prevederile H.G. nr.905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor, a situatiilor in care activitatea se desfasoara prin:
- stabilirea unor programe individualizate de munca;
- munca la domiciliu;
In implementarea prevederilor, angajatorii trebuie sa aiba in vedere aplicarea tuturor masurilor necesare respectarii regulilor de diminuare a riscului de infectare cu virusul SARS-COV-2 pentru aceste categorii de lucratori.
Guvernul a aprobat, in sedinta joi, o ordonanta de urgenta care prevede, printre altele, ca pe durata starii de alerta, angajatorii sa dispuna munca la domiciliu sau in regim de telemunca, acolo unde specificul activitatii permite.
Totodata, in cazul in care munca la domiciliu sau telemunca nu sunt posibile, actul normativ prevede ca angajatorii din sistemul privat, autoritatile si institutiile publice centrale si locale, regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ teritoriala, care au mai mult de 50 de salariati, sa organizeze programul de lucru astfel incat salariatii sa fie impartiti in grupe care sa inceapa si sa termine activitatea la o diferenta de cel putin o ora.
Ordonanta adoptata de Guvern completeaza si prevederile referitoare la telemunca, in sensul ca angajatorul si angajatul pot conveni, printr-un acord scris, ca angajatul sa utilizeze mijloacele proprii ale telesalariatului pentru desfasurarea activitatii de la domiciliu, cu mentionarea conditiilor de utilizare.
Pentru a veni in sprijinul angajatorilor si al salariatilor care ar putea avea neclaritati in ceea ce priveste implementarea masurilor luate de Guvern privind relatiile de munca, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va deschide, incepand de luni, un Tel Verde unde vor putea fi solicitate informatii suplimentare.
Numarul de telefon alocat este 0800868622 si va putea fi apelat de luni pana vineri intre orele 9.00 - 21.00.