Aceste modificari in comportamentul de consum al oamenilor sunt prezente si in tara noastra, schimbarea generand efecte majore si in preturi. Asa cum era de asteptat, cele mai mari scumpuri s-au inregistrat in cazul produselor alimentare, acestea fiind si la cea mai mare cautare in aceasta perioada tulbure pentru noi toti. Spre exemplu, conform primelor analize realizate in acest sens, cresterea preturilor ajunge la un nivel de 4.7% in medie pentru primele 16 saptamani ale anului curent in raport cu perioada similara a anului precedent. Daca vorbim insa exclusiv despre produsele alimentare, cresterea preturilor din acest segment este chiar de 6.4%.
Dintre alimente, cele mai mari majorari ale preturilor au fost inregistrate in segmentul conservantilor pentru legume si fructe, acestia scumpindu-se cu pana la 136%. Preturile conservelor de carne s-au majorat in medie cu 42%, in timp ce drojdia, unul dintre cele mai cautate produse in randul romanilor inaintea instaurarii starii de urgenta, s-a scumpit in medie cu 19%. De asemenea, mai putem vorbi despre o majorare a preturilor mezelurilor cu 17 procente, in timp ce carnea s-a scumpit in medie cu 16%.
Chiar daca vorbim despre majorarea preturilor, este important de precizat ca cererea este la fel de mare sau chiar mai mare in cazul produselor alimentare. Astfel, vanzarile sunt intr-o continua crestere in aceasta perioada, cu pana la 21% fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Scumpiri au fost raportate si pentru produsele dedicate ingrijirii personale, acestea bucurandu-se de o atentie sporita in aceste vremuri delicate. Astfel, produsele pentru ingrijire personala s-au scumpit in medie cu 1.4%. O crestere si mai mare a preturilor o avem insa in categoria produselor pentru casa, preturile acestora majorandu-se in primele 16 saptamani ale anului curent cu 3.7% fata de aceeasi perioada a anului precedent. Totodata, vanzarile produselor pentru casa au crescut extrem de puternic in aceasta perioada, cu aproximativ 25%.
Desi hypermarket-urile erau la mare moda printre romani inainte de aceasta pandemie, trendul pare sa se schimbe acum si in aceasta privinta. Astfel, potrivit specialistilor, consumatorii s-au reorientat in ultimele saptamani catre magazinele din apropierea casei, acestea reusind sa castige inclusiv pe segmentul cosurilor cu multe produse. In aceste conditii, conform unui studiu al celor de la RetailZoom, vanzarile din magazinele de proximitate au crescut in aceasta perioada cu 25% in raport cu aceeasi perioada a anului trecut. Totodata, vanzarile din hypermarket-uri au crescut si ele la randul lor, insa numai cu 16%.
Daca vorbim insa exclusiv despre produsele alimentare, trebuie sa spunem ca magazinele mici au raportat o crestere vanzarilor din aceasta categorie cu 24%, in timp ce vanzarile produselor alimentare din hypermarket-uri au crescut cu doar 18%. De asemenea, magazinele mici au vandut cu 33% mai multe produse pentru casa, respectiv cu 21% mai multe produse dedicate ingrijirii personale.
Teste REZOLVATE de limba si literatura romana pentru reusita la examenul de TITULARIZARE - profesori
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri
Teste rezolvate pentru reusita la examenul de titularizare - Educatie Fizica si Sport Editie actualizata si adaugita
Ultimele NOUTATI
Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului
Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau
Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice
Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA
Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Partenerii nostri
Declaratia 216: Cine are obligatia si pana cand se depune in 2025
TOP 3 prioritati pentru contabili in luna iulie 2025 [INFOGRAFIC]
Evaziunea fiscala - o amenintare la securitatea nationala: ce este si cum se sanctioneaza
Tichete de 50 lei pe luna pentru facturile la curent: cine beneficiaza si cum te inscrii
Te-ar putea interesa si
Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau
Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice