
Aceste modificari in comportamentul de consum al oamenilor sunt prezente si in tara noastra, schimbarea generand efecte majore si in preturi. Asa cum era de asteptat, cele mai mari scumpuri s-au inregistrat in cazul produselor alimentare, acestea fiind si la cea mai mare cautare in aceasta perioada tulbure pentru noi toti. Spre exemplu, conform primelor analize realizate in acest sens, cresterea preturilor ajunge la un nivel de 4.7% in medie pentru primele 16 saptamani ale anului curent in raport cu perioada similara a anului precedent. Daca vorbim insa exclusiv despre produsele alimentare, cresterea preturilor din acest segment este chiar de 6.4%.
Dintre alimente, cele mai mari majorari ale preturilor au fost inregistrate in segmentul conservantilor pentru legume si fructe, acestia scumpindu-se cu pana la 136%. Preturile conservelor de carne s-au majorat in medie cu 42%, in timp ce drojdia, unul dintre cele mai cautate produse in randul romanilor inaintea instaurarii starii de urgenta, s-a scumpit in medie cu 19%. De asemenea, mai putem vorbi despre o majorare a preturilor mezelurilor cu 17 procente, in timp ce carnea s-a scumpit in medie cu 16%.
Chiar daca vorbim despre majorarea preturilor, este important de precizat ca cererea este la fel de mare sau chiar mai mare in cazul produselor alimentare. Astfel, vanzarile sunt intr-o continua crestere in aceasta perioada, cu pana la 21% fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Scumpiri au fost raportate si pentru produsele dedicate ingrijirii personale, acestea bucurandu-se de o atentie sporita in aceste vremuri delicate. Astfel, produsele pentru ingrijire personala s-au scumpit in medie cu 1.4%. O crestere si mai mare a preturilor o avem insa in categoria produselor pentru casa, preturile acestora majorandu-se in primele 16 saptamani ale anului curent cu 3.7% fata de aceeasi perioada a anului precedent. Totodata, vanzarile produselor pentru casa au crescut extrem de puternic in aceasta perioada, cu aproximativ 25%.
Desi hypermarket-urile erau la mare moda printre romani inainte de aceasta pandemie, trendul pare sa se schimbe acum si in aceasta privinta. Astfel, potrivit specialistilor, consumatorii s-au reorientat in ultimele saptamani catre magazinele din apropierea casei, acestea reusind sa castige inclusiv pe segmentul cosurilor cu multe produse. In aceste conditii, conform unui studiu al celor de la RetailZoom, vanzarile din magazinele de proximitate au crescut in aceasta perioada cu 25% in raport cu aceeasi perioada a anului trecut. Totodata, vanzarile din hypermarket-uri au crescut si ele la randul lor, insa numai cu 16%.
Daca vorbim insa exclusiv despre produsele alimentare, trebuie sa spunem ca magazinele mici au raportat o crestere vanzarilor din aceasta categorie cu 24%, in timp ce vanzarile produselor alimentare din hypermarket-uri au crescut cu doar 18%. De asemenea, magazinele mici au vandut cu 33% mai multe produse pentru casa, respectiv cu 21% mai multe produse dedicate ingrijirii personale.
Ultimele NOUTATI

Munca in strainatate nu-i mai tenteaza pe romani. Scade puternic interesul pentru munca peste hotare

Jumatate dintre romani abia isi mai permit chiria lunara. Locuintele au devenit un lux

Editia 2025 a Congresului National pentru Imbatranire Activa reuneste peste 100 de specialisti din tara si strainatate

Partenerii nostri
Impozitul pe dividende 2025: Cote, termene si obligatii fiscale
Ce active corporale sunt eligibile pentru scutirea de impozit a profitului reinvestit
Depasirea plafonului de 100.000 euro si divizarea firmei: Ce statut fiscal au noile societati?
MODEL Cerere acord refinantare Noua Casa [WORD]
Legea camerelor de supraveghere. Ce ai voie si ce nu ai voie sa filmezi