Piata romaneasca a jucariilor se extinde spectaculos. Afacerile au crescut cu 344% fata de 2013, la 950 de milioane de lei
piata jucarii romaniaanalize keysfincadouri 1 iunieziua copiluluiafaceri jucarii
Pe fondul cresterii economice si al diversificarii semnificative a obiceiurilor de consum, Romania a devenit un teren extrem de atractiv pentru companiile producatoare de jucarii, potrivit unui studiu KeysFin.
Afacerile din piata de jocuri si jucarii (productie si comert) au crescut cu peste o treime fata de 2016, respectiv cu 344% fata de 2013, la 950 de milioane de lei in 2017. Evolutia a fost stimulata de extinderea si diversificarea ofertelor si de cresterea puterii de cumparare a romanilor.
De la replici de instrumente muzicale, la board games si drone, la jucarii aspirationale sau inspirate de industria de entertainement, industria si-a dezvoltat semnificativ ofertele, iar afacerile companiilor producatoare au evoluat cu un ritm de crestere excelent.
Conform analizei, datele preliminare din 2018 indica o cifra de afaceri cu aproape 200 de milioane de lei peste pragul de 1 miliard de lei. Comertul reprezinta principalul motor al evolutiei sectorului, generand 78% din cifra de afaceri, in crestere de la 72% fata de 2016.
Principalul actor din acest segment este JUMBO EC.R SRL, companie cu actionariat cipriot, care si-a consolidat pozitia de lider de piata in 2017 cu o cifra de afaceri de 400 de milioane de lei (54,2% din total), dupa un avans anual de aproape 50%. Jumbo s-a extins puternic in mare parte din tara, dovada ca formatul de magazine a fost unul de succes.
"O solutie de business similar cu cea adoptata de hipermarketuri in care, insa, focusul se pune pe jocuri si jucarii. Gama foarte variata de produse, ofertele promovate in functie de sezonalitate si politica de pret au atras un numar semnificativ de clienti catre acest tip de format, dovada rezultatele financiare spectaculoase’’, afirma analistii KeysFin.
Locul secund in topul comerciantilor de jocuri si jucarii este ocupat de Noriel (INTERTOY ZONE SRL), companie cu actionariat luxemburgez, cu afaceri de 180 de milioane de lei, un sfert din total.
Podiumul este completat de LYDIALAND COM SRL (33 de milioane de lei; 4,5% din total), BRICK DEPOT SRL - distribuitorul Lego pe piata locala (17,3 milioane de lei; 2,3%) si J&M SRL (16,4 milioane lei; 2,2%). Cele mai mari 5 companii genereaza aproape 90% din cifra de afaceri totala.
In ceea ce priveste productia locala de jocuri si jucarii, principalul actor din piata este MODELLEISENBAHN SRL, companie cu actionariat 100% german, cu sediul in Arad.
Liderul pietei a raportat o cifra de afaceri de 21,6 milioane de lei (10% din total), in 2017. Pe locul al doilea in topul producatorilor, este AIRQUEE SRL, companie cu actionariat majoritar britanic, cu afaceri de 20,3 milioane de lei, adica 9,5% din total. Podiumul este completat de D-TOYS SRL (19,2 de milioane de lei, 9% din total), ROMEXA SA - fostul lider din 2016 (15,6 milioane de lei; 7,4%) si FROM PRODUCT SRL (14,4 milioane lei, 6,8%). Cele mai mari 5 companii genereaza aproape 43% din cifra de afaceri totala.
Pe ansamblu, numarul companiilor din acest sector a scazut cu 3% fata de 2016, la 362, insa este cu 21% peste cel din 2013. Interesant este ca 42% dintre firmele din acest sector activeaza in productie.
Romania sta foarte bine la capitolul creativitate, oferta de munca in aceasta industrie fiind una calitativa, iar investitorii au inteles si exploatat la maximum acest potential, dovada ca numarul de angajati a crescut cu 18%, fata de 2016, si cu peste 91%, fata de 2013, la aproape 4.000 de angajati, in 2017.
Jucariile sunt un business profitabil
Potrivit KeysFin, dintre cele 362 de companii luate in calcul in analiza, 165 au inregistrat profit in 2017, 144 au avut pierdere, restul inregistrand un rezultat nul.
Rezultatul net al companiilor din piata de jucarii (profit minus pierdere neta) a crescut intr-un ritm alert ajungand la un avans de 30% fata de 2016, la aproape 100 de milioane de lei, in 2017, pe fondul evolutiei componentei de comert care, acum doi ani, a reprezentat 95% din rezultatul net al pietei.
Acest lucru se reflecta si la nivelul ratelor de rentabilitate: ROE de 17,7%, pentru comert, si de 9%, pentru productie, in 2017. JUMBO EC.R SRL a generat peste 90% din profitul net al comerciantilor de jucarii.
Din punct de vedere regional, la nivel agregat, Bucurestiul polarizeaza companiile din acest sector, cu o cifra de afaceri de 668 de milioane de lei, reprezentand 70% din total). In top urmeaza Covasna (55,3 milioane lei; 5,8%) si Cluj (40,7 milioane de lei). Din punctul de vedere al producatorilor, Covasna este lider (55 milioane de lei; 26%) urmat de Arad (33 milioane de lei; 15,5%) si Bihor (25 milioane de lei; 12%).
Jocurile se muta online
Industria mondiala a jocurilor si jucariilor se afla in plin proces de restructurare. Internetul, platformele online, inteligenta artificiala si realitatea virtuala au determinat schimbari semnificative in comportamentul de joaca, de la cei mici la cei mari.
"Copiii sunt mai atrasi de jocurile digitale decat de jucariile clasice, VR-ul tinde sa ofere un mediu de gaming seducator. Sunt doar doua dintre tendintele intr-o piata in care inovatia si tehnologia se impun tot mai pregnant", afirma analistii. Asa se explica, intr-o oarecare masura, si disparitia unor giganti, precum Toys R Us, companie care, anul trecut, a reprezentat al treilea faliment din retailul american. Falimentul a avut impact asupra intregii piete, toti marii producatori, de la Mattel la Lego, fiind afectati.
Dincolo de aceste cazuri care aduc aminte de falimentul altor mari giganti din alte domenii, precum Nokia si Blackberry, incapabili sa se adapteze vremurilor, industria de jocuri si jucarii a continuat sa creasca semnificativ.
Liderul modial, dupa veniturile totale, Lego a inregistrat un avans de 3,7% al cifrei de afaceri la 4,9 miliarde de euro si un avans al profitabilitatii de 3%, la aproape 1,05 miliarde de euro in 2018. Mai puternic afectat a fost Hasbro (Transformers, Frozen, My Little Pony, Monopoly), care a anuntat o scadere a cifrei de afaceri de 8%, la 4 miliarde de euro, in 2018, si o injumatatire a profitului la aproximativ 190 de milioane de euro. Pentru Mattel (Barbie, Fisher Price), locul 3 mondial, 2018 a insemnat coborarea sub pragul de 4 miliarde de euro a cifrei de afaceri insa pierderea s-a injumatatit la 460 de milioane de dolari.
Potrivit estimarilor Technavio, la nivel european, piata de jucarii este estimata sa avanseze cu aproximativ 5% pe an, pe termen mediu, la peste 20 de miliarde de euro, in 2020.
Analiza KeysFin are la baza datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finantelor Publice (la sfarsitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN 3240 - fabricarea jocurilor si jucariilor sau 4765 - comert amanuntul al jocurilor si jucariilor in magazine specializate.
Datele au fost extrase in prima parte a lui 2019. Estimarile au la baza rata medie anuala, calculata pe o perioada de cel putin 5 ani.