Puterea de cumparare a romanilor e cu aproape 60% mai mica decat media europeana
putere de cumparareeconomie
Europenii au la dispozitie putin sub 9,5 trilioane de euro in 2020. Aceasta corespunde unei puteri de cumparare medii pe cap de locuitor de 13 894 euro, conform rezultatelor studiului GfK Purchasing Power pentru Romania si Europa. Din pacate, tara noastra se situeaza cu mult sub media europeana la capitolul putere de cumparare.
Studiul arata ca Romania ocupa locul 31 in Europa in clasamentul puterii de cumparare, Cu o putere de cumparare medie pe cap de locuitor de 5.611 euro, Romania este cu aproximativ 60% sub media europeana.
''Romania are un decalaj foarte mare intre bogati si saraci''
''Romania are un decalaj foarte mare intre bogati si saraci'', se arata in raportul citat. Bucurestenii au puterea de cumparare cu peste 81% mai mare, in comparatie cu media nationala, ei avand si veniturile pentru cheltuieli si economii de trei ori mai mari fata de locuitorii din judetul cu cea mai mica putere de cumparare, Vaslui.
Aici, venitul net disponibil este de doar 3.374 EUR, ceea ce reprezinta aproximativ 60% din media nationala si putin peste 24,3% din media europeana.
Top 10 judete cu cea mai mare putere de cumparare din Romania: Arad, Arges si Prahova urca cu o pozitie in top, Hunedoara paraseste clasamentul
La nivel national studiul arata ca in top 10 judete cu cea mai mare putere de cumparare din Romania, Arad, Arges si Prahova cresc fiecare cu un loc, pe pozitiile cuprinse intre sapte si noua, in timp ce Hunedoara paraseste clasamentul anul acesta. Pe ultimul loc in clasament se afla Alba, unde locuitorii au o putere de cumparare pe cap de locuitor de 5.747 EUR, care este cu peste 2% peste media nationala.
Pandemia de coronavirus a lovit puterea de cumparare europeana
La nivel european, puterea de cumparare pe cap de locuitor arata o scadere nominala de aproape 5,3 la suta in 2020 comparativ cu valoarea revizuita de anul trecut, care poate fi atribuita in principal raspandirii COVID-19 si impactului economic rezultat.
Tarile cel mai putin afectate de pandemie si tarile a caror putere de cumparare a fost puternic afectata de coronacriza
Potrivit studiului, cel mai putin de pe urma crizei Covid-19 au avut de suferit Liechtenstein si Elvetia. Impactul coronavirusului in Liechtenstein este cu aproximativ 85% sub media europeana, in timp ce in Elvetia este cu aproximativ 74% sub media europeana.
In schimb, nu la fel de bine au reactionat la criza Islanda si Norvegia, care ocupa locurile a patra si a cincea in clasamentul puterii de cumparare. Ele au fost puternic afectate de criza sanitara, fiind cu 58 si, respectiv, 63% peste media europeana la indicele Corona.
Ultimul loc dintre cele 42 de tari din clasament este Turcia, unde Indicele de impact Corona este de peste 2,8 ori mai mare decat media europeana, arata studiul.
In Liechtenstein, Elvetia si Luxemburg e cea mai mare putere de cumparare din Europa
In Liechtenstein e cea mai mare putere de cumparare din Europa. Liechtenstein ocupa din nou primul loc printre cele 42 de tari europene, cu o putere de cumparare pe cap de locuitor de 64.240 EUR. Acest lucru depaseste cu mult valorile celorlalte tari si este de peste 4,6 ori media europeana, conform studiului citat.
Elvetia si Luxemburg completeaza clasamentul puterii.
Clasamentul tarilor ai caror locuitori au cea mai mare putere de cumparare e completat de Elvetia si Luxemburg. Elvetienii au 41.998 € pe cap de locuitor disponibili pentru cheltuieli - de peste trei ori media europeana - in timp ce luxemburghezii au o putere de cumparare pe cap de locuitor de 34.119 euro. Aceasta este de peste 2,5 ori media europeana.
''GfK Purchasing Power Europe este un punct de referinta recunoscut pe piata pentru calcularea potentialului consumatorului si prezinta distributia regionala a venitului disponibil intre populatie - intre tari individuale, precum si intre diferitele regiuni dintr-o tara. In mijlocul pandemiei de coronavirus, este important ca companiile sa stie unde puterea de cumparare si potentialul regional sunt cele mai mari, pentru a putea utiliza cat mai bine resursele. Puterea de cumparare este un reper important pentru puterea economica a unei regiuni date si ajuta companiile sa ia decizii de afaceri legate de managementul vanzarilor si de marketing, precum si de planificarea si evaluarea locatiei'', comenteaza Markus Frank, expert in domeniul solutiilor de Geomarketing GfK.
Studiul "GfK Purchasing Power Europe 2020" este disponibil pentru 42 de tari europene cu detalii pana la nivel de municipalitati si coduri postale, cu detaliere a datelor despre locuitori si gospodarii, precum si harti digitale.