Totul despre deschiderea unei francize in Romania
francize romaniadeschidere francizeafaceri la cheieafaceri francize
Tot mai multi romani vor experiente, nu doar joburi care sa le plateasca facturile. Daca nu gasesc satisfactie personala si financiara la actualul loc de munca, multi dintre ei iau calea antreprenoriatului. Iar, pentru cine nu este dispus sa riste prea mult, franciza este solutia ideala.
Franciza este un fel de afacere la cheie. Nu esti tu fondatorul ei, ci doar cel care cumpara dreptul de a folosi un business care a dovedit ca functioneaza.
Poate cele mai cunoscute francize sunt cele din domeniul fast-food.
De exemplu, Subway, unul dintre cele mai mari lanturi de restaurante din America de Nord, are 45.000 de francize la nivel global, dintre care 5.000 in Europa si 26 in Romania.
Interesant este ca aproximativ 70% dintre noile francize au fost achizitionate de proprietarii care sunt deja detinatorii unor francize, potrivit ejobs.ro.
Conditiile de obtinere a unei francize difera de la companie la companie, insa exista si trasaturi comune.
Iata pasii pentru a-ti deschide o franciza:
Cadrul legal
Franciza se bazeaza pe o colaborare continua intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor, acorda unei alte persoane, denumita beneficiar (francizat) dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu, potrivit OUG nr. 52/1997.
Inainte de a incheia un contract de franciza, francizorul si francizatul trebuie sa respecte faza precontractuala care permite partilor sa-si confirme decizia de a colabora. Francizorul furnizeaza francizatului informatii despre experienta dobandita, despre conditiile financiare, tehnologii, obiective, conditiile contractului, astfel incat francizatul sa participe, in deplina cunostinta de cauza, la derularea contractului de franciza.
La randul lui, francizatul trebuie sa dezvolte reteaua de franciza si sa mentina identitatea si reputatia acesteia; sa furnizeze francizorului orice informatie pentru a facilita cunoasterea si analiza performantelor si a situatiei reale financiare; sa nu divulge unor terti know-how-ul furnizat de francizor, atat pe toata durata contractului de franciza, cat si ulterior.
Francizorul selectioneaza beneficiarul care de dovada de calitati manageriale si financiare pentru exploatarea afacerii.
In cazul unor situatii conflictuale, francizorul va notifica in scris francizatului orice incalcare a obligatiilor contractuale si ii va acorda un termen rezonabil de remediere. Relatiile postcontractuale se vor baza pe regulile unei concurente loiale.
Cine deschide francize si ce anume il motiveaza
Conform datelor Subway, oamenii de afaceri sunt interesati sa-si extinda domeniul de activitate. Interes exista si din partea fostilor angajati ai multinationalelor care vor sa inceapa o afacere pe cont propriu, dar nu au suficienta experienta. Exista si francize care necesita cunostinte tehnice.
Reprezentantii Subway spun ca fostii angajati ai multinationalelor vor sa lucreze pe cont propriu, dupa ani in care au avut idei, pasiuni, insa nu si cadrul ideal pentru a le pune in practica. In ceea ce priveste o franciza care presupune cunostinte tehnice, cum este afacerea STIHL, sunt multi pasionati de tehnica si motoare care vor o afacere a lor, care sa aiba o stabilitate si un viitor sigur.
Selectarea francizatilor seamana cu procesul de recrutare. Fiecare aplicant pentru o franciza Subway trece printr-un proces de selectie (interviuri, plan de afaceri) si, ulterior, francizorul poate vinde licenta. In etapa de selectare conteaza si atitudinea si apetenta pentru cunoasterea afacerii in ansambu, pentru intelegerea filosofiei, a valorilor unei companii si a stilului de lucru. Foarte importanta este si gasirea unui spatiu adecvat pentru desfasurarea activitatii.
Ce beneficii aduce o franciza si cum aplici pentru ea
Principalul beneficiu este dezvoltarea unei afaceri pe termen lung, alaturi de un brand consacrat la nivel mondial. Stabilitatea si valorile se reflecta in businessul celui care adopta modelul de dezvoltare al unei companii. De asemenea, francizorii ofera cursuri intensive de pregatire, consiliere in alegerea locatiei, planuri de amenajare specifice locatiei, comandarea echipamentelor. Dupa deschidere, reprezentantul local ajuta francizatii cu evaluari permanente ale modului de functionare.
Pentru a aplica la o franciza, cel mai bine este sa vorbesti cu cei care detin deja una si sa vizitezi locatiile, sa vezi oamenii la treaba, iar, daca ai constatat ca ce vezi ti se potriveste, pasul urmator este sa completezi o solicitare de franciza. Francizorii analiza candidatura si, daca este potrivita, te vor contacta pentru interviu. Odata ce vei fi acceptat, urmeaza un seminar, un plan de afaceri si un training pentru obtinerea franciziei.
Cat costa deschiderea unei francize
Costurile deschiderii unei francize in Romania presupun cumpararea francizei si amenajarea spatiului conform standardelor retailer-ului.
Sumele sunt cuprinse intre 5.000 si 250.000 de euro si variaza in functie de optiunile francizatului. Costurile sunt variabile in functie de oras, zona, amenajari si spatiul alocat.
Dupa plata francizei, toate costurile merg in amenajarea si deschiderea locatiei. In functie de acesta, investitia poate fi cuprinsa intre 10.000 de euro si 250.000 de euro, sume in care intra depozitul de garantie pe care il platesti proprietarului de spatiu, amenajarea, echipamentele, stocurile si costurile de promovare.
Foto: pexels.com