Bancherii isi trimit din angajati acasa. Bancile europene fac curatenie in personal si pariaza pe online
banciconcedieri
Pandemia a creat momentul oportun pentru ca bancile sa isi schimbe strategia de business. Nume grele de pe piata bancara europeana au anuntat deja schimbari, pe fondul dorintei de a migra catre zona online. Iar acest lucru se traduce prin restructurarea activitatii fizice, desfiintarea unor sucursale si, implicit, prin concedieri in randul personalului.
Compania de consultanta Kearney estimeaza ca, in urmatorii trei ani, un sfert din cele 165.000 de sucursale de banca din Europa vor disparea.
Iar analizele facute de consultanti nu sunt rupte de realitate, daca ne uitam la miscarile pe care au inceput sa le faca deja cateva banci europene.
De exemplu, Commerzbank, a doua cea mai mare institutie de credit din Germania, la care guvernul german este cel mai mare actionar, a anuntat la inceputul lunii februarie ca va renunta, pe viitor, la aproximativ jumatate din sucursalele sale de pe teritoriul tarii. Aproape un sfert dintre angajati vor fi si ei disponibilizati, au anuntat oficialii Commerzbank.
"Daca vrem sa asiguram viitorul bancii trebuie sa ducem la bun-sfarsit o restructurare adanca si asta cat mai rapid posibil", a spus recent Manfred Knof, CEO-ul Commerzbank.
De asemenea, spaniolii de la Caixabank, care sunt in proces de achizitie a unei bancii mai mici numita Bankia au anuntat ca vor inchide peste jumatate din cele 6.300 de sucursale pe care le opereaza. Astfel, estimeaza banca, se va obtine o economie anuala de i 770 de milioane de euro.
Un alt exemplu vine din Italia. Aici, Intesa Sanpaolo a inchis deja sute de sucursale, renuntand, totodata, la 10.000 de locuri de munca.
Banca a urmarit astfel ''o resetare, ca urmare a pandemiei'', a declarat directorul general Carlo Messina, citat de Wall Street Journal.
Nu in ultimul rand, jurnalistii de la WSJ atrag atentia ca fuziunile in desfasurare in sistemele bancare din Italia si Spania vor duce la pierderi de locuri de munca prin disparitia a numeroase sucursale fizice.
"Pandemia, intr-o anumita privinta, a fost un catalizator pentru banci ca acestea sa inceapa sa rezolve din aceste slabiciuni intr-un mod mult mai radical", a afirmat recent Andrea Enria, directorul supravegherii bancare de la BCE, citat de Wall Street Journal.
Adio deplasari la banca. Bancile migreaza catre online
Digitaliza este viitorul. Aceasta a fost lectia pandemiei, una care, desi ne-a costat scump, a grabit o evolutie iminenta. Bancile europene, ramase cu un handicap dupa criza financiara din 2008, nereusind sa isi modeleze si sa isi intareasca modelul de business in acesti ani, la fel cum au facut-o cele din SUA, incearca astazi sa recupereze din pierderi, taind din costuri si migrand catre online.
Cheltuielile operationale ale bancilor din Europa sunt destul de ridicate comparativ cu veniturile generate. In cazul Deutsche Bank procentajul costurilor in venituri este de 88,3%, in cazul Commerzbank este de 81,5%, Societe Generale are 75,6%, Credit Suisse - 73,7% si BNP Paribas - 68,2% (cifrele sunt valabile pentru finalul lui septembrie 2020), arata WSJ.
Citeste si: Campionii de anul trecut ai internetului dupa numarul de cautari si numarul de vizite
Si, totusi, apare o intrebare: Sunt clientii pregatiti pentru o experienta exclusiv virtuala cu banca lor?
Poate ca tinerii se adapteaza usor la schimbare, fiind deja habituali cu tot ce inseamna lumea digitala. Insa persoanele varstnice? Nu toate manuiesc gadgeturi si nici nu stiu sa opereze plati online.
Totusi, bancile europene pariaza pe faptul ca pandemia i-a ''educat'' in acest sens pe oameni, chiar si pe cei de varste mai inaintate. Cu restrictiile de circulatie si cu inchiderea institutiilor la care obisnuiam sa mergem inainte sa platim taxe, impozite, sau sa facem operatiuni financiare, am invatat cu totii sa rezolvam aceste probleme din confortul locuintei, online.
Clientii se adapteaza
De exemplu, deplasarile la sucursalele bancii irlandeze AIB au scazut din martie 2020 cu 30%. Ce au facut clientii? S-au adaptat.
In mod surprinzator, clientii din categoria +65 de ani, care au ezitat pana acum sa foloseasca internet sau mobile banking-ul, reprezinta acum grupul de clienti cu cel rapid ritm de adoptare a canalelor digitale, spune CEO-ul bancii Colin Hunt.
Foto: freepik.com