CSALB a implinit 5 ani, timp in care consumatorii au obtinut beneficii de 3,5 milioane de euro din negocierile cu bancile
realizari csalbaniversare csalbpaunescu csalbnegocieri csalbsolurii csalb
La inceputul lunii septembrie, in urma cu cinci ani, intra in vigoare OUG 38/2015 care infiinta Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB). Transpunerea unor directive europene facea posibila functionarea si in Romania a centrelor de solutionare alternativa a disputelor dintre consumatori si comercianti, pe modelul practicat in majoritatea domeniilor de activitate in tarile vest-europene.
In timp ce costul platit de comercianti pentru solutionarea unui dosar este de aproximativ 200 de euro, beneficiul mediu obtinut de consumatorii care negociaza cu bancile este de 2.700 de euro, in crestere de la 2.150 de euro, in 2019.
Peste 1.500 de negocieri, majoritatea incheiate cu acordul partilor
CSALB a purtat peste 1.500 de negocieri intre consumatori si banci/IFN-uri, incepand cu 1 martie 2016, dintre care 1.300 s-au incheiat cu acordul partilor.
In total, consumatorii au obtinut beneficii de 3,5 milioane de euro din aceste negocieri. Acest lucru arata si calitatea solutiilor propuse de cei 19 conciliatori ai CSALB, specialisti cu o solida experienta ca avocati, profesori universitari sau fosti judecatori.
Prin infiintarea CSALB, s-a creat cadrul legal pentru negocierea, pentru prima data in Romania, pe marginea unui contract existent.
Astfel, raporturile dintre banci si consumatori au putut fi reechilibrate prin stergerea sau eliminarea unor comisioane, diminuarea dobanzilor, stergerea partiala sau totala a datorie.
Recordurile valorice ajung pana la 298.000 de lei, 52.000 de franci elvetieni sau 44.600 de euro. Unele cazuri si-au gasit rezolvarea intr-o singura zi. 54% dintre creditele conciliate sunt in lei, 23% in euro si 20% in franci elvetieni.
Cererile de negociere au crescut de la un an la altul, iar 2020 va inregistra de zece ori mai multe cereri decat in 2016. De exemplu, dintre cererile primite, 16% se refera la reducerea sau eliminarea comisioanelor.
Pe 30 octombrie 2018, CSALB depasea o mie de cereri inregistrate intr-un an. La inceputul lunii septembrie, CSALB inregistra deja 1.900 de cereri pe anul 2020 si peste 5.800 in toti anii de activitate.
CSALB se astepta ca cererile respinse de banci sa nu depaseasca 10% din total
Pentru anii urmatori, Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, se asteptam ca cererile respinse de banci sa nu depaseasca 10% din totalul cererilor trimise de consumatori.
"Ne dorim ca CSALB sa devina prima optiune a oricarui consumator care are o nemultumire in raport cu bancile sau cu IFN-urile. In acest fel, instantele se vor degreva tot mai mult de litigii, reclamatiile catre ANPC vor continua sa scada, iar educatia financiara a consumatorilor se va imbunatati.
Ne asteptam ca IFN-urile sa devina cel putin la fel de receptive precum bancile in acceptarea cererilor de negociere trimise de consumatori.
Tinand cont ca IFN-urile si bancile activeaza pe aceeasi piata a serviciilor financiare, putem spune ca institutiile financiare nebancare vor avea un dezavantaj concurential daca nu se vor indrepta catre rezolvarea amiabila a nemultumirilor semnalate de consumatori.
Credem ca optiunea concilierii va fi tot mai cunoscuta si utilizata in randul persoanelor juridice. CSALB poate solutiona, incepand cu acest an, si problemele legate de plati si emiterea de moneda electronica.
Nu in ultimul rand, asteptam sa se concretizeze demersul Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri de a inregistra CSALB in reteaua FIN-NET a Comisiei Europene ca entitate SAL.
Acest lucru ne va da acces la experienta entitatilor FIN-NET similare din toata Europa si ne-ar permite evolutii, in special pe partea de digitalizare si de pregatire a resursei umane.
Totodata, speram ca, dupa cinci ani de la infiintare, sa fie posibila in Parlament si transformarea OG 38/2015 in lege", a declarat Paunescu.