CSALB considera ca amanarea ratelor este o masura insuficienta pentru multi consumatori

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
CSALB considera ca amanarea ratelor este o masura insuficienta pentru multi consumatori
CSALB considera ca amanarea ratelor este o masura insuficienta pentru multi consumatori
de Vlad Strunescu la 15 Mar. 2021
Urmareste-ne pe Google News
expirare amanare ratetermen amanare plataamanare plata rate

Din solicitarile transmise de consumatori, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) a observat o serie de probleme cu care acestia deja se confrunta, chiar daca au beneficiat de amanarea platii ratelor pentru perioada maxima de 9 luni.


Potrivit CSALB, aceste probleme s-ar putea amplifica in perioada urmatoare. De aceea, bancile ar trebui sa fie pregatite pentru multe situatii in care consumatorii nu vor putea sa-si respecte obligatiile de plata conform noilor grafice de rambursare, chiar daca au beneficiat de amanarea platii acestor rate. 

Citeste si: BVB le propune actionarilor un dividend brut de 1,0672 lei din profitul obtinut in anul pandemiei

 
CSALB a primit pana acum aproximativ 250 de cereri in care consumatorii au solicitat, printre altele, si amanarea platii ratelor ca urmare a dificultatilor financiare generate de pandemie. Multi dintre acestia, fie nu se incadrau in conditiile cerute de reglementarile in domeniu (din cauza restantelor sau atingerii pragului maxim de 9 luni), fie solicitau bancii gasirea unor solutii in plus pentru depasirea dificultatilor financiare.
 
CSALB aminteste ca, astazi, expira termenul pana la care consumatorii pot trimite cereri de amanare a platii ratelor pentru cel mult 9 luni, potrivit moratoriilor legislative. 
 
"Daca ar fi sa anticipam ce urmeaza dupa perioada in care consumatorii au avut posibilitatea de a solicita amanarea ratelor, putem spune ca bancile ar trebui sa fie pregatite pentru multe situatii in care consumatorii nu vor putea sa-si respecte obligatiile de plata conform noilor grafice de rambursare, chiar daca au beneficiat de amanarea platii acestor rate.
 
Intre cererile transmise CSALB sunt cazuri in care consumatorii solicita bancilor amanarea ratelor peste termenul maxim de 9 luni, motivand ca situatia lor financiara nu s-a imbunatatit. 
 
Altii cer intreruperea procesului de amanare a platii ratelor dupa ce au estimat o inrautatire a situatiei lor viitoare, generata de costurile amanarii. 
 
CSALB a primit, pana acum, aproximativ 250 de cereri in care consumatorii au solicitat, printre altele, si amanarea platii ratelor ca urmare a dificultatilor financiare generate de pandemie, dar si gasirea unor solutii in plus pentru depasirea dificultatilor financiare, nu doar o simpla amanare la plata. 
 
Pe de alta parte, primim in continuare si multe cereri care vizeaza scoaterea consumatorilor din Biroul de Credit (534 de cereri in 2020 si 112 in 2021), semn ca multi consumatori vor sa solicite noi imprumuturi si nu se considera afectati de pandemie. 
 
Asa cum am mai spus, fiind vorba de o legislatie speciala, astfel de cereri sunt clasate intr-o majoritate covarsitoare, ca urmare a refuzului bancilor de a intra intr-o astfel de conciliere. 
 
Recomandarea noastra catre consumatori, mai ales ca astazi este si Ziua Mondiala a drepturilor consumatorilor, este sa se informeze temeinic inainte de a lua orice decizie care implica finantele personale. Pe site-ul nostru, am creat o pagina noua in care vor gasi simplificate toate metodele prin care pot trimite cereri de negociere cu bancile", a declarat Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
 
Conform CSALB, daca puteau obtine amanarea ratelor printr-o solicitare direct catre banca, unii consumatori s-au adresat CSALB si au obtinut beneficii in plus datorita negocierii. 
 
Sunt si consumatori care nu se incadrau in conditiile cerute de reglementarile in domeniu (din cauza restantelor sau atingerii pragului maxim de 9 luni), dar au gasit o rezolvare cu ajutorul conciliatorilor Centrului. 
 
"Din cazurile pe care le-am solutionat pot spune ca, dupa aceasta perioada de amanare, se impun masuri de restructurare a creditelor, cel putin in cazul consumatorilor care nu au depasit in cele noua luni problemele financiare. 
 
Sunt multi care se afla inca in somaj si cred ca, in perioada urmatoare, timp de aproximativ un an, va fi un aflux de consumatori care vor cere o restructurare a creditelor cu scopul de a diminua rata lunara. Comerciantii ar trebui sa se pregateasca pentru solicitari de acest fel la care pot raspunde prin eliminarea unor comisioane sau reducerea marjei de dobanda. 
 
Chiar daca se va ajunge la situatia in care consumatorul sa plateasca mai multa dobanda la finalul creditului, multi vor opta pentru asta in schimbul diminuarii ratei lunare. Am observat ca multi consumatori nu au inteles exact ce presupune amanarea platii ratelor, iar altii nu stiau ce sa ceara bancii. Probabil cei mai castigati au fost cei care s-au adresat CSALB si au putut primi explicatii de la conciliatorii Centrului", a declarat Camelia Popa, conciliator.
 
"Este interesant ca unii consumatori, care initial au vazut doar avantajele amanarii ratelor, au revenit asupra deciziei dupa ce au realizat si costurile implicite. A fost unul dintre cazurile pe care le-am solutionat. Cred ca a fost o oarecare precipitare a oamenilor, mai ales ca procedura legislativa nu a luat in calcul si optiunea consumatorilor de a renunta la decizia initiala. Bancile au intrat oarecum intr-o inertie a avizarii acestor cereri, consumatorii au sperat ca rezolva problema repede, dar efectele s-au agravat in unele cazuri.

Citeste si: Piata de capital din Romania, crestere de 18%, in 12 luni

Din fericire, CSALB si-a dovedit utilitatea inca o data, mai ales ca avem de-a face cu situatii particulare, care cereau solutii pe care legiuitorul sau bancile nu le-au putut lua in calcul. Poate ca ar fi trebuit imaginate si scenarii pentru astfel de situatii, iar oamenii sa fie in cunostinta de cauza. Totusi, in ultima instanta, nu totul poate fi prevazut. Tocmai de aceea rolul CSALB care este capabil sa reactioneze si sa gaseasca solutii punctuale, devine vital", a spus Septimiu Stoica, conciliator.
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Ai incredere in terapie cum are terapeutul incredere in tine
Life Style

Ai incredere in terapie cum are terapeutul incredere in tine

today23 Apr. 2024
Semnal de alarma? Romanii investesc mai mult in crypto decat la Bursa de Valori Bucuresti
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Semnal de alarma? Romanii investesc mai mult in crypto decat la Bursa de Valori Bucuresti

today23 Apr. 2024
Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari
Companii

Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari

today23 Apr. 2024
Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?
Companii

Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?

today23 Apr. 2024
3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor
Economie

3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor

today23 Apr. 2024
Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri
Economie

Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri

today23 Apr. 2024
4 trucuri de care sa tii cont in 2024 la renovarea bucatariei
Life Style

4 trucuri de care sa tii cont in 2024 la renovarea bucatariei

today23 Apr. 2024
Romanii n-au incredere nici in banci, nici in doctori, nici in bursa, dar investesc in scheme financiare
Analize

Romanii n-au incredere nici in banci, nici in doctori, nici in bursa, dar investesc in scheme financiare "minune"

today22 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari
Companii

Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari

today23 Apr. 2024
Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?
Companii

Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?

today23 Apr. 2024
3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor
Economie

3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor

today23 Apr. 2024
Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri
Economie

Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri

today23 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x