E managerul obligat sa fie charismatic? Castiga zambetele sau compania condusa cu o mana de fier?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
E managerul obligat sa fie charismatic? Castiga zambetele sau compania condusa cu o mana de fier? E managerul obligat sa fie charismatic? Castiga zambetele sau compania condusa cu o mana de fier?
de Mihaela Pascu la 07 Mar. 2016
Urmareste-ne pe Google News
managercharismamanagementmana de fiercompaniesucceseficienta

In cartea sa, "Puterea in actiune", Jo Owen vorbeste despre regulile care ne ajuta sa facem totul sa mearga ca pe roate in compania pe care o conducem si de al carei succes ne facem in cele din urma responsabili.


Printre regulile amintite pentru un manager excelent, se numara si cea care scoate charisma de pe lista calitatilor pe care un manager ar trebui, in opinia altora, sa le aiba in mod obligatoriu.

Un manager nu trebuie sa fie neaparat charismatic, iar acest lucru nu ii garanteaza succesul, pare sa spuna Jo Owen. incercam sa ne raspundem insa noua la intrebarea: "Este insa un manager lipsit de charisma cea mai buna idee pentru companie?".

"Multi lideri doresc sa fie indragiti, si cred ca acest lucru este esential succesului. Se insala. Ca sa fii eficient nu trebuie sa te placa lumea.", spune Jo Owen. si chiar daca nu reprezinta o conditie a eficientei in sine, charisma joaca un rol important.

"Din nou, cauza neintelegerilor este literatura de specialitate care proslaveste virtutea liderului charismatic si inspirat. Liderii sunt sfatuiti sa fie carismatici si inspirati ca sa poata crea urmasi devotati care ii vor iubi, cinsti si asculta.daca ai charisma si esti inspirat, esti norocos. (…) Charisma nu-l face pe lider infailibil, cinstit sau moral. Liderul charismatic tinde, de asemenea, sa pice in capcana eroului (…) creeaza in jurul lui o aura cu pretul crearii unei organizatii care se poate sustine", scrie Jo Owen in cartea amintita, precizand totodata ca "mitul carismei este sustinut de studiile de leadership care arata ca ne dorm lideri charismatici si inspirati, dar ca nu ii avem. Se dovedeste deci ca este o nenurie de charisma".

Trebuie analizata cu atentia remarca de mai sus potrivit careia "liderul charismatic tinde, de asemenea, sa pice in capcana eroului" care "creeaza in jurul lui o aura cu pretul crearii unei organizatii care se poate sustine". Nu putem, in concret, porni de la o astfel de idee transformand-o intr-o generalizare care s-ar aplica tuturor managerilor charismatici.

"Nu trebuie sa fim carismatici ca sa reusim. Uita-te prin propria organizatie. Probabil ca nu sunt prea multi executivi pe care I-ai putea acuza ca sunt carismatici. in ciuda acestui fapt, exista destui executivi care sunt foarte eficienti si fac ca lucrurile sa mearga ca pe roate", ne sfatuieste Jo Owen.

Uitandu-ne, intr-adevar, in ograda proprie, nu ne e greu sa constatam ca ne plac oamenii care stiu sa ne faca responsabili si ca vom avea grija sa indeplinim eficient sarcinile trasate de la un manager pe care il apreciem pentru ceea ce este si pentru munca pe care o depunem.

Vom avea aceeasi eficienta intr-o echipa condusa cu o "mana de fier"? Putin probabil, iar ideea ca manati de frica vom avea rezultate mai bune e dezasamblata de Owen chiar in cartea sa.

In ce priveste relationarea si comunicarea cu ceilalti, Jo Owen recomanda o procedura indelungata de castigare a incredererii:

"Increderea se castiga in timp. Cu cat cunosti mai bine pe cineva, cu atat este mai usor sa te adaptezi la ceea ce ii place si nu ii place; cu cat lucrezi mai mult timp cu cineva, cu atat ai realizat mai multe, ceea ce iti demonstreaza credibilitatea. Se pune problema cum se poate castiga increderea cand esti nou intr-o organizatie sau cunosti oameni noi. Pornesti de fapt de la zero cu increderea si trebuie s-o capeti repede daca vor lucra cu tine".

"Lasa-i sa abordeze subiectul preferat: ei insisi", mai spune Jo Owen.

Nu putem sa nu venim cu argumentele pe care Victor Lipman le aduce intr-un articol scris pentru Forbes. Acesta atrage atentia asupra faptului ca angajatii sunt fini cunoscatori, iar acest aspect trebuie sa traga un semnal de alarma in ce priveste lansarea unei comunicari bazate pe false premise:


in ce priveste confictele si deci posibilitatea de a "pierde" din charisma, cei mai buni manageri nu sunt cei care evita conflictul, ci aceia care stiu sa poarte conversatii directe si corecte pe acest subiect. Angajatii sunt fini observatori, vad cand cineva ia atitudine cand trebuie si cine nu. isi respecta managerii care se confrunta cu situatii dificile tot asa cum vor pierde orice urma de respect pentru cei care evita conflictele.

Tot Lipman recomanda o modalitate de lucru construita pe excelenta si standarde inalte, amintind managerului ca e important sa fie flexibil si sa nu ramana prins intr-o paradigma invechita. in ce priveste fixarea unor standarde inalte, iata rezolvarea pe care o propune Lipman:

"Asteapta-te la excelenta. Fixeaza standarde inalte, dar nu imposibil de atins, si asteapta-te ca angajatii tai sa atinga aceste standarde. Cei mai buni manageri nu sunt, la final de zi, cei care sunt "cei mai duri" sau "cei mai de treaba", ci cei care obtin cele mai bune rezultate de la oamenii pe care ii au in subordine. in momentul in care angajatii isi dau seama ca ai asteptari mari, nu vor uita acest lucru. Daca ei stiu ca astepti excelenta de la tine insuti, sunt si mai multe sanse sa o descopere in ei insisi".

Si acum, concluzia finala va revine dumneavoastra: care dintre cele doua atitudini ale managerului e mai eficienta? Cerem excelenta pastrandu-ne flexibilitatea si charisma sau abandonam astfel de trasaturi in favoarea unui management caruia nu ii pasa de charisma? Ce alegeti si ce ati descoperit, din experienta, ca functioneaza mai bine?



Redactor Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online

Ultimele NOUTATI

Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului
Companii

Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului

today05 Iul. 2025
Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant
Economie

Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant

today05 Iul. 2025
Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau
Companii

Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau

today05 Iul. 2025
Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice  Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice
Economie

Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice

today05 Iul. 2025
Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA
Economie

Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA

today05 Iul. 2025
Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x