Negocierea bate darea in plata. Mai bine la CSALB decat la tribunal
dare in platanegociere csalbprocese dare in plata
Aparitia actului normariv care permitea unui debitor sa renunte la imobilul cumparat cu un credit bancar fara a mai plati ceva pentru acesta a ingrijorat bancile. Cu toate acestea, romanii nu s-au grabit sa scape de un bun pentru care au platit rate din banii munciti cinstit.
Din fericire, se poate ajunge la o
intelegere cu banca, pe cale amiabila.
In acest an, peste 20 de procese au incetat deoarece bancile si consumatorii au decis sa-si rezolve problemele prin negociere, in cadrul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB).
In timp ce majoritatea cererilor de conciliere au ca obiectiv solutionarea unui diferend prin evitarea proceselor, mai multe cazuri si-au gasit rezolvarea, anul acesta, dupa inceperea procedurilor judiciare.
Un astfel de exemplu este un dosar de dare in plata pentru trei credite diferite care, dupa aproape 5 ani petrecuti in instanta, si-a gasit rezolvarea prin negociere, in doar cateva luni.
Potrivit lui Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, asistam la un trend benefic si instantelor, nu doar partilor aflate in proces.
Este vorba despre cazurile in care litigiile dintre consumatori si banci, unele vechi de cativa ani, altele abia incepute, se rezolva amiabil in cadrul negocierilor derulate la CSALB.
De asemenea, apar si cazuri de solutionare amiabila a cererilor de dare in plata.
"Este evident ca oamenii nu vor sa-si piarda locuintele. Multi dintre ei si-au rezolvat problemele financiare din trecut si vor sa reintre intr-o relatie echitabila cu banca.
Din fericire, compromisurile facute in urma negocierilor purtate la CSALB sunt avantajoase financiar", a declarat Paunescu.
Tinand cont de clarificarile termenului de impreviziune acceptate de CCR ca fiind constitutionale, CSALB recomanda bancilor sa fie mai deschise fata de solicitarile de reechilibrare a contractelor formulate de catre consumatori, atunci cand sunt intrunite conditiile prevazute de lege.
"Vorbim despre cei care vor sa recurga la instanta pentru rezolvarea unor situatii punctuale, cum ar fi dobanzi, comisioane, eliminarea sau modificarea unor clauze contractuale.
Iar invitatia pe care o adresam este ca aceste reechilibrari sa se faca direct, intre consumatori si banci sau institutii financiare nebancare, iar, daca rezolvarea directa nu are finalitatea dorita, sa se apeleze la procedurile derulate in cadrul CSALB, prin negociere si cu implicarea unui specialist neutru: conciliatorul.
De altfel, vedem ca inclusiv Curtea Europeana de Justitie recomanda negocierea individuala.
Relevant este un caz finalizat in 2020, in care un consumator din Spania a reclamat existenta unor clauze abuzive in contractul cu banca.
Decizia CJUE in aceasta speta este interpretata in sensul ca partile pot sa negocieze inainte de schimbarea unor clauze considerate ori calificate ca abuzive, cu altele noi.
Intentia este ca noile conditii sa nu mai fie impuse printr-un alt contract sau act aditional, ci sa fie agreate de parti. in concluzie, concilierea, compromisul si solutiile echitabile pot inlocui cu succes litigiile din instantele clasice, indiferent de stadiul in care acestea se afla", a explicat presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.