Cum fac brokerii bani folosind datele medicale ale utilizatorilor
brokeriatac cibernetic
Brokerii de date personale sunt companii care colecteaza date despre consumatori dintr-o gama larga de surse, cu scopul de a crea profiluri detaliate ale acestora si de a le vinde catre alte companii. Brokerii de date personale pot fi numiti si furnizori de date sau brokeri de informatii.
Pe langa datele de identificare, precum nume, adresa, numar de telefon, email, acesti brokeri de date personale colecteaza si date sensibile, precum date de nastere, numere de identificare personale, date publice referitoare la credite bancare, status marital, inregistrarile voturilor, date furnizate de mediile sociale, cat de des utilizam social media, cat de influenti suntem, tipul postarilor, dar si ce fel de cumparaturi efectuam in mediul online sau offline, la ce tipuri de evenimente mergem, etc.
"De cele mai multe ori, brokerii de date personale colecteaza informatii despre utilizatori fara consimtamantul acestora, de aceea este important ca acele companii care achizitioneaza baze de date sa se asigure ca informatiile pot fi utilizate in scopuri de marketing, iar consumatorii sa fie atenti la ce informatii furnizeaza in mediul offline si cui, dar si cum obisnuieste sa utilizeze mediul online, astfel incat sa previna furtul de date personale", a explicat Cristiana Deca, Legal Adviser in cadrul companiei de servicii juridice de business Decalex Legal Solutions.
Cum fac bani brokerii de date folosind datele medicale ale pacientilor?
Cercetatorii in domeniul sanatatii nu sunt singurii care colecteaza si analizeaza date medicale pe perioade indelungate de timp. Multe companii din domeniul medical ori farmaceutic colecteaza informatii din spitale sau direct de la medici, chiar si de la asiguratorii de sanatate si din prescriptii medicale. Pe baza acestora, corporatiile isi planifica investitiile sau lanseaza campanii de advertising.
Prin lege, informatiile regasite in aceste baze comerciale ar trebui pastrate secrete. Cu toate acestea, brokerii de date personale gasesc solutii pentru a „insela” sistemul, dar pentru a pastra valoarea informatiilor transmise cumparatorilor lor. O fac adeseori printr-un limbaj specific, adaugand numere de identificare unice alaturate unor date sensibile.
Unul dintre cei mai mari jucatori la nivel mondial in ceea ce priveste datele medicale este IMS Health, care in anul 2014 a avut o cifra de afaceri de 2.6 miliarde de dolari. Inregistrarile sunt proiectate pentru a fi confidentiale si, in general, contin anul nasterii, sexul, codul postal partial si numele medicului. Ce ar putea merge prost? Cercetarile au aratat ca, prin suprapunerea mai multor baze de date, seturi de date aparent anonime pot conduce la informatii personalizate despre pacienti/consumatori.
In fiecare azi, companiile farmaceutice prezente la nivel mondial cheltuiesc miliarde de dolari pentru a cumpara date legate de sanatate, inclusiv de la IMS Health. Acestea din urma tind, insa, sa ascunda aceasta practica de publicul larg.
"Un mic pas spre restabilirea increderii in confidentialitatea datelor este acela de a oferi persoanelor fizice posibilitatea de interzice colectarea informatiilor lor in scopuri comerciale. Daca cineva ne utilizeaza datele, atunci trebuie sa stim cine si in ce conditii. La sfarsitul zilei, noi suntem cei care detinem propriile noastre date personale", mai spune Cristiana Deca.
Editorialist Manager.ro
9 ani de experienta in domeniul editorial
adresa de email:
mariat@rs.ro