Serviciul 112 a fost luat cu asalt: 2,2 milioane de apeluri nu erau urgente; 311.000 de apeluri au fost abuzive. O singura persoana a sunat de 9.544 de ori
abuzuri 112apeluri nonurgenteamenzi 112apeluri abuzive 112sts 112
In primele sase luni ale anului 2020, in Sistemul 112 au fost preluate peste 4,8 milioane de apeluri, dintre care 2,6 milioane au reprezentat urgente, potrivit Serviciului de Telecomunicatii Speciale.
Din totalul apelurilor inregistrate, peste 311.000 (6,47%) au fost apeluri abuzive. O persoana din Olt a sunat de 9.544 ori la 112, iar alte 44 au apelat numarul unic de urgenta de cel putin 1.000 de ori.
Peste 2,2 milioane de apeluri din totalul celor primite in prima jumatate a anului 2020 nu au fost urgente, dintre care peste 311.000 au fost apelari abuzive.
Cetatenii au sunat, in repetate randuri, in mod abuziv, fara sa aiba o urgenta reala, au facut glume ori au adus injurii operatorilor, au solicitat informatii sau au folosit linia de urgenta in contextul unor evenimente pentru care nu era necesara interventia agentiilor specializate (ambulanta, politie, pompieri, SMURD, jandarmerie, salvamont).
Un exemplu de apelare abuziva este cel al unui cetatean care a sunat de pe o cartela prepay in Centrul 112 Giurgiu si se recomanda Iulian.
In doar doua luni, acest Iulian a sunat de peste 1.500 de ori la 112 fara a avea vreo urgenta, invocand diverse motive care nu necesitau interventia operativa a echipajelor specializate.
Iulian a fost identificat de catre politistii giurgiuveni si a primit o amenda, care l-a determinat sa nu mai sune la 112 fara motiv.
La fel ca Iulian, au fost si alti cetateni, din alte judete, care au sunat la 112 in mod abuziv, fara a avea urgente.
O persoana din Ilfov a sunat de 7.573 de ori, o alta persoana din Vaslui a apelat de 6.779 de ori, un cetatean din Neamt de 5.695 de ori, iar un alt cetatean din judetul Cluj de 5.563 de ori.
STS le reaminteste cetatenilor sa sune responsabil la 112. Apelarea abuziva a Serviciului de urgenta 112 se pedepseste cu amenda de pana la 2.000 de lei si pana la 200 de ore de activitati in folosul comunitatii, iar, daca echipele de interventie se deplaseaza in teren si constata ca a fost alertare falsa, amenda poate ajunge la 4.000 de lei si pana la 400 de ore de activitati in folosul comunitatii.
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre personalul Ministerului Afacerilor Interne.
Apelarea abuziva reprezinta apelarea repetata, cu rea intentie, a numarului 112, fara ca apelantul sa justifice o stare care necesita actiunea agentiilor specializate de interventie si, de asemenea, se considera apel abuziv, apelarea 112 pentru a aduce injurii operatorilor.
Alertarea falsa este utilizarea intentionata si nejustificata a numarului 112 pentru alarmarea sau determinarea interventiei agentiilor specializate de interventie, fara a fi inregistrata o urgenta.
Sfaturi utile pentru cetateni:
1. Sunati la 112 doar cand aveti o urgenta sau daca cineva se afla intr-o situatie de urgenta. O situatie de urgenta este aceea in care este necesara interventia imediata a agentiilor specializate - ambulanta, politie, pompieri, jandamerie - atunci cand viata, proprietatea sau mediul sunt puse in pericol (incendii, accidente cu victime, persoane inconstiente, probleme medicale grave, agresiuni si alte infractiuni, inundatii, tentative de suicid, talharii etc).
2. Blocati telefonul pentru a evita apelarea accidentala (daca ati sunat din greseala la 112, ramaneti pe fir si informati operatorul ca ati apelat dintr-o eroare).
3. Cooperati cu operatorul 112 atunci cand apelati serviciul de urgenta. Raspundeti cat mai corect la intrebarile pe care acesta vi le adreseaza, spuneti adresa cat mai exacta a evenimentului si oferiti toate detaliile despre ce s-a intamplat. Intrebarile pe care vi le adreseaza operatorul 112 sunt clare si concise şi au ca scop acordarea ajutorului in cel mai scurt timp posibil. Cu cat sunt mai detaliate si corecte informaţiile pe care le furnizati, cu atat mai repede vor putea ajunge echipajele la dumneavoastra.
4. Nu sunati la 112 pentru probleme non-urgente! Apeluri non-urgente reprezinta acele situatii in care nu este nevoie de interventia imediata a echipajelor Ambulantei, Politiei, Pompierilor sau ale Jandarmeriei. Apelarea nejustificata a numarului 112 poate costa viaţa unei persoane aflate in pericol. In timp ce operatorul se ocupa de un apel non-urgent, pe linie poate astepta o persoana care are intr-adevar nevoie de ajutor!
5. Nu apelati numarul de urgenta pentru a face glume, farse, pentru a adresa injurii operatorilor, pentru a solicita diverse informatii care nu fac obiectul unei interventii de urgenta (starea vremii, mersul trenurilor, ora exacta, date de contact ale autoritatilor etc.).