Consecintele evitarii unei discutii dure sunt costisitoare. Un studiu al CPP Inc. despre conflictele la locul de munca arata ca angajatii din SUA consuma 2,8 ore din programul saptamanal de munca incercand sa se impuna in diverse conflicte. 33% dintre angajati recunosc deschis ca aceste conflicte duc la atacuri fizice si 22% spun ca se imbolnavesc si sunt nevoiti sa lipseasca de la munca. 10% spun ca esecul proiectelor este o consecinta directa a conflictelor.
Un studiu similar, realizat de Psychometrics din Canada, arata ca 32% dintre angajati trebuie sa se impace mereu cu conflictul. Mai alarmant este un studiu al Accenture, care releva faptul ca, chiar si in acest context economic dificil, 35% dintre angajati demisioneaza din cauza problemelor interne intampinate in companiile respective.
Gestionarea unei conversatii dificile necesita aptitudini speciale si empatie, dar in final, tine de curaj. Cu cat infrunti mai des aceste probleme, cu atat te vei perfectiona in "arta negocierii". Daca nu stii cum sa ii abordezi pe angajati, tine cont de urmatoarele 12 sfaturi (via openforum).
1. Fii concis in privinta problemei respective. Pentru a te pregati pentru o conversatie, trebuie sa iti pui doua intrebari esentiale: "Care este comportamentul care sta la baza problemei?" si "Care este impactul comportamentului asupra ta, a organizatiei si echipei de angajati?". Trebuie sa fii clar, concis, sa articulezi problema in 2-3 fraze scurte, argumente solide. Daca nu reusesti, risti sa duci discutia intr-un derizoriu nedorit. Lipsa unei strategii, care tine de problema centrala, va determina deraierea conversatiei; iti vei sabota singur intentiile.
2. Care sunt obiectivele tale? Ce doresti sa realizezi, prin aceasta conversatie? Care este deznodamantul dorit? Care sunt elementele non-negociabile? Dupa cum spunea filozoful englez Theodore Zeldin: O conversatie de succes "nu se ocupa doar de amestecarea cartilor; ea inventeaza noi carti".
Care sunt noile tale carti de joc, in vederea unui deznodamant fericit al conversatiei? Odata ce ai determinat acest aspect, planifica incheierea conversatiei. Nu incheia discutia fara un rezultat clar. Ce trebuie sa faca respectivul angajat? Ce sustinere ii vei oferi? Care sunt obstacolele din calea remedierii situatiei? Cum le veti depasi? Care sunt consecintele?
3. Ai nevoie de o minte limpede. Reflecta asupra atitudinii tale, in privinta situatiei si a persoanei implicate. Care sunt ideile tale preconcepute? Trebuie sa abordezi discutia intr-un mod cat mai obiectiv. Un doctor bun pune un diagnostic inainte de a scrie reteta. Acelasi principiu se aplica in cazul unui lider. Asculta-l si pe celalalt. Chiar daca dovezile greselilor sale sunt evidente, da-i sansa sa se apere. Un lider bun ramane deschis si cauta adevarul, in orice situatie.
4. Fara emotii! Cu totii ne-am dori ca emotiile sa ramana la usa, atunci cand ne aflam in situatii delicate. Aceasta abordare de moda veche nu mai este valabila la locul actual de munca. Este responsabilitatea ta de sef sa intelegi si sa gestionezi emotiile in timpul discutiei dificile. Raposatul profesor Robert Plutchik, care activa in cadrul Universitatii de Medicina Albert Einstein, a inventat Roata Emotiilor, pentru a demonstra ca emotiile urmeaza un sablon.
Ceea ce incepe ca o iritare, de exemplu, se transforma in furie si apoi in manie in toata regula. Putem evita aceasta situatie, putem respecta demnitatea celuilalt; trateaza-ti angajatul cu respect, chiar daca nu esti de acord cu el. In unele situatii, angajatii respectivi ar putea izbucni in lacrimi.
In filmuletul "Cum sa te descurci cu lacrimile la locul de munca", Anne Kreamer, autoarea lucrarii It's Always Personal: Navigating Emotion in the New Workplace, furnizeaza o serie de sfaturi. Puteti ignora lacrimile angajatului sau ii puteti oferi un servetel; il puteti lasa sa isi adune gandurile.
5. Nu te teme de tacere. Vor exista momente de tacere in timpul conversatiei. Nu te grabi sa vorbesti. Asa cum pauza dintre notele muzicale te determina sa apreciezi si mai mult melodia respectiva, tacerea este de aur. Pauza are efect de calmare. De exemplu, daca esti un extrovertit, nu te vei impaca usor cu tacerea, deoarece gandesti in timp ce vorbesti. Daca angajatul este introvertit, o sa se ascunda intr-un colt psihic. Introvertitii vor sa gandeasca inainte sa vorbeasca. Da-i un moment de respiro.
6. Pastreaza relatia profesionala. Un lider inteligent va sti mereu sa pastreze o relatie profesionala. Ai nevoie de ani buni, pentru a stabili adevarate punti catre angajati; din pacate, aceste legaturi pot fi naruite intr-o secunda. Gandeste-te la modul in care conversatia poate rezolva situatia tensionata, fara sa ridici ziduri uriase intre tine si angajatul respectiv.
7. Fii consecvent. Asigura-te ca ai un obiectiv corect, ca abordezi lucrurile asa cum trebuie. De exemplu, daca o persoana crede ca o tratezi diferit fata de restul, o sa fii perceput ca un sef care ofera favoruri. Nimic nu erodeaza o relatie profesionala mai mult decat perceptia inegalitatii. Angajatii nu te uita. Fii consecvent, fii corect cu toata lumea.
8. Dezvolta-ti tehnicile de negociator. Conflictul face parte din interactiunea umana. Gestionarea sa reprezinta o aptitudine vitala a leadership-ului. Deprinde cateva fraze probate, dovedite, care te pot ajuta sa inchei orice situatie conflictuala cu bine.
9. Cum reactionezi in fata angajatilor prefacuti? Intr-un articol din HBR, Sarah Green vorbeste despre noua erori comune pe care le facem, atunci cand purtam o discutie dificila. Una din greseli se refera la angajatii prefacuti. Cel mai bun sfat? Descindeti rapid in "piesa de teatru". Observati cu atentie comportamentul interlocutorului respectiv.
10. Alege un loc bun pentru desfasurarea conversatiei. Convocarea angajatului in biroul tau nu este cea mai buna solutie. Cand stai la birou, pe tronul tau si angajatul se face mic, inegalitatea isi spune cuvantul - esti prea puternic. Rezolva problema intr-un alt loc, in sala de conferinte sau la o cafea.
11. Cum incepi o conversatie dificila? Unii sefi nu stiu cum sa demareze o conversatie dificila cu angajatii lor. Cea mai buna abordare este cea directa. Fii respectuos. Nu vrei sa ii agresezi pe angajati, sa ii surprinzi in mod neplacut. Asigura-te ca tonul tau e ponderat, nu cel al inchizitiei.
12. Instruieste-i pe manageri in stiinta gestionarii conversatiilor dificile. Exista sute de carti despre acest subiect sensibil, printre care "Difficult Conversations: How To Discuss What Matters Most" si "Crucial Conversations: Tools For Talking When Stakes Are High". Managerii tai trebuie sa stie cum sa rezolve orice tip de situatie.