12 sfaturi pentru sefii care trebuie sa poarte conversatii dificile

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
12 sfaturi pentru sefii care trebuie sa poarte conversatii dificile 12 sfaturi pentru sefii care trebuie sa poarte conversatii dificile
de Manager.ro la 27 Mar. 2013
Urmareste-ne pe Google News
sfaturiseficonversatii dificilecartiangajatimanageri

Dispunem de o voce interioara, care ne spune cand trebuie sa avem o conversatie dificila, o conversatie care, daca ar avea loc, ar imbunatati viata angajatilor nostri si eficienta echipei de lucru. Dar teama inhiba uneori aceasta voce interioare si preferam sa ocolim discutiile sensibile. Intre timp, angajatul respectiv continua sa furnizeze o performanta modesta, sa rateze deadline-urile, sa se implice in conflicte interpersonale si sa faca dovada unui comportament toxic.

Consecintele evitarii unei discutii dure sunt costisitoare. Un studiu al CPP Inc. despre conflictele la locul de munca arata ca angajatii din SUA consuma 2,8 ore din programul saptamanal de munca incercand sa se impuna in diverse conflicte. 33% dintre angajati recunosc deschis ca aceste conflicte duc la atacuri fizice si 22% spun ca se imbolnavesc si sunt nevoiti sa lipseasca de la munca. 10% spun ca esecul proiectelor este o consecinta directa a conflictelor.

Un studiu similar, realizat de Psychometrics din Canada, arata ca 32% dintre angajati trebuie sa se impace mereu cu conflictul. Mai alarmant este un studiu al Accenture, care releva faptul ca, chiar si in acest context economic dificil, 35% dintre angajati demisioneaza din cauza problemelor interne intampinate in companiile respective.

Gestionarea unei conversatii dificile necesita aptitudini speciale si empatie, dar in final, tine de curaj. Cu cat infrunti mai des aceste probleme, cu atat te vei perfectiona in "arta negocierii". Daca nu stii cum sa ii abordezi pe angajati, tine cont de urmatoarele 12 sfaturi (via openforum).

1. Fii concis in privinta problemei respective. Pentru a te pregati pentru o conversatie, trebuie sa iti pui doua intrebari esentiale: "Care este comportamentul care sta la baza problemei?" si "Care este impactul comportamentului asupra ta, a organizatiei si echipei de angajati?". Trebuie sa fii clar, concis, sa articulezi problema in 2-3 fraze scurte, argumente solide. Daca nu reusesti, risti sa duci discutia intr-un derizoriu nedorit. Lipsa unei strategii, care tine de problema centrala, va determina deraierea conversatiei; iti vei sabota singur intentiile.

2. Care sunt obiectivele tale? Ce doresti sa realizezi, prin aceasta conversatie? Care este deznodamantul dorit? Care sunt elementele non-negociabile? Dupa cum spunea filozoful englez Theodore Zeldin: O conversatie de succes "nu se ocupa doar de amestecarea cartilor; ea inventeaza noi carti".

Care sunt noile tale carti de joc, in vederea unui deznodamant fericit al conversatiei? Odata ce ai determinat acest aspect, planifica incheierea conversatiei. Nu incheia discutia fara un rezultat clar. Ce trebuie sa faca respectivul angajat? Ce sustinere ii vei oferi? Care sunt obstacolele din calea remedierii situatiei? Cum le veti depasi? Care sunt consecintele?

3. Ai nevoie de o minte limpede. Reflecta asupra atitudinii tale, in privinta situatiei si a persoanei implicate. Care sunt ideile tale preconcepute? Trebuie sa abordezi discutia intr-un mod cat mai obiectiv. Un doctor bun pune un diagnostic inainte de a scrie reteta. Acelasi principiu se aplica in cazul unui lider. Asculta-l si pe celalalt. Chiar daca dovezile greselilor sale sunt evidente, da-i sansa sa se apere. Un lider bun ramane deschis si cauta adevarul, in orice situatie.

4. Fara emotii! Cu totii ne-am dori ca emotiile sa ramana la usa, atunci cand ne aflam in situatii delicate. Aceasta abordare de moda veche nu mai este valabila la locul actual de munca. Este responsabilitatea ta de sef sa intelegi si sa gestionezi emotiile in timpul discutiei dificile. Raposatul profesor Robert Plutchik, care activa in cadrul Universitatii de Medicina Albert Einstein, a inventat Roata Emotiilor, pentru a demonstra ca emotiile urmeaza un sablon.

Ceea ce incepe ca o iritare, de exemplu, se transforma in furie si apoi in manie in toata regula. Putem evita aceasta situatie, putem respecta demnitatea celuilalt; trateaza-ti angajatul cu respect, chiar daca nu esti de acord cu el. In unele situatii, angajatii respectivi ar putea izbucni in lacrimi.

In filmuletul "Cum sa te descurci cu lacrimile la locul de munca", Anne Kreamer, autoarea lucrarii It's Always Personal: Navigating Emotion in the New Workplace, furnizeaza o serie de sfaturi. Puteti ignora lacrimile angajatului sau ii puteti oferi un servetel; il puteti lasa sa isi adune gandurile.

5. Nu te teme de tacere. Vor exista momente de tacere in timpul conversatiei. Nu te grabi sa vorbesti. Asa cum pauza dintre notele muzicale te determina sa apreciezi si mai mult melodia respectiva, tacerea este de aur. Pauza are efect de calmare. De exemplu, daca esti un extrovertit, nu te vei impaca usor cu tacerea, deoarece gandesti in timp ce vorbesti. Daca angajatul este introvertit, o sa se ascunda intr-un colt psihic. Introvertitii vor sa gandeasca inainte sa vorbeasca. Da-i un moment de respiro.

6. Pastreaza relatia profesionala. Un lider inteligent va sti mereu sa pastreze o relatie profesionala. Ai nevoie de ani buni, pentru a stabili adevarate punti catre angajati; din pacate, aceste legaturi pot fi naruite intr-o secunda. Gandeste-te la modul in care conversatia poate rezolva situatia tensionata, fara sa ridici ziduri uriase intre tine si angajatul respectiv.

7. Fii consecvent. Asigura-te ca ai un obiectiv corect, ca abordezi lucrurile asa cum trebuie. De exemplu, daca o persoana crede ca o tratezi diferit fata de restul, o sa fii perceput ca un sef care ofera favoruri. Nimic nu erodeaza o relatie profesionala mai mult decat perceptia inegalitatii. Angajatii nu te uita. Fii consecvent, fii corect cu toata lumea.

8. Dezvolta-ti tehnicile de negociator. Conflictul face parte din interactiunea umana. Gestionarea sa reprezinta o aptitudine vitala a leadership-ului. Deprinde cateva fraze probate, dovedite, care te pot ajuta sa inchei orice situatie conflictuala cu bine.

9. Cum reactionezi in fata angajatilor prefacuti? Intr-un articol din HBR, Sarah Green vorbeste despre noua erori comune pe care le facem, atunci cand purtam o discutie dificila. Una din greseli se refera la angajatii prefacuti. Cel mai bun sfat? Descindeti rapid in "piesa de teatru". Observati cu atentie comportamentul interlocutorului respectiv.

10. Alege un loc bun pentru desfasurarea conversatiei. Convocarea angajatului in biroul tau nu este cea mai buna solutie. Cand stai la birou, pe tronul tau si angajatul se face mic, inegalitatea isi spune cuvantul - esti prea puternic. Rezolva problema intr-un alt loc, in sala de conferinte sau la o cafea.

11. Cum incepi o conversatie dificila? Unii sefi nu stiu cum sa demareze o conversatie dificila cu angajatii lor. Cea mai buna abordare este cea directa. Fii respectuos. Nu vrei sa ii agresezi pe angajati, sa ii surprinzi in mod neplacut. Asigura-te ca tonul tau e ponderat, nu cel al inchizitiei.

12. Instruieste-i pe manageri in stiinta gestionarii conversatiilor dificile. Exista sute de carti despre acest subiect sensibil, printre care "Difficult Conversations: How To Discuss What Matters Most" si "Crucial Conversations: Tools For Talking When Stakes Are High". Managerii tai trebuie sa stie cum sa rezolve orice tip de situatie.

Ultimele NOUTATI

Mediul privat e in coma. Zeci de mii de firme dispar intr-un timp record
Companii

Mediul privat e in coma. Zeci de mii de firme dispar intr-un timp record

today08 Mai. 2024
Singurii lucratori care, prin lege, nu pot fi platiti cu bani
Economie

Singurii lucratori care, prin lege, nu pot fi platiti cu bani

today08 Mai. 2024
Eficiente si igienice - alege consumabilele de hartie de unica folosinta!
Life Style

Eficiente si igienice - alege consumabilele de hartie de unica folosinta!

today08 Mai. 2024
Cultivarea unei competitii sanatoase: 7 aspecte cheie pentru un management eficient
Business

Cultivarea unei competitii sanatoase: 7 aspecte cheie pentru un management eficient

today08 Mai. 2024
Cele mai bune medicamente pentru anxietate
Sanatate

Cele mai bune medicamente pentru anxietate

today08 Mai. 2024
Pensii private 2024. 10 informatii pretioase despre banii tai la batranete
Financiar-Bancar

Pensii private 2024. 10 informatii pretioase despre banii tai la batranete

today08 Mai. 2024
A pus lupu' paznic la oi: 2 angajati ai unei banci din Romania i-au furat unui pensionar 140.000 de euro din cont
Financiar-Bancar

A pus lupu' paznic la oi: 2 angajati ai unei banci din Romania i-au furat unui pensionar 140.000 de euro din cont

today08 Mai. 2024
Ce se intampla in corpul tau cand bei bauturi energizante: efectele sunt socante
Sanatate

Ce se intampla in corpul tau cand bei bauturi energizante: efectele sunt socante

today08 Mai. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Eficiente si igienice - alege consumabilele de hartie de unica folosinta!
Life Style

Eficiente si igienice - alege consumabilele de hartie de unica folosinta!

today08 Mai. 2024
Cultivarea unei competitii sanatoase: 7 aspecte cheie pentru un management eficient
Business

Cultivarea unei competitii sanatoase: 7 aspecte cheie pentru un management eficient

today08 Mai. 2024
Cele mai bune medicamente pentru anxietate
Sanatate

Cele mai bune medicamente pentru anxietate

today08 Mai. 2024
Pensii private 2024. 10 informatii pretioase despre banii tai la batranete
Financiar-Bancar

Pensii private 2024. 10 informatii pretioase despre banii tai la batranete

today08 Mai. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x