INDIA – TARAMUL CEAIULUI
indiaceai negruceai
India se afla in topul tarilor consumatoare de ceai din lume si este al doilea producator, dupa China, cu mai mult de 13.000 de gradini de ceai, dar si aproximativ 2 milioane de indieni care lucreaza in aceasta industrie.
India este recunoscuta la nivel mondial pentru productia impresionanta de ceai negru, iar culturile sale de ceai sunt responsabile pentru 30% din productia mondiala de ceai negru, si pentru 65% din productia de ceai CTC. Ceaiurile CTC sunt produse in mod automatizat dupa metoda ”crush, tear, curl” si au ca particularitate forma granulata a frunzelor si posibilitatea de infuzare intensa si rapida.
Meritul pentru crearea vastului imperiu de ceai al Indiei revine britanicilor, care au descoperit ceaiul in India si l-au cultivat si consumat in cantitati enorme in perioada 1820 – 1947, an ce a marcat independenta Indiei de Marea Britanie.
Ceaiul Negru Assam
Inregistrarile istorice indica faptul ca ceaiul a fost consumat in India inca din 750 i.Hr., deoarece localnicii se bucurau de plantele native de ceai din junglele Assam. Cu toate acestea, ceaiul a fost folosit initial mai mult ca ingredient de gatit decat ca bautura. Vizitand India in 1538, exploratorul olandez Jogn Hughen von Linschoten a remarcat ca, pe langa fierberea frunzelor pentru a face o bautura, bucatarii indieni pregateau frunzele de ceai cu usturoi si ulei fiind un renumit fel de mancare din legume.
In jurul anului 1774, Warren Hastings a trimis o selectie de seminte din China lui George Bogle, emisarul britanic de atunci in Bhutan, pentru plantare. Dar nu pare sa fi rezultat nimic din acest experiment. In 1780. Robert Kyd a experimentat cultivarea ceaiului in India cu seminte dintr-un lot despre care se spune ca a sosit din China. Cateva decenii mai tarziu. Robert Bruce a descoperit plante de ceai care cresc salbatic in Valea Brahmaputra Superioara. Camellia assamica este o versiune cu frunze mari a Camellia sinensis care a fost cultivata initial in Assam. In mai 1823. primul ceai indian din Assam a fost trimis in Anglia spre vanzare publica.
Primele douasprezece lazi cu ceai fabricat din frunze indigene de Assam au fost expediate la Londra in 1838 si au fost vandute la licitatiile din Londra. Acest lucru a deschis calea pentru formarea „Asociatiei de ceai Bengal” din Calcutta si a unei prime companii pe actiuni, „Compania Assam” din Londra. Asistand la succesul sau, s-au infiintat si alte companii pentru a se ocupa de cultivarea ceaiului. Unele dintre celelalte companii de pionier includ George Williamson si Jorehaut Tea Company.
Ceaiul Negru Darjeeling
La poalele muntilor Himalaya, in nordul Indiei se regasesc gradinile Darjeeling ce ofera privelisti spectaculoase. Intr-o zi senina, din gradinile de ceai din Darjeeling se pot admira in departarea crestele muntilor Everest.
Satul Darjeeling, este situat la 2.000 de metri deasupra nivelului marii si ofera o priveliste superba catre Muntii Himalaya. Ceata care se intinde deasupra regiunii protejeaza plantele de prea multa lumina solara, care poate fi daunatoare pentru frunzele tinere de ceai. Astazi, aceasta este cea mai apreciata regiune de productie de ceai din India, si doar ceaiul cultivat aici poate fi etichetat ca Darjeeling Tea, fiind un produs D.O.P. (denumire de origine protejata). Acesta mai este denumit „Sampania ceaiurilor negre”. Ceaiul Darjeeling este unul dintre produsele ravnite din India, si este primul IG inregistrat. Este produs in zona deluroasa a districtului Darjeeling, raspandit in 87 de gradini de ceai. Gradinile de ceai au mai mult de 70% din tufisuri in varsta de peste 50 de ani si astfel influenteaza productivitatea. In prezent, productia de ceai Darjeeling este in intervalul 6-7 M.Kgs.
The Tea Board of India – Agentia guvernamentala care sprijina si reglementeaza industria de ceai din India
Agentia guvernamentala The Tea Board of India a fost infiintata in anul 1953 pentru a promova si reglementa cultivarea, procesarea si exporturile cu ceai indian, si a dezvoltat strategii pe termen lung pentru a pastra reputatia celor trei specialitati importante de ceai indian: Darjeeling, Assam si Nilgiri, care sunt adevarate branduri de tara.
Pentru a proteja cele trei sortimente, The Tea Board of India a introdus trei logo-uri distincte pe pachetele de ceai. Prezenta acestor logo-uri este o garantie a calitatii si a faptului ca plicurile contin 100% ceai din Darjeeling, Assam sau Nilgiri, certificate The Tea Board of India.
Industria ceaiului din India este de asemenea reprezentata de Asociatia Indiana de Ceai, infiintata in 1881, si Asociatia Plantatorilor Uniti din India de Sud (UPASI), infiintata in 1895.
Ceaiurile Assam Orthodox si Darjeeling au primit exclusivitatea Indicatiilor Geografice (IG). O stampila IG identifica un anumit produs ca provenind de pe teritoriul unui membru al OMC, al unei regiuni sau al unei localitati din acel teritoriu, in cazul in care o anumita calitate, reputatie sau alta caracteristica a bunului este in esenta atribuita originii sale geografice.
Assam este situat nord-estul Indiei si este locul unde a fost descoperit pentru prima data faimosul soi de ceai Camellia Sinensis Assamica. Clima din Assam este tropical-umeda, iar plantatiile sunt alimentate de raul Brahmaputra, ceea ce il face ideal pentru productia de ceai de mare volum. Assam produce mai mult ceai decat orice alta regiune, iar ceaiurile sale negre sunt folosite intens in amestecurile clasice englezesti si chai indian. Pe langa ceaiul principal (zdrobit, rupt si ondulat - (CTC) din Assam), acesta este folsoit si pentru pliculetele de ceai.
Dealurile Nilgiri, situate in sud-estul Indiei fac parte din lantul Ghat de Vest cunoscut sub numele de „Muntii Albastri”. Aceasta este cea de-a treia zona de productie de ceai din India, iar plantatiile de aici sunt cultivate cu ceai dulce si picant pentru piata locala. Clima permite recoltarea pe tot parcursul anului, dar cu un sezon principal de smulgere intre decembrie si martie. Dealurile Nilgiri este a doua regiune producatoare de ceai din India, dupa Assam, cu o productie de 61.729 tone de ceai anual.
La 6.000 de metri deasupra districtului Idukki, statia de deal din Munnar gazduieste vai, munti, paduri si sanctuare ale vietii salbatice. De asemenea, gazduieste ceaiuri uimitoare care produc ceaiuri galbene aurii cu o nota de fructe si un parfum dulce de biscuiti. Munnar este una dintre cele mai populare statii de deal, situate in statul Kerala din sudul Indiei.
Cultura indiana a consumului de ceai a inceput sa se schimbe la inceputul anilor 1900. Incepand cu anul 1920 au inceput sa se deschida ceainariile in marile centre ale oraselor. In orasul estic Kolkata, restaurante modeste numite „cabine de ceai” au aparut in cartierele din apropierea universitatilor, oferind ceai si gustari ieftine. In Mumbai si Delhi, Parsis (imigranti zoroastrieni din Iran) au construit cafenele in care isi serveau propriul stil de ceai, precum si mancare cu influenta persana. Cafenelele Parsi serveau o bautura de ceai deosebit de cremoasa, preparata cu lapte, numita „Irani chai”.
Odata cu declaratia de independenta a Indiei in 1947, comerciantii de ceai au lansat o declaratie in care proclama ceaiul ca forta unificatoare pentru poporul indian, precum si un viitor ambasador cultural si economic in lume. Dupa independenta, plantatiile de ceai detinute de straini au fost vandute treptat proprietarilor indieni.
India a facut mai multi pasi pentru a creste productia, a crea un brand de nisa pentru ceaiul indian si pentru a asigura bunastarea familiilor asociate cu industria ceaiului. India este al doilea cel mai mare producator de ceai si cel mai mare producator de ceai negru, cu o productie de aproximativ 1350 M. Kg si autosuficient pentru a indeplini cerintele interne si obligatiile de export.
India este, de asemenea, cel mai mare consumator de ceai negru si consuma aproximativ 18% din totalul consumului mondial de ceai.
Exporturile indiene de ceai au concurat puternic pe pietele internationale si au reusit sa-si creeze o nisa. In perioada 2022-2023, se asteapta ca exporturile de ceai din India sa atinga mai mult de 95% din tintele stabilite de 883 milioane USD, in ciuda diferitelor provocari geo-politice, geo-economice si logistice.
Pentru a sustine industria ceaiului, India organizaeaza diverse actiuni precum :
• Intalniri de tipul ”cumparator-vanzator” organizate la diferite intervale cu ajutorul misiunilor indiene in strainatate,
• Rapoarte de informatii despre piata si explorarea posibilitatilor de crestere in continuare a exporturilor de ceai.
• Campanii media utilizate pe scara larga pentru promovarea brandingul ceaiului indian, beneficiile sale pentru sanatate pentru consum, etc.
• Promovarea siglelor de specialitate pentru ceai, acestea fiind afisate vizibil la toate forumurile si evenimentele importante la care participa TBI (The Tea Board of India).
Ambasada Indiei in Romania sprijina industria ceaiului si ofera asistenta companiilor si organizatiilor interesate in dezvoltarea relatiilor comerciale si a importului de ceai din India.