Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Consiliul Concurentei recomanda relocarea mai multor fonduri pentru serviciile de ingrijiri medicale la domiciliu


Consiliul Concurentei recomanda relocarea mai multor fonduri pentru serviciile de ingrijiri medicale la domiciliu
de la 26 Mar. 2019
Consiliul Concurentei recomanda relocarea mai multor fonduri pentru serviciile de ingrijiri medicale la domiciliu
Tags: servicii medicale domiciliuvizite medicale domiciliuanchete concurentafinantare sanatate

Piata serviciilor de ingrijiri medicale/paliative la domiciliu este slab dezvoltata, existand un numar relativ mic de firme care desfasoara aceste servicii, a constat Consiliul Concurentei in cadrul unei analize derulate pe aceasta piata.


Serviciile de ingrijiri medicale/paliative la domiciliu au ca obiectiv sa raspunda dorintei pacientilor de a fi ingrijiti in mediul familial, degrevand astfel spitalele de cazurile ce pot fi tratate la domiciliu si reducand semnificativ costurile serviciilor medicale. Rolul serviciilor de ingrijire la domiciliu este de a contribui la externarea mai rapida a bolnavilor din spitale si de a preveni internarile si reinternarile.
"Exista un potential ridicat de dezvoltare al acestei piete, avand in vedere ca serviciile de ingrijiri medicale/paliative la domiciliu sunt indispensabile pentru pacienti, si ca urmare, structura si marimea pietei se pot modifica de la un an la altul, in functie de finantarea din Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate, prin Casele de asigurari de sanatate si de intrarile capitalului privat in acest sector”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consilului Concurentei.
 
Desi, in ultimele decenii, Romania se confrunta cu o crestere a numarului de bolnavi care au nevoie de aceste servicii, procentul celor care beneficiaza de ingrijiri medicale/pliative la domiciliu este foarte mic.
 
Comparand nevoia estimata de ingrijiri paliative la nivel de tara cu numarul total de pacienti (oncologici si non-oncologici) asistati in serviciile mentionate, exista o acoperire generala de 7,9%.


Numai spitalul judetean din Slobozia are serviciu propriu de ingrijiri la domiciliu
 
In prezent, ingrijirile paliative la domiciliu sunt acordate aproape exclusiv de furnizori privati: servicii gratuite in regim de caritate prin asociatii si fundatii, sau servicii cu plata/co-plata prin furnizori de tip SRL sau SA. Exista un singur spital in Romania (Spitalul Judetean Slobozia) care si-a infiintat un serviciu propriu de ingrijiri la domiciliu, desi legislatia ar permite dezvoltarea de astfel de servicii pentru bolnavii externati.

In acelasi timp, serviciile in regim de plata/co-plata sunt mai numeroase decat cele gratuite. De exemplu, in Bucuresti, la inceputul anului 2018, erau in contract Casa de Asigurari de Sanatate Bucuresti 43 furnizori de ingrijiri medicale/paliative la domiciliu (4 fara profit si 39 cu profit), iar, in judetul Brasov, raportul a fost de 4/1.
 
De asemenea, in 2017, serviciile publice de ingrijiri paliative erau prestate doar in judetele Bihor, Brasov, Maramures, Giurgiu si in Bucuresti, sumele alocate si decontate pentru aceasta piata fiind extrem de mici, chiar si in comparatie cu piata ingrijirilor medicale la domiciliu (aproximativ 0,46%). In 37 de judete, nu au fost alocate si decontate sume pentru prestarea acestor servicii.
 
Cu toate acestea, numarul furnizorilor privati de ingrijiri medicale/paliative la domiciliu este foarte mic din cauza sumelor insuficiente alocate pentru aceste servicii la nivel judetean si, ca urmare, nu exista motivatie de a intra pe aceste piete.
 
Tariful maximal pe zi de ingrijiri paliative la domiciliu este de 105 lei. In tariful pe o zi de ingrijiri la domiciliu, sunt incluse costurile materialelor necesare pentru realizarea serviciului de ingrijire, precum si costurile de transport ale personalului calificat la adresa declarata unde se acorda serviciile de ingrijiri la domiciliu.
 
Potrivit Consiliului, un pacient cronic, imobilizat la pat sau un bolnav de cancer au, de cele mai multe ori, nevoie de un timp mai indelungat de ingrijire. Costul ingrijirii nu poate fi acoperit de catre pacient, iar Casa de Asigurari de Sanatate (CAS), in cele mai multe cazuri, nu poate acoperi nici macar cele 3 luni, din cauza fondurilor insuficiente.


Casa de Asigurari de Sanatate deconteaza intre 55 si 75 de lei pentru serviciile de ingrijire medicala la domiciliu
 
Pentru serviciile de ingrijire medicala la domiciliu, tariful maximal pe o zi, decontat de CAS, este cuprins intre 55 lei si 75 lei, variind in functie de mediu urban/rural si de tipul de afectiune.
 
Costul real zi/pacient in ingrijiri medicale la domiciliu depinde de cheltuieli privind deplasarea la domiciliul pacientului, numarul de deplasari la domiciliul pacientului - numarul de persoane specializate care se deplaseaza la domiciliul pacientului, - problemele medicale ale pacientului, cantitatea si felul materialelor sanitare.
 
Astfel, tariful maximal pe zi de ingrijire, raportat la nevoi si dimensiunea actuala a pietei, de cele mai multe ori, este neacoperitor, iar metodologia de calcul a tarifului nu reflecta costurile furnizorilor de servicii.
 
In cadrul analizei, Consiliul Concurentei a constatat ca exista situatii in care este ingradit dreptul pacientului la servicii in timp util, anumite dosare nefiind solutionate prin emiterea deciziei pentru ingrijiri medicale/paliative la domiciliu, din cauza epuizarii fondurilor aprobate pentru aceasta destinatie.
 
Situatiile in care un bolnav incheie un contract direct cu un furnizor privat de servicii de ingrijiri medicale/paliative la domiciliu sunt rare deoarece costurile nu pot fi acoperite de pacienti, acestia fiind, in general, pensionari cu venituri foarte mici. In acelasi timp, persoanele neasigurate nu au acces la ingrijiri medicale/paliative la domiciliu, pachetul minimal de servicii medicale neacoperind si aceste servicii.
 
Cea mai mare parte dintre pacientii care au nevoie de servicii de ingrijiri medicale/paliative la domiciliu nu stiu ca au dreptul la aceasta facilitate, fie gratuit prin casa de asigurari, fie prin contract incheiat direct cu furnizorul de ingrijiri medicale/paliative la domiciliu.
 
Majoritatea medicilor de familie si a specialistilor evita sa scrie recomandari si sa informeze pacientii ca pot beneficia de acest serviciu deoarece exista posibilitatea ca asiguratul sa se prezinte la CAS inainte ca medicul emitent sa fi transmis recomandarea sub semnatura electronica la CAS, respectiv in aceeasi zi. In aceasta situatie, legislatia din domeniu prevede ca se sesizeaza structura de control proprie pentru luarea masurilor ce se impun. 
 
Ca urmare, aceasta masura punitiva de trimitere a Corpului de control  afecteaza considerabil disponibilitatea medicilor de a face recomandari de ingrijiri la domicliu.
 
In urma derularii analizei, pe piata serviciilor de ingrijiri medicale/ingrijiri paliative la domiciliu, Consiliul Concurentei a facut o serie de recomandari pentru dezvoltarea si cresterea concurentei pe aceasta piata.

In conditiile in care sistemul de sanatate din Romania urmareste rationalizarea si eficientizarea asistentei medicale spitalicesti si degrevarea spitalelor cu profil general de cazurile care pot fi asistate in ambulatoriu sau in comunitate/la domiciliu, autoritatea de concurenta recomanda reevaluarea nivelului tarifului maxim pe zi decontat, astfel incat sa asigure atat viabilitatea economica a furnizorilor de servicii, cat si protejarea intereselor utilizatorilor. In acelasi timp, Consiliul Concurentei propune analizarea posibilitatii de a reloca mai multe fonduri pentru serviciile de ingrijiri medicale/paliative la domiciliu.
 
De asemenea, Consiliul recomanda Ministerului Sanatatii cresterea duratei de care bolnavii pot beneficia de aceste servicii, precum si analizarea oportunitatii includerii acestora in Pachetul minimal. 
 
Piata serviciilor de ingrijiri la domiciliu se va dezvolta daca beneficiarii vor fi informati cu privire la drepturile lor, iar medicii vor da recomandari tuturor pacientilor al caror diagnostic impune efectuarea unor astfel de servicii medicale.
 
In vederea asigurarii transparentei si a posibilitatii pacientilor de a fi informati in legatura cu drepturile lor si de a alege furnizorul, se recomanda Ministerului Sanatatii si Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS), prin Casele de asigurari de sanatate, sa impuna spitalelor obligativitatea afisarii, la nivelul fiecarei sectii, a listelor cu furnizorii autorizati pentru prestarea serviciilor de ingrijiri medicale/paliative la domiciliu, care au contract cu Casa de Asigurari de Sanatate.
 
De asemenea, Consiliul Concurentei considera ca trebuie prelungita perioada in care medicii pot transmite recomandarea pentru ingrijiri medicale/paliative la domiciliu, astfel incat acestora sa nu le mai fie teama ca vor fi sanctionati.
Pe langa serviciile de ingrijiri medicale la domiciliu, exista si activitati complementare acestora, prestate de furnizori publici ori privati de servicii sociale, fiecare avand un cadru de reglementare propriu, iar Consiliul Concurentei recomanda Ministerului Sanatatii, Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice elaborarea unui cadru de cooperare/reglementare pentru aceste servicii.

Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016