Fumatul este marul discordiei in familie si la serviciu
studii fumatstudii viciiconflicte fumatori nefumatorifumat acasafumat serviciu
Reveal Marketing Research a realizat, in ultimele luni, mai multe studii, printre care si unul reprezentativ la nivel national urban de larga audienta, pentru a descoperi perceptia si atitudinea pe care romanii le au fata de fumat.
Au fost identificate motivele pentru care romanii continua sa fumeze, modul in care fumatorii se raporteaza la acest viciu
si care sunt punctele sensibile pe care fumatul le creeaza in relatiile interpersonale, precum si informatii despre alternativele pe care fumatorii le percep ca fiind disponibile.
Pentru a putea obtine rezultate relevante, cei 1.100 de participanti la studiu au fost selectati din toate categoriile de educatie si venit, in varsta de peste 18 ani.
Jumatate dintre ei sunt fumatori, iar jumatate nefumatori. Metoda de cercetare folosita este CATI, chestionar standardizat aplicat
telefonic persoanelor selectate aleator. Una dintre cele mai importante descoperiri ale studiului este ca diferentele de atitudine fata de fumat duc la conflicte intre fumatori si nefumatori.
Fumatorii tind sa accepte criticile, si le insusesc, dar acest lucru se pare ca le afecteaza imaginea de sine. Unul dintre motivele de
conflict identificate in studiu este mirosul neplacut al tigarilor. 43% dintre romanii nefumatori au incercat sa-i convinga pe cei dragi sa renunte la acest obicei, iar 15% au ajuns chiar la conflicte provocate de acest subiect.
Un alt detaliu care creeaza tensiuni interpersonale este acela ca, in relatiile de cuplu sau familiale, de multe ori, nefumatorii percep ca, desi ei le ofera toata atentia partenerilor fumatori, acestia isi impart atentia intre ei si tigara. Cu toate acestea, indiferent daca fumeaza sau nu, toate persoanele apreciaza relatiile mai mult decat fumatul.
In ceea ce priveste alternativele la tigari, si implicit fumat, 23% dintre fumatori considera ca sunt informati despre alternative (produsele cu tutun incalzit si tigarile electronice), iar 11% dintre nefumatori sunt de aceeasi parere.
Desi o mare parte dintre fumatorii romani stiu de existenta alternativelor, doar 40% dintre cei care cunosc alternativele au ales sa le incerce, iar 38% au intentia de a le incerca.
Printre descoperirile facute de studiu se afla si tensiunile create de fumat la locul de munca. Pe de o parte, colegii nefumatori simt ca lucreaza mai mult decat colegii lor fumatori, care iau deseori pauze de fumat, astfel, este perceputa o diferenta in timpul dedicat muncii.
Pe de alta parte, din cauza timpului limitat si a presiunilor de a performa bine la locul de munca, fumatorii se simt judecati cand sunt nevoiti sa iasa in afara cladirii ca sa fumeze.
O alta concluzie a studiului este ca, atunci cand se apuca de fumat, romanii o fac pentru a se simti cineva, pentru ca, in acest fel, simt ca isi pot exprima mai bine identitatea si pentru ca ii ajuta sa se simta mai impliniti.
O concluzie evidenta este ca barbatii sunt mai atrasi de fumat decat femeile: 57% fata de 43%.
In mod surprinzator, studiul a mai aratat ca fumatorii romani sunt persoane cu o viata mai activa, preocupate de starea de sanatate, de alimentatie si mai atente la propria imagine.
Un motiv care sa justifice aceste alegeri sanatoase ar putea deriva dintr-un sentiment de vina, ca o compensare a faptului ca acestia fumeaza.
Fumatorii romani apreciaza si aspectele emotionale pozitive ale fumatului, cum ar fi: eliberarea de stres, socializarea - fumatul este perceput ca fiind o metoda buna de a cunoaste oameni noi in spatiile special amenajate pentru fumatori. Nefumatorii percep mai degraba aspectele negative legate de acest obicei: repulsia fata de miros, impactul asupra sanatatii, adictia pe care fumatul o creeaza.
"Studiul, de asemenea, ne arata ca unele din miturile trecutului nu mai sunt valabile in ziua de astazi. Doar o foarte mica parte a romanilor mai considera ca fumatul este cool sau ca fumatorii sunt persoane mai atractive sau mai de succes decat restul.
Chiar dimpotriva, perceptia despre nefumatori este ca acestia se bucura mai mult de viata si au mai mult timp pentru activitati care le fac cu adevarat placere", a declarat Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.