Zeita greaca a victoriei a batut tot in industria incaltamintei de sport
Unul dintre elementele esentiale in stabilirea de noi recorduri este incaltamintea pe care o poarta sportivii de top. Intre cei mai mari producatori de astfel de incaltaminte are loc o cursa incrancenata, al carei deznodamant se masoara in cifrele de vanzari si in miliarde de dolari profit anual.
De ani buni, primul loc al podiumului producatorilor de incaltaminte pentru sport este ocupat de compania americana Nike.
Infiintata in 1950 de Bill Bowerman, antrenor de atletism, si Phil Knight, un student care participa la cursele de semifond, compania s-a numit initial Blue Ribbon Sports, iar obiectul ei de activitate era importul si distributia, in Statele Unite, de incaltaminte sport produsa in Japonia.
Compania a fost botezata Nike - numele zeitei grecesti a victoriei, abia in 1971. Tot atunci a fost adoptat si celebrul sau logo, care a fost desenat de o studenta - Carolyn Davidson.
Atat alegerea numelui cat si a logo-ului s-au dovedit decizii inspirate. Chiar daca putina lume stie astazi ce inseamna Nike in mitologia greaca, incaltamintea de sport al carei logo este o simpla virgula rasturnata a devenit sinonimul victoriei.
Povestea logo-ului Nike este si ea interesanta: Phil Knight l-a achizitionat, fara prea mare tragere de inima, cu doar 35 de dolari.
Peste timp, logo-ul Nike a devenit unul dintre cele mai cunoscute si mai usor recognoscibile simboluri grafice din lume, iar compania i-a oferit creatoarei acestuia, in 1983, un somptuos inel cu diamante si 500 de actiuni, adica o avere la vremea respectiva.
De ani buni, Nike ocupa primul loc in randul producatorilor de incaltaminte pentru sport. Anul trecut, cifra de afaceri a companiei a fost de 23,3 miliarde de dolari, la o distanta considerabila de al doilea clasat, adidas, care a avut, in anul de referinta, vanzari de 13,7 miliarde de dolari (cifrele se refera doar la incaltamintea de sport).
Povestea adidas este mai veche - a inceput in Germania, in anul 1920, cand Adolf (Adi) Dassler a infiintat Schuhfabrik Gebrueder Dassler, al carei obiect de activitate a fost, din capul locului, productia de incaltaminte destinata sportivilor.
Cativa ani mai tarziu, in 1924, Adolf Dassler l-a cooptat in conducerea companiei si pe fratele sau mai mare, Rudolf (Rudi) Dassler.
Dupa cel de-al doilea razboi mondial, in urma unui lung sir de conflicte si de neintelegeri, cei doi frati s-au despartit, iar Adolf a fondat adidas, companie pe care a botezat-o cu numele sau (Adi Dassler), si a pornit la drum cu doar 47 de angajati.
Dupa despartirea de Adolf Dassler, fratele sau, Rudolf, nu a stat cu mainile in san ci si-a creat propria companie producatoare de echipament sportiv, pe care a botezat-o, initial, Ruda, inspirandu-se tot din numele sau.
In foarte scurt timp, denumirea companiei fondate de Rudolf a fost schimbata si aceasta a devenit Puma.
Celebra si ea in toata lumea, Puma nu se gaseste, insa, pe podiumul celor trei cei mai mari producatori de incaltaminte sport din lume.
In 2020, Puma a vandut incaltaminte sport in valoare de 2,9 miliarde de dolari, cifra care o situeaza pe a patra pozitie din lume, dupa compania japoneza Asics.
Asadar, in cursa celor mai mari producatori de incaltaminte sport din lume, la ora actuala se poate vorbi despre Nike si restul lumii.
Prin incaltamintea sport, Nike, zeita greaca, a repurtat, probabil, cea mai mare victorie din existenta sa multimilenara.
Sursa foto: pexels.com