Ar putea o companie privata sa trimita un om pe Luna?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ar putea o companie privata sa trimita un om pe Luna? Ar putea o companie privata sa trimita un om pe Luna?
de Mihai Balescu la 19 Iul. 2019 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
Se implinesc 50 de ani de cand omul a pasit pe Luna. A fost cu siguranta cea mai mare realizare tehnologica din istoria omenirii, o realizare care a necesitat eforturile a 400.000 de persoane si care a costat echivalentul a 288 de miliarde de dolari din ziua de astazi. Si, prin prisma acestui cost, se pune intrebarea: ar fi putut fi aselenizarea un demers privat? Ar fi putut fi trimiterea unui om pe Luna o operatiune finantata si gestionata cap-coada de o companie privata?

Explorarea spatiului nu prea se potriveste cu initiativa privata. Si asta nu neaparat din cauza costurilor, pentru ca in principiu e perfect posibil sa se gaseasca 10 corporatii care sa adune suma necesara pentru a trimite (din nou) un om pe Luna sau – de ce nu? – pe Marte.

Doar ca o asemenea actiune nu ar fi practica, in sensul ca nu ar permite recuperarea investitiei si obtinerea unui profit intr-o perioada rezonabila - acesta fiind prin definitie scopul oricarei initiative private.

Telescopul Hubble, de exemplu, n-ar fi avut nicio sansa sa ajunga in spatiu daca ar fi fost un proiect privat. Investitorii ar fi trebuit sa il inchirieze pentru utilizare cercetatorilor din toata lumea sau sa vanda datele stiintifice obtinute cu ajutorul lui, ceea ce in mod sigur ar fi franat progresul in domeniu.


Pe cand asa,  guvernul SUA a decis ca nu e un efort prea mare ca fiecare american sa plateasca cca 10 $ pentru constructia, plasarea pe orbita si operarea aceastei bijuterii care a insemnat atat o explozie de noi informatii, cat si un stimulent pentru cercetari si aplicatii ulterioare.

Daca nu stiati, tehnica de obtinere a imaginilor pusa la punct pentru Hubble este folosita acum in medicina, pentru detectarea timpurie a cancerului la san.

Si acesta nu este nicidecum singurul caz in care un proiect public a avut implicatii nebanuite la momentul lansarii sale. Un exemplu foarte sugestiv vine inca de acum 100 de ani, cand industria aviatica s-a dezvoltat spectaculos, practic peste noapte, odata cu necesitatea guvernelor de a folosi aparate de zbor in timpul Primului Razboi Mondial.

Comenzile guvernamentale de avioane au scazut dupa incheierea conflagratiei, dar flota a ramas si si-a gasit utilitatea in domeniul postal, pentru transportul coletelor. Apoi cineva a avut ideea sa transporte si pasageri odata cu coletele si astfel s-a conturat aviatia civila, asa cum o cunoastem azi, extraordinar de utila si operata in mare parte in regim… privat.

Revenind la explorarea spatiala, lucrurile decurg similar si in momentul de fata. Eforturile guvernelor ne-au permis sa invatam cum sa plasam o sonda pe un asteroid si informatiile astfel obtinute pot fi folosite acum de companii private pentru profit – prin extragerea intr-o prima faza de mostre de minereuri de pe asteroizi, acesta fiind primul pas spre o activitate de minerit spatial care ar alimenta Pamantul cu resurse valoroase.

Este clar ca sunt domenii unde cele mai bune rezultate pot fi obtinute de guverne si domenii unde cele mai bune rezultate pot fi obtinute de companiile private. Important este sa intelegem ca, atunci cand vine vorba despre explorarea spatiala, intre cele doua parti intervine o simbioza, nu o competitie.

Sursa foto: www.pexels.com
 
Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului
Companii

Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului

today05 Iul. 2025
Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant
Economie

Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant

today05 Iul. 2025
Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau
Companii

Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau

today05 Iul. 2025
Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice  Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice
Economie

Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice

today05 Iul. 2025
Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA
Economie

Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA

today05 Iul. 2025
Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x