Scandal sau o mare realizare stiintifica? S-au nascut primii copii modificati genetic

de la 27 Nov. 2018
Tags: stiintatehnologiemedicina avansatathe guardianpresa internationala

Conform publicatiei britanice "The Guardian", un om de stiinta chinez a afirmat luni, 26 noiembrie, ca a "creat" primii bebelusi modificati genetic cu ajutorul unei tehnici speciale, numite CRISPR-Cas9.

Tehnica de modificare genetica a fost pusa la punct de He Jianku, profesor asociat la Southern University of Science and Technology din Shenzhen, dupa 30 de ani de cercetari in domeniu.

In principiu, este vorba de utilizarea unor "foarfeci genetice" cu ajutorul carora se poate decupa o anumita secventa de ADN, care este apoi inlociuta cu alta.

He Jianku a incarcat pe YouTube cinci filmulete in care isi prezenta realizarea: nasterea, acum cateva saptamani, a doi gemeni al caror ADN a fost astfel modificat incat acestia sa fie imuni la virusul HIV, asta in conditiile in care tatal copiilor este seropozitiv.

Cercetatorul chinez urma sa prezinte rezultatele interventiei sale la Hong Kong, unde a inceput o conferinta internationala dedicata studiului genomului uman.

Conducerea University of Science and Technology din Shenzhen a reactionat si a dat publicitatii un comunicat prin care afirma ca nu a fost niciodata la curent cu cercetarile lui He Jianku, care figureaza ca fiind in concediu fara plata din luna februarie a.c. Universitatea a mai afirmat ca demersul omului de stiinta reprezinta "o violare grava a valorilor si normelor sale".

Profesorul de origine romana, nascut in Australia, Julian Savulescu, directorul Centrului de etica aplicata al universitatii Oxford, a declarat ca, in cazul in care informatia privitoare la nasterea gemenilor modificati genetic este adevarata, acest lucru reprezinta "o monstruozitate etica si morala".

De altfel, mai multi membri marcanti ai comunitatii stiintifice internationale au condamnat vehement experimentul lui He Jianku.

Intr-una dintre interventiile sale postate pe YouTube, omul de stiinta chinez afirma: "inteleg ca cercetarile mele vor naste controverse, dar ma gandesc ca oamenii si familiile au nevoie si pot beneficia de pe urma acestei tehnologii. Sunt gata sa-mi asum toate criticile."

Principala teama legata de aplicarea tehnicii CRISPR-Cas9 rezida in faptul ca, in lipsa unui control strict, cu ajutorul acesteia s-ar putea modifica performantele fizice si intelectuale ale oamenilor, chiar inainte ca acestia sa se fi nascut, si ca modificarile astfel induse se vor transmite, genetic, generatiilor urmatoare.

Altfel spus, un "brici in mana maimutei".

Sursa foto: maxpixel.net

Nota: 5 din 5 - 2 voturi.

Protectia Datelor cu Caracter Personal

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Protectia Datelor cu Caracter Personal".

Recomandari MANAGER.RO