Pana in 2035 vom avea un spatiu Schengen aerian

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Pana in 2035 vom avea un spatiu Schengen aerian Pana in 2035 vom avea un spatiu Schengen aerian
de Mihai Balescu la 14 Aug. 2017 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
spatiu schengen aeriancer unic european

In momentul de fata spatiul aerian al Europei este fragmentat. Asa cum exista granite terestre, la fel exista si granite aeriene, care delimiteaza teritoriul national aerian al fiecarei tari. Consecinta? Traficul international de avioane este ingreunat si costisitor, deoarece nu exista o gestionare unitara, cap-coada, a unui zbor, ci o suma de dirijari diferite exercitate de centrele de control din tarile survolate. Se spera insa ca situatia se va imbunatati, prin implementarea proiectului Cer Unic European, care va crea echivalentul aerian al spatiului Schengen terestru.

Regulamentele in vigoare la ora actuala prevad ca, la trecerea fiecarei granite aeriene, un avion  care face o cursa internationala intra sub autoritatea centrului de control din tara respectiva si trebuie sa se supuna indicatiilor acestuia: sa treaca pe o alta frecventa de comunicare, sa modifice altitudinea de zbor sau viteza, sa se inscrie pe un anumit culoar aerian (poate nu cel mai bun pentru destinatia avuta in vedere) etc. Sunt modificari care mananca timp si o gramada de combustibil (luam in calcul si poluarea aferenta) si care aduc niste costuri suplimentare ce se reflecta, desigur, in pretul biletului.

In plus, toate aceste servicii de dirijare furnizate de controlorii de trafic ai fiecarei tari survolate se platesc si ele. Banii sunt virati de compania aeriana fie direct furnizorilor de astfel de servicii, fie prin intermediul Eurocontrol (Eurocontrol este organizatia europeana pentru siguranta traficului aerian si are 39 de tari membre, printre care si Romania). Tarifele pentru aceste servicii nu sunt fixe, ele se negociaza cu fiecare furnizor national in parte, dar in medie ele reprezinta cam 15% din pretul biletului de avion. 

Adaugam peste toate acestea preconizata dublare a traficului aerian in urmatorii 10 de ani si obtinem astfel o imagine destul de sumbra a ceea ce va insemna in viitorul apropiat un zbor cu avionul: devieri, intarzieri, poluare, preturi mari.


Solutia gasita de Comisia Europeana consta intr-un proiect numit Cer Unic European, care va reforma intreaga arhitectura a spatiului aerian al UE. Granitele vor disparea si se vor trasa rute cat mai drepte, cu avantaje operationale, economice si de siguranta (gradul de securitate creste cand rutele sunt liniare, deoarece se reduce numarul manevrelor de trafic, iar activitatea de dirijare a aeronavei este simplificata.)

Foarte pe scurt, Cer Unic European este un proiect de eficientizare a traficului aerian care va duce la scurtarea duratei de zbor, la diminuarea consumului de combustibil si, ca o consecinta directa a acestor doi factori, la reducerea emisiilor de carbon cu cca 16 milioane de tone de CO2 pe an. Per ansamblu, se estimeaza ca prin acest proiect industria aviatica va economisi 2-3 miliarde de euro doar in primii 10 ani de la implementare si ca preturile biletelor vor scadea.

Iar un alt efect va fi ca numarul controlorilor de trafic va scadea si el. In momentul de fata, in cele 28 de tari din UE exista 60 de centre de control, de 3 ori mai multe decat in SUA (si SUA, atentie, gestioneaza un trafic aerian de doua ori mai mare decat al Uniunii Europene). Se are in vedere ca spatiul aerian european sa fie reconfigurat in 9 blocuri aerospatiale, existand astfel furnizori de servicii aeriene (dirijare trafic) ce vor deservi mai multe tari.

Consecintele pentru Romania

Pe termen mai lung, proiectul Cer Unic European prevede ca in 20 de ani sa existe maximum 5-6 centre multinationale pentru tot spatiul tarilor membre Eurocontrol. Asta inseamna ca ROMATSA, regia de stat care se ocupa de gestionarea traficului aerian in Romania, va pierde monopolul asupra spatiului aerian romanesc. Se va crea o concurenta in care va castiga centrul de control care va reusi sa indeplineasca anumite standarde operationale, de siguranta si de eficienta economica.

Primeaza, desigur, standardele de siguranta. Garantarea securitatii este cel mai important activ al unei companii furnizoare de servicii de trafic aerian, iar aici factorul uman joaca un rol decisiv. ROMATSA va depinde practic de competenta controlorilor sai de trafic si de-aceea investeste masiv de pe acum in pregatirea lor: examene, teste, simulari, training-uri in strainatate. Investitia aceasta inseamna cca 5 milioane de euro pe an.

Suma pare foarte mare  in comparatie cu sumele alocate pregatirii personalului de catre alte companii mari – 1 milion de euro la Coca Cola, 100.000 de euro la Carrefour - , dar si responsabilitatile sunt altele. ROMATSA trebuie sa dirijeze intr-o zi de varf peste 2.300 de zboruri, din care in jur de 2.000 sunt zboruri de survol si restul zboruri cu aterizare sau decolare de pe aeroporturile autohtone.

Concluzie

In Europa, in fiecare zi sunt cca 26.000 de zboruri (recordul a fost in data de 26 iunie 2009 – 31.434 de zboruri), adica aproape 10 milioane intr-un an. Si numarul lor creste cu 5% in fiecare an. Este evident, in aceste conditii, ca e necesara o schimbare a sistemului actual de gestionare, altfel ne paste haosul. Proiectul Cer Unic European si-a propus sa aduca aceasta schimbare si, daca va avea o implementare reusita, el va rezolva problema traficului aerian european pentru o perioada de cel putin 30 de ani.


Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului
Companii

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului

today02 Iul. 2025
Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii
Economie

Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii

today02 Iul. 2025
Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente
Sanatate

Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente

today02 Iul. 2025
Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?
Campanii sociale

Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?

today02 Iul. 2025
Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje
Travel

Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje

today02 Iul. 2025
Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare
Economie

Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare

today02 Iul. 2025
Cum se va calcula noul impozit pe proprietate - de la 1 ianuarie 2026 se schimba regulile si pentru apartamente, dar si pentru case
Imobiliare

Cum se va calcula noul impozit pe proprietate - de la 1 ianuarie 2026 se schimba regulile si pentru apartamente, dar si pentru case

today02 Iul. 2025
Piata imobiliara, la un pas sa repete criza din 2008. Creditele ipotecare s-au prabusit, romanii nu se mai arunca sa isi cumpere case pe 30 de ani
Imobiliare

Piata imobiliara, la un pas sa repete criza din 2008. Creditele ipotecare s-au prabusit, romanii nu se mai arunca sa isi cumpere case pe 30 de ani

today01 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x