Evaluare nationala 2021. Parintii cer simplificarea programei pentru examen
federatia parintilorevaluare nationala 2021educatieinvatamantministerul educatiei
Federatia Nationala a Parintilor – EDUPART propune Ministerului Educatiei simplificarea programei pentru examenul pe care ar urma sa il sustine elevii care finalizeaza ciclul gimnazial. Pe langa faptul ca solicita eliminarea unor elemente din programa, precum pronumele posesiv si adjectivul pronominal posesiv, folosirea corecta a pronumelor si a adjectivelor pronominale: nehotarat, a adjectivului pronominal de intarire, pronumele si adjectivul pronominal negativ si negatia in propozitie, parintii cer si organizarea unei simulari, dar si modificari la itemi, emisiuni ''telescoala'' si ''un compendiu de gramatica pentru uzul scolar (disponibil online)''.
Parintii cer modificarea programei de examen, prin eliminarea:
-
Tipuri de texte: textul dramatic si arta spectacolului (autor, personaj dramatic; rolul indicatiilor scenice; rolul dialogului; actori, decor, costume, lumini, muzica);
-
Tipare textuale de structurare a ideilor: explicative;
-
Pronumele posesiv si adjectivul pronominal posesiv. Folosirea corecta a pronumelor si a adjectivelor pronominale: nehotarat, a adjectivului pronominal de intarire. Pronumele si adjectivul pronominal negativ si negatia in propozitie.
-
Realizari propozitionale ale unor functii sintactice: completiva indirecta si opozitionala, circumstantiala de loc, de timp, de mod, cauzala, finala.
De asemenea, parintii solicita si modificari la itemi:
* Subiectul 1 A: - Fiecare dintre itemii pentru exercitiile 1, 2, 3, 4, 5 sa faca referire doar la unuldintre cele doua texte-suport, intrucat cautarea informatiilor in ambele texte este mare consumatoare de timp (dupa cum am observat din aplicarea testului la clasa)
-La itemul 9, solicitarea asocierii fragmentului de text-suport cu un alt text literar studiat sau citit ca lectura suplimentara sa fie insotita de posibilitatea asocierii cu o experienta de viata traita de elev. Profesorii au dificultati in a pregati chiar elevii care sunt cititori deoarece programa nu prevede o lista de lecturi suplimentare grupate pe teme ce ar putea fi abordate la examen.
*Subiectul 1 B: - Limitarea pe cat posibil a itemilor care vizeaza operarea cu noile continuturi si cu noua terminologie gramaticala;
- Precizarea prin explicatie suplimentara a noii terminologii cu terminologia veche (exemplu: clitic/ neaccentuat)
* Subiectul 2: - Editarea subiectului intr-un format care sa tina cont de particularitatile grafice ale scrisului de mana ale unui copil de 14 –15 ani;
- Formularea clara a baremului, astfel incat cele 12 puncte acordate pentru continut sa aiba o explicatie clara. Majoritatea erorilor de la evaluare provin din insuficienta detaliere a baremului si din lipsa unor precizari privind abordarea subiectului-Revizuirea baremului, astfel incat cele 8 puncte acordate sa nu contina formulari reluate sau ambigue.
''De asemenea, elevii nostri isi exprima ingrijorarea ca nu se vor incadra fix in spatiul prevazut. Sugeram sa existe precizarea ca pot finaliza un raspuns la finalul testului, in cazul in care nu se incadreaza in limita de spatiu”, se mai arata in adresa.
Federatia Nationala a Parintilor mai solicita incepand cu semestrul al doilea al acestui an scolar, publicarea saptamanala a cate unui set de minim trei subiecte - model pentru Evaluarea Nationala, care sa contina o diversitate de itemi care sa acopere intreaga programa de Evaluare.
Nu in ultimul rand, parintii solicita desfasurarea unei simulari in luna martie, emisiuni ''telescoala'', dar si ''un compendiu de gramatica pentru uzul scolar (disponibil online)''.
''Federatia Nationala a Parintilor – EDUPART isi exprima ingrijorarea fata de modalitatea in care elevii din actuala generatie de clasa a VIII-a s-au putut pregati eficient pentru a sustine examenul de Evaluare Nationala in conditii optime. Tinand cont atat de modalitatea desfasurarii efective a activitatilor de predare-evaluare incontextul epidemiologic actual in care ne aflam de aproape un an cat si problemele aparute pe parcursul anilor de studii, va inaintam, spre analiza, opiniile grupului de lucru din cadrul Departamentului invatamant gimnazial al federatiei, format, preponderent, din profesori de limba si literatura romana, din mediul urban si rural”, se arata intr-un comunicat al FNP - EDUPART.
Articole pe aceeasi tema:
Sursa foto: freepik.com