Scaderea cererii globale pentru vapoare inseamna sfarsitul pentru sute de santiere navale chinezesti
vapoaresantiere navalechinanavebeijing
Sudorul Zhang isi aprinde lampa de sudura si se uita spre petrolierul de 8.800 de tone la care lucreaza. Are 50 de ani si stie ca acesta va fi probabil ultimul vas la a carui constructie participa.
Zhang este angajat al companiei constuctoare de nave maritime Qiligang Shipbuilding Co. In statul asiatic sunt peste 1.600 de firme care construiesc nave. Cererea pentru vapoare a scazut dramatic in ultimii ani, din cauza crizei economice, iar sute de santiere se vor inchide, lasand fara loc de munca zeci de mii de muncitori.
"Construirea acestei nave este aproape terminata si nu ne asteptam sa mai avem comenzi in curand", a declarat, pentru agentia Reuters, sudorul Zhang. Acesta spune ca in anii buni muncitorii lucrau si 30 de zile pe luna, dar acum lucreaza doar 10 - 20 de zile. Multi angajati din santierele maritime si-au gasit alte joburi.
Qiligang Shipbuilding este amenintata de faliment. Compania din provincia Zhejiang, candva centrul mondial pentru construirea de nave mici si medii, a renuntat la multi angajati. In zona, circa 80% din firme si-au suspendat productia sau lucreaza la jumatate din capacitate.
"Iarba a crescut in multe din santierele care s-au inchis din lipsa de comenzi", spune Zhang Shouguo, secretarul general al Asociatiei Proprietarilor de Nave.
Ce-i mai greu urmeaza sa vina
In santierele navale din tara lucreaza circa 400.000 de oameni. Companiile vor trebuie sa se reprofileze pentru a supravietui: sa construiasca nave pe care sa le ofere in leasing sau sa se ocupe de dezmembrarea celor scoase din uz.
Potrivit estimarilor unor experti, peste 30% din companiile chineze care construiesc nave maritime vor disparea. Tan Zuojun, seful companiei de stat China State Shipbuilding Corporation, crede ca procentul celor care vor falimenta este de 50%.
Noile comenzi pentru vase produse in China au scazut cu 52% in 2011, la 36,22 milioane de tone metrice.
In aceste conditii, piata se va consolida. Guvernul de la Beijing estimeaza ca cei mai mari 10 jucatori din industrie vor controla 70% din piata pana la sfarsitul lui 2015, comparativ cu mai putin de 50% in 2010.