ANRE: Aveti dreptul la despagubiri, daca furnizorul de gaz sau electricitate nu va raspunde la timp
anregaze naturaleenergie electricafurnizori gazefurnizori energie
Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE), tocmai a aprobat Standardului de performanta pentru activitatea de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale.
Conform
ANRE,
Standardul de performanta pentru activitatea de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale se refera la:
-
Avand in vedere similitudinea celor doua activitati de furnizare, a energiei electrice si a gazelor naturale, noul Standard de performanta pentru activitatea de furnizare reuneste cerintele minime de calitate pentru activitatea de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale si a modalitatii de urmarire si evaluare a performantei activitatii furnizorilor stabilind:
-
indicatorii de calitate pentru activitatea de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale si nivelurile garantate ale acestor indicatori;
-
compensatiile pe care furnizorii au obligatia sa le plateasca, in cazul nerespectarii nivelurilor garantate ale indicatorilor de calitate pentru activitatea de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale;
-
indicatorii specifici de performanta ai activitatii furnizorilor;
-
modalitatea de raportare de catre furnizori a informatiilor privind calitatea si performanta activitatii de furnizare desfasurate de catre acestia;
-
modalitatea de evaluare a activitatii desfasurate de furnizori.
Au fost stabiliti 11 indicatori de calitate pentru activitatea de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale:
IC1 - timpul de raspuns la o solicitare de transmitere a unei oferte de furnizare;
IC2 - timpul de raspuns la o solicitare de incheiere a unui contract de furnizare;
IC3 - timpul de raspuns la o solicitare de modificare/completare a unui contract de furnizare;
IC4 - timpul de raspuns la o solicitare referitoare la o factura emisa;
IC5 - timpul de raspuns la o sesizare referitoare la intreruperea/limitarea furnizarii la locul de consum, dupa caz, dispusa nejustificat de catre furnizor;
IC6 - timpul de transmitere catre OR a unei solicitari de reluare a furnizarii la locul de consum, a carei intrerupere/limitare a fost dispusa de catre furnizor;
IC7 - timpul de transmitere catre OR a unei solicitari primite al carei obiect este legat de domeniul de activitate al OR;
IC8 - timpul de transmitere catre solicitant a raspunsului primit de la OR;
IC9 - timpul de raspuns la o solicitare referitoare la procesul de schimbare a furnizorului;
IC10 - timpul de raspuns la o solicitare referitoare la activitatea de furnizare, al carei obiect nu se regaseste printre indicatorii de calitate prevazuti expres in cadrul prezentului Standard;
IC11 - timpul de preluare a unui apel telefonic efectuat prin serviciul de telefonie (Call Center).
Important de mentionat este ca, pentru fiecare indicator de calitate s-a stabilit un nivel garantat pe care furnizorii au obligatia de a-l respecta, precum si un set de date pe care furnizorii trebuie sa le raporteze la ANRE.
Conform noilor prevederi, pentru nerespectarea nivelului garantat al calitatii activitatii de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale furnizorii vor achita automat, din proprie initiativa, compensatii tuturor clientilor finali (casnici/noncasnici, beneficiari de contract pe piata concurentiala sau beneficiari de serviciu universal pentru furnizarea energiei electrice, inclusiv solicitantilor cu care furnizorii nu au o relatie contractuala, spre exemplu celor care le solicita o oferta de furnizare), prin intermediul facturilor sau prin plata directa catre acestia.
De asemenea, valoarea compensatiei acordate este de 100 lei, la care se adauga 50 lei pentru fiecare zi de intarziere (exceptand indicatorul IC11 - Call Center).
Ce trebuie sa mai stie consumatorii de gaz si electricitate din Romania:
-
pentru evaluarea gradului de respectare de catre furnizor a nivelului garantat aferent fiecarui indicator de calitate s-au introdus indicatori specifici de performanta;
-
s-a introdus evaluarea trimestriala de catre ANRE, pe baza raportarilor furnizorilor, a activitatii desfasurate de furnizorul de energie electrica/gaze naturale, respectiv printr-un sistem de punctare stabilit in functie de gradul de respectare a nivelurilor garantate ale indicatorilor de calitate. Pentru un grad de respectare cuprins intre 95% - 100% se acorda 5 puncte, pentru un grad de respectare cuprins intre 85% - 94,99% se acorda 4 puncte, pentru un grad de respectare cuprins intre 75% - 84,99% se acorda 3 puncte, pentru un grad de respectare cuprins intre 50% - 74,99% se acorda 2 puncte, iar pentru un grad de respectare cuprins intre 0% - 49,99% se acorda 1 punct;
-
in contextul liberalizarii pietei de energiei electrica/gaze naturale, in vederea informarii clientilor finali cu privire la nivelurile de calitate si de performanta ale activitatii de furnizare desfasurate de fiecare furnizor, ANRE publica si actualizeaza trimestrial in aplicatiile web interactive „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice” si „Comparator oferte-tip de furnizare a gazelor naturale”, urmatoarele informatii:
-gradul de respectare a nivelurilor garantate ale indicatorilor de calitate cuantificate prin indicatorii specifici de performanta si punctajele obtinute de fiecare furnizor;
-timpul mediu de raspuns la solicitarile primite, pentru fiecare indicator de calitate;
"Aditional, pentru nerespectarea reglementarilor in vigoare furnizorul este sanctionat conform prevederilor Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, cu amenda de la 10.000 RON pana la 200.000 RON", transmite Autoritatea.