Ce traim acum este similar cu socul petrolului din anii 1990: barilul de titei ar putea atinge 150 de dolari
baril petroltiteicombustibilpret petrol 2022
Unul dintre cele mai importante aspecte asupra carora analistii se apleaca in aceasta perioada este reprezentat de evolutia preturilor pe piata internationala a titeiului. In contextul razboiului din Ucraina si pe fondul preexistent vulnerabilizat de pandemie, o explozie de pret ar avea consecinte devastatoare in plan economic. Prin urmare, analistii au intocmit cateva scenarii, iar parerea lor, in linii mari, este ca ne asteapta oscilatii de pret ce vor varia intre 200 si sub 100 de dolari pe baril pana la final de 2022.
Barilul a atins deja 130 de dolari si s-ar putea sa nu se opreasca aici, din cauza contextului geopolitic
Scenariul in care
preturile petrolului ajung la 100 de dolari pe baril parea foarte putin probabil in 2021, dar acum a devenit realitate. Chiar pe masura ce invazia Ucrainei de catre Rusia a inceput sa progreseze, multi credeau ca preturile nu vor depasi 120 de dolari pe baril.
Toate aceste scenarii improbabile s-au materializat, preturile depasind rapid previziunile initiale. Cu toate acestea, spre deosebire de multe alte marfuri, preturile titeiului nu au atins inca maxime istorice. Intrebarea este - cat de sus vor creste preturile petrolului?
Ce volum de petrol este in pericol?
Productia de petrol a Rusiei se ridica la aproximativ 10 milioane de barili pe zi, jumatate din aceasta fiind exportata ca titei si aproximativ 3 milioane de barili pe zi ca produse derivate din petrol.
Piata petrolului trebuie sa fie relativ echilibrata pentru a preveni volatilitatea preturilor, rezultata din socurile cererii si ofertei.
Rusia exporta aproximativ 2 milioane barili pe zi prin conducte si aproximativ 6 milioane de barili pe zi prin cisterne.Exporturile catre UE se ridica la aproximativ 4 milioane de barili pe zi, aproximativ 1 milion de barili pe zi fiind exportat prin conducte.
Companiile occidentale incep sa se autosanctioneze si refuza sa cumpere petrol rusesc pe piata spot. Acest lucru ar putea duce la inghetarea a aproximativ 3 milioane de barili pe zi din exporturile rusesti.
Aruncand o privire la evolutia istorica, ar fi al cincilea cel mai mare soc de aprovizionare pentru petrol. Socul de aprovizionare care a venit dupa ce Irakul a invadat Kuweitul in anii 1990 a fost mai mare.
Situatia nu este insotita de un soc al cererii deoarece cererea globala de petrol inca nu a revenit la nivelurile prepandemice.
Lumea, in special Europa, va incerca sa reduca consumul de petrol si, de asemenea, va cauta aprovizionare in alta parte.
Situatia actuala este diferita de socul cererii din 2007-2008, dar putem afla multe despre distrugerea cererii din acea perioada.
Socul petrolier din anii 90 fata de situatia actuala
Aproximativ 4,5 milioane de barili de petrol pe zi au fost „inghetati” in urma invaziei irakiene a Kuweitului in anii 1990, ceea ce reprezenta aproximativ 7-8% din cererea globala pe atunci.
Teoretic, situatia actuala este foarte asemanatoare. In timp ce cantitatea de petrol in pericol este mai mica, cel mai mare risc este ca majoritatea acestui petrol sa fie exportata in Europa. Preturile petrolului au crescut cu 140% dupa lansarea invaziei irakiene, dar au revenit la nivelurile dinaintea invaziei in mai putin de un an.
Situatia actuala este similara cu socul petrolului din anii 1990 (razboiul Irak-Kuweit). Presupunand ca preturile vor continua sa se comporte similar, varful poate fi atins aproape de 150 USD pe baril (noi maxime istorice). Desigur, trecutul nu poate fi tratat ca un indicator al viitorului. Sursa: Bloomberg, XTB
Socul cererii din 2007-2008 vs situatia actuala
Dupa cum am explicat deja, factorii care au dus la cresterea pretului petrolului in 2007-2008 au fost diferiti de factorii care au condus la cresterea pretului petrolului in prezent.
Cu toate acestea, pot fi gasite anumite asemanari - oferta a intampinat dificultati sa tina pasul cu cererea in crestere inainte de invazia Ucrainei de catre Rusia. Cu toate acestea, o asemanare cheie este ca situatia actuala poate duce la distrugerea cererii, asa cum a facut-o in perioada 2007-2008.