Consiliul Investitorilor Straini: Nu mai rezistam fara infrastructura
consiliul investitorilor strainiscrisoare deschisafic scrisoareviorica dancilainvestitii in infrastructuraproiecte infrastructura
Membrii Consiliului Investitorilor Straini (FIC) i-au trimis Vioricai Dancila o scrisoare deschisa in care isi exprima nemultumirea fata de lipsa infrastructurii in Romania. Acestia considera ca, daca nu se vor lua masuri urgente, economia va suferi pierderi enorme, iar investiile viitoare se vor reduce.
FIC ii solicita Vioricai Dancila sa isi asume marile proiecte de infrastructura, prin infiintarea unei Unitati de proiect, care sa functioneze la nivelul Guvernului, ca o entitate interministeriala.
Investitorii straini sunt revoltati pe lipsa infrastructurii din tara noastra, mai ales cand li se ofera doar promisiuni, iar proiectele "se plimba" de la o institutie la alta. Membrii FIC declara ca: "In absenta unor masuri urgente, lipsa infrastructurii va incepe sa actioneze ca o frana puternica in calea dezvoltarii economice a Romaniei si va limita investitiile viitoare atat de necesare." De asemenea, acestia isi arata disponibilitatea de a purta tratative pe tema infrastructurii cu oficialii din ministere, pentru a gasi cea mai buna solutie ca mediul de afaceri sa nu isi retraga investitii din Romania.
Iata care este continutul scrisorii deschise trimise prim-ministrului:
Este bine cunoscuta importanta infrastructurii de calitate pentru cresterea economica si in egala masura, intarzierile Romaniei la acest capitol. Lipsa infrastructurii frustreaza mediul de afaceri, cetatenii si inclusiv autoritatile. Membrii Consiliului Investitorilor Straini (companii care angajeaza peste 186.000 de persoane si au o cifra de afaceri de 187 de miliarde de lei) cred ca trebuie sa trecem dincolo de permanenta intrebare ”cine este de vina?” si sa vedem ce este de facut de acum inainte. Am decis sa va trimitem aceasta scrisoare deschisa deoarece, prin mesajele transmise in spatiul public, Guvernul Romaniei a semnalat ca este preocupat de infrastructura deficitara cel putin in aceeasi masura ca si mediul de afaceri.
Din punctul nostru de vedere o modalitate relativ simpla prin care cateva proiecte importante s-ar putea debloca si finaliza este crearea unei unitati dedicate proiectelor mari de infrastructura, care sa aiba in arsenalul sau toate instrumentele necesare pentru aceasta misiune.
Permiteti-ne sa explicam. Obstacole administrative care impiedica dezvoltarea infrastructurii:
Probleme de proiectare
Intocmirea defectuoasa a caietelor de sarcini
Procese si proceduri de achizitie complexe si greoaie din punct de vedere administrativ
Procese si proceduri indelungate si uneori slab coordonate de obtinere a aprobarilor necesare
Lipsa resurselor pentru monitorizare in etapa de derulare.
Pe langa toate acestea exista o tendinta de a nu invata din greselile trecutului, iar acest lucru a afectat desfasurarea proiectelor de infrastructura.
FIC considera ca adoptarea unor masuri pentru a remedia aceasta carenta in capacitatea administrativa ar aduce o schimbare majora, dincolo de aspectele financiare. Acest lucru nu se poate intampla peste noapte, dar o abordare consecventa va contribui la imbunatatirea capacitatii, rezultand in acelasi timp intr-o infrastructura mai buna. Pentru a rezolva aceasta matrice de factori care impiedica dezvoltarea infrastructurii propunem sa fie luati in considerare urmatorii pasi pentru proiectele viitoare sau in derulare: evitarea greselilor identificate in trecut pentru a nu mai fi repetate si intarirea capacitatii de implementare.
Unitatea speciala pentru proiecte mari de infrastructura (UIP)
Pentru a eficientiza coordonarea intre principalii actori recomandam infiintarea unei unitati de implementare a proiectelor (UIP) care sa functioneze la nivelul Guvernului ca un organism interministerial. UIP ar trebui sa fie responsabila de supravegherea implementarii marilor proiecte de infrastructura.
UIP ar urma sa beneficieze de expertiza tehnica, financiara si juridica, precum si de resurse financiare adecvate. UIP va fi organismul responsabil cu managementul proiectului cu responsabilitati clar stabilite, dar si cu autoritatea de a se asigura ca:
Marile proiecte sunt implementate intr-o maniera unitara;
Vor exista criterii de referinta care sa usureze si sa indrume planificarea si executarea viitoarele proiecte;
Este intotdeauna disponibila o situatie actualizata la zi;
Se reduc si se rezolva eventualele blocaje majore care pot aparea pe parcursul desfasurarii proiectului;
Exista puncte de contact pentru organisme interesate care pot sprijini la implementarea proiectelor;
Exista continuitate in derularea proiectelor pentru a se putea acumula experienta.
O astfel de unitate poate colabora, de asemenea, cu o serie de institutii, inclusiv cele financiare internationale pentru:
A pune la dispozitia UIP cunostintele lor vaste privind finantarea proiectelor mari de infrastructura (stabilirea structurii de finantare a proiectelor, aplicarea celor mai bune tehnici de modelare financiara, identificarea surselor de finantare, finantarea si atragerea finantarilor private, etc.).
A permite accesul la reteaua lor de experti internationali care acopera practic toate ariile de expertiza privind infrastructura.
A oferi exemple de practici la nivel mondial privind planificarea, managementul si evaluarea impactului proiectelor de infrastructura si totodata, privind dezvoltarea efectiva a mecanismelor de achizitie pentru proiecte.
In plus, consideram ca exista un potential semnificativ de cooperare intre UIP si Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP). Agentia poate fi un centru de date care furnizeaza informatii valoroase pentru luarea deciziilor.
In absenta unor masuri urgente lipsa infrastructurii va incepe sa actioneze ca o frana puternica in calea dezvoltarii economice a Romaniei si va limita investitiile viitoare atat de necesare.
Daca considerati utila o discutie mai ampla pe acest subiect, va stam la dispozitie cu experienta organizatiei noastre.