Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Economia Romaniei ar ceda la un soc macroeconomic. Cheltuielile bugetare din 2018, la maximul ultimului deceniu


Economia Romaniei ar ceda la un soc macroeconomic. Cheltuielile bugetare din 2018, la maximul ultimului deceniu
de la 13 Aug. 2018
Economia Romaniei ar ceda la un soc macroeconomic. Cheltuielile bugetare din 2018, la maximul ultimului deceniu
Tags: economia romanieipibcheltuieli bugetarebuget 2018legea responsabilitatii fiscal bugetarepensiisalarii

Consiliul Fiscal a efectual de curand o "radiografie" a economiei romanesti si trage semnalul de alarma, subliniind faptul ca Romania este vulnerabila, are cheltuieli bugetare prea mari, iar politicile de investitii sunt fie ineficiente, fie complet inexistente.


Consilul Fiscal este de parere ca ponderea cheltuielilor bugetare va atinge cote istorice in 2018, depasind chiar si nivelul anterior crizei din 2008. In eventualitatea in care ar exista o noua criza economica mondiala, sau un soc macroeconomic, Romania ar avea o pozitie extrem de vulnerabila si ar fi complet nepregatita pentru a-si salva economia.

De asemenea, reprezentantii Consiliului Fiscal atrag atentia asupra practicii Guvernului din ultimii ani, de a reduce investitiile, pentru a putea face fata cheltuielilor rigide, adica pentru a-si indeplini obligatiile de pensii si salarii. Acest aspect, impreuna cu insuficienta infrastructurii reprezinta in mod sistematic drept element de blocaj la adresa cresterii economice pe termen lung.
 
Nivelul prevazut in propunerea de rectificare bugetara pentru cheltuielile de personal ale bugetului general consolidat, 86,2 miliarde lei, respectiv 9,1% din PIB, depaseste plafoanele definite de Legea nr. 269/2017 (pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2018, n.r.) atat pentru cuantumul nominal (cu 5,1 miliarde lei), cat si pentru cel exprimat ca procent din PIB (cu 0,2 pp, in pofida revizuirii ascendente a PIB nominal comparativ cu estimarea folosita in constructia bugetara).

Citeste si: CNAIR: 100 de kilometri de autostrada vor fi dati in folosinta in 2018
 
Legea Responsabilitatii Fiscal Bugetare (69/2010) interzice majorarea cheltuielilor de personal cu prilejul rectificarilor bugetare, atrag atentia reprezentantii Consiliului Fiscal.
 
considera drept insuficienta revizuirea in scadere cu 2,1 miliarde de lei a incasarilor din TVA in conditiile in care gradul de realizare a programului la incasari a fost de 92,6% la 6 luni.
 
"In opinia sa cu privire la bugetul pe 2018, Consiliul Fiscal evalua drept excesiv de optimist programul initial de incasari, anticipand venituri mai mici cu cel putin 3 miliarde de lei. Desi subperformanta la nivelul semestrului I este intr-o anumita masura rezultatul unui nivel al rambursarilor de TVA (raportat la TVA colectat) superior mediei istorice, datele cu privire la executia la zi nu ofera motive de schimbare a evaluarii initiale in ipoteza in care nivelul rambursarilor de TVA, raportat la TVA colectat, ar reveni in a doua parte a anului spre media istorica.

Prin urmare, Consiliul fiscal are rezerve fata de estimarea de venituri din TVA din proiectul de rectificare bugetara si apreciaza drept probabil ca acestea sa se situeze la finele anului la un nivel inferior cu circa 1 - 1,5 miliarde lei estimarii actualizate a MFP”, se arata in documentul citat.
 
Consiliul fiscal are rezerve si in ceea ce priveste intrarile de fonduri europene pentru care proiectul de rectificare bugetara mentine relativ nemodificate estimarile. Raportul semestrial cu privire la executia bugetara raportul semestrial cu privire la executia bugetara releva un grad de realizare a planului de doar 54,5% (-5,7 miliarde lei), sumele atrase dupa trecerea a 6 luni reprezentand doar 24,4% din totalul anual estimat. Subperformanta este si mai ridicata la nivelul fondurilor structurale si de coeziune, unde executia semestriala releva venituri semestriale de 1,5 miliarde lei, comparativ cu o estimare pe intregul an de 10,7 miliarde lei (intrarile reprezinta 14% din programul anual).
 
"Chiar daca eventualitatea realizarii nivelului anual programat al intrarilor de fonduri structurale si de coeziune nu poate fi exclusa in acest moment, Consiliul fiscal o apreciaza drept putin probabila”, se mai precizeaza in Opinia Consiliului fiscal.
 
Consiliul fiscal avertizeaza asupra unor riscuri semnificative de depasire a tintei de deficit asumate si implicit a nivelului de referinta de 3% din PIB pentru soldul bugetar, atragand atentia ca incadrarea deficitului in tinta de 2,97% din PIB este realizata, la rectificare, in conditiile unei revizuiri ascendente, cel mai probabil excesive, a nivelului PIB nominal.
 
Citeste si: Parchetul Militar a inceput urmarirea penala pentru interventia in forta a Jandarmeriei de vineri seara. Klaus Iohannis solicita cercetari si explicatii

 Guvernul Dancila a facut public proiectul privind prima rectificare bugetara din 2018
 
Ministerul Finantelor primeste in plus aproape 1,86 miliarde de lei pentru contributia Romaniei la bugetul UE (765,5 milioane de lei), scheme de ajutor de stat pentru investitii si rambursarea accizelor la carburanti (240 milioane de lei), asigurarea finantarii pentru referendumul pentru redefinirea familiei si pentru asigurarea sumelor necesare inlaturarii efectelor inundatiilor (200,6 milioane de lei) si pentru plata despagubirilor acordate in baza legii de restituire a proprietatii, investitii in infrastructura IT si participarea Romaniei la capitalul Bancii Asiatice pentru Investitii si Infrastructura (580,7 milioane de lei).
 
Ministerul de Interne primeste 366,3 milioane de lei pentru cheltuieli de personal (100 milioane lei), plata pensiilor militare de stat (100 milioane lei) si asigurarea mobilitatii terestre si inzestrarea cu echipamente si mijloace pentru combaterea criminalitatii (150 milioane lei).
 
Ministerul Sanatatii primeste 333,6 milioane de lei per sold, urmand sa fie alocate fonduri pentru achizitionarea de incubatoare si echipamente medicale pentru mama si copil (418,3 milioane de lei) si pentru achizitia de echipamente de testare auditiva pentru nou-nascuti (140 milioane de lei), 65,2 milioane lei pentru proiecte cu finantare externa nerambursabila.Ministerul Educatiei Nationale va primi in plus 178,1 milioane lei per sold, din care 200 milioane lei pentru burse si despagubiri civile, 51,3 milioane lei pentru cheltuieli aferente programelor cu finantare rambursabila destinate Proiectului privind invatamantul secundar, 23,5 milioane lei cheltuieli de investitii la unitatile de invatamant; in timp ce au fost reduse sumele identificate ca economii la alte naturi de cheltuieli.
 
Bugetul Ministerului Transporturilor creste per sold cu 170,5 milioane lei, din care 230 milioane lei pentru facilitatile la transport acordate diferitelor categorii sociale (studenti, pensionari, veterani de razboi etc.), 250 milioane lei pentru investitii ale agentilor economici in infrastructura publica de transport rutier si feroviar. Au fost reduse sumele identificate ca economii la alte naturi de cheltuieli si, de asemenea, s-au asigurat credite de angajament suplimentare de 691,9 milioane lei pentru demararea proiectelor de investitii in infrastructura de transport.
 
Alti beneficiari de fonduri suplimentare la rectificare sunt Ministerul Comunicatiilor (206,9 milioane lei per sold, din care 100 milioane lei pentru finantarea proiectului RO-NET si 110 milioane lei pentru contractul de furnizare cu Microsoft), Ministerul Fondurilor Europene (119,2 milioane lei per sold), Secretariatul General al Guvernului (147,8 milioane de lei per sold, din care 115,5 pentru Catedrala Mantuirii Neamului), Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (99,5 milioane de lei per sold pentru activitati specifice institutiilor subordonate in cadrul Programului pentru eradicarea pestei porcine africane) si Ministerul Agriculturii (73,4 milioane lei per sold).
 
Sursa foto: pexeles.com

Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 4.79 din 5 - 7 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016