Efectul de baza a influentat scaderea deficitului bugetar in primul trimestru din 2021

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Efectul de baza a influentat scaderea deficitului bugetar in primul trimestru din 2021
Efectul de baza a influentat scaderea deficitului bugetar in primul trimestru din 2021
de Vlad Strunescu la 27 Apr. 2021
Urmareste-ne pe Google News
scadere deficit bugetardeficit bugetar 2021cheltuieli pandemieincasari pandemie

Ministerul Finantelor a anuntat ca executia bugetului general consolidat in primele trei luni ale anului 2021 s-a incheiat cu un deficit de 14,63 miliarde de lei (1,28% din PIB) in scadere, fata de 18,06 miliarde de lei (1,71% din PIB), inregistrat la aceeasi perioada de timp a anului 2020.


Sume de 6,06 miliarde de lei (0,53% din PIB) au fost lasate in mediul economic prin investitii si cheltuieli exceptionale alocate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19. Intre lunile ianuarie-martie 2021, cheltuielile de investitii au fost cu 2,21 miliarde de lei mai mari fata de aceeasi perioada de timp din 2020 si platile cu caracter exceptional generate de epidemia COVID-19 au fost de 3,85 miliarde de lei.

 
Veniturile bugetului general consolidat au insumat 85,79 miliarde de lei, in primele trei luni din 2021, mai mari cu 18,8% fata de primul trimetru din 2020, si cu 14,9% fata de primul trimestru din 2019. Acest avans se datoreaza atat efectului de baza aferent lunii martie 2020, cand s-au adoptat masuri fiscale menite sa sprijine contribuabilii in contextul pandemiei (preponderent amanarea termenului de plata a obligatiilor fiscale), cat si recuperarii partiale a unor categorii de venituri.
 
Majoritatea categoriilor de incasari au inregistrat evolutii nominale pozitive, cele mai pronuntate remarcandu-se la TVA, contributii de asigurari, impozite pe proprietate si fondurilor europene.
 
Incasarile din impozitul pe salarii si venit au totalizat 6,75 miliarde de lei, in primul trimestru din 2021, in crestere cu 12,7% (an/an). Un aport insemnat la acest avans l-a avut dinamica incasarilor din impozitul aferent pensiilor (+47,4%), respectiv impozitul pe dividende (+16,3%), in timp ce veniturile din impozitul pe salarii au sporit cu 10,0%, o dinamica dubla fata de cea a fondului de salarii din economie de 5%.
 
Contributiile de asigurari au inregistrat 30,50 miliarde de lei in crestere cu 11,6% (an/an). Ca si in cazul impozitului pe venit, evolutia este superioara dinamicii fondului de salarii si se datoreaza atat bazei reduse din martie 2020, cat si recuperarii unor venituri din contributii aferente anului trecut.
 
Incasarile din impozitul pe profit au insumat 3,86 miliarde de lei in primul trimestru din 2021, in crestere cu 34,9% (an/an). Acest avans a fost determinat de principala componenta - incasarile din impozitul pe profit de la agentii economici, cu o dinamica pozitiva de 39% (an/an).
 
Incasarile nete din TVA au inregistrat 16,95 miliarde de lei, in primele trei luni ale anului curent, in crestere cu 37,9% (an/an). In acelasi timp, restituirile de TVA au insumat 6,29 miliarde de lei, nivel inferior celui din primul trimestru al anului precedent. 
 
Potrivit MF, aceste evolutii au fost influentate atat de baza comparabila a lunii martie 2020, cand au fost implementate masurile de amanare a termenului de plata a TVA si de accelerare a rambursarilor de TVA, cu scopul de a asigura companiilor un nivel de lichiditate suplimentar in contextul crizei, cat si de recuperarea partiala a TVA aferenta anului 2020.
 
Veniturile din accize au insumat 7,75 miliarde de lei, in crestere cu 4,4% (an/an), pe fondul evolutiei incasarilor din accizele pentru produsele din tutun (+12,3%, an/an), sustinuta de majorarea accizei la tigarete cu 8,4%. Pe de alta parte, incasarile din accizele pentru produse energetice s-au contractat cu 3,3% (an/an), in principal ca urmare a reducerii consumului de carburanti. Evolutia lunara a incasarilor din accize prezinta, in general, o volatilitate mai ridicata, determinata atat de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscala a produselor accizabile, cat si de volatilitatea consumului.
 
Veniturile din impozite si taxe pe proprietate au inregistrat 4,11 miliarde de lei, nivel aproape dublu fata de primul trimestru din 2020. Evolutia se datoreaza atat unui efect de baza, ca urmare a prorogarii termenului de plata al impozitelor in 2020 (de la 31 martie la 30 iunie), cat si unor modificari legislative, intrate in vigoare in ianuarie 2021.
 
Veniturile nefiscale au insumat 6,29 miliarde de lei, in crestere cu 14,3% (an/an), avansul fiind determinat si de inregistrarea sumelor din vanzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera, potrivit prevederilor art.10, alin.(1), lit.d) din OUG nr. 115/2011.

Citeste si: Expertii asteapta modificarea Codului Fiscal privind veniturile din tranzactionarea pe bursele straine
 
De asemenea, sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 5,02 miliarde de lei in primele trei luni ale anului 2021, in crestere cu 28,6%.
 

Cheltuieli mai mari cu peste 100 de miliarde de lei

Cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 100,42 miliarde de lei au crescut, in termeni nominali, cu 11,2% comparativ cu primul trimestru din 2020. 
 
Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile pe primele trei luni ale anului 2021 au inregistrat o crestere cu 0,2% fata de aceeasi perioada de timp a anului 2020, de la 8,6% din PIB, la 8,8% din PIB. Majorarea cheltuielilor este determinata si de continuarea masurilor cu caracter exceptional, in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative asupra economiei (3,85 miliarde de lei).
 
Cheltuielile de personal au insumat 27,74 miliarde de lei, in crestere cu 5,8% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Cheltuielile de personal reprezinta 2,4% din PIB, cu 0,1% mai putin fata de aceeasi perioada a anului anterior. Din total cheltuielilor de personal, platile reprezentand stimulentul de risc acordat pentru COVID-19 au fost de 52,1 milioane de lei, precum si alte cheltuieli de personal, inclusiv sporuri acordate personalului medical si auxiliar implicati in activitatile cu pacientii diagnosticati cu COVID-19 de aproximativ 797,7 milioane lei.
 
Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost de 13 miliarde de lei, in crestere cu 6,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. O crestere se reflecta la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de 7,3% fata de anul anterior determinata, in principal, de deconturile mai mari pentru plata medicamentelor care fac obiectul contractelor cost-volum rezultat si pentru decontarea serviciilor medicale in ambulatoriu. 
 
De asemenea, conform datelor comunicate de ordonatorii principali de credite, 1,8 miliarde de lei din total bunuri si servicii reprezinta plati pentru medicamente, materiale sanitare, reactivi si alte produse necesare diagnosticarii si tratarii pacientilor infectati cu SARS-CoV-2, precum si plata pentru vaccinuri impotriva Covid-19.
 
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 38,18 miliarde de lei in crestere cu 16,5%. Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea punctului de pensie de la 1 septembrie 2020 cu 177 lei, respectiv de la 1.265 lei la 1.442 lei. De asemenea, se reflecta si majorarea de la 1 septembrie 2020 a nivelului indemnizatiei sociale pentru pensionari garantata de la 704 lei la 800 lei, precum si majorarile privind alocatiile de stat pentru copii incepand cu 1 ianuarie 2020, cu 1 august 2020 care reprezinta o crestere a alocatiei cu aprox. 20% mai mare decat cea platita in luna iulie 2020, precum si cu 1 ianuarie 2021 care reprezinta o crestere a alocatiei cu aprox. 16% mai mare decat cea platita in luna decembrie 2020.
 
Totodata, se continua platile pe masurile care au fost luate cu caracter exceptional, in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative generate de pandemie. Astfel, pana la sfarsitul lunii martie, s-au platit pe masuri active 699,79 milioane de lei, respectiv 332,18 milioane de lei pentru indemnizatii acordate pe perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului, 100,98 milioane de lei pentru indemnizatii acordate pentru alti profesionisti si pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca care intrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2, 103,73 milioane de lei pentru sume acordate angajatorilor pentru decontarea unei parti a salariului brut al angajatilor mentinuti in munca, 15,76 milioane de lei sume acordate angajatorilor pentru incadrarea in munca a unor categorii de persoane, precum si 147,13 milioane de lei indemnizatii acordate pe perioada reducerii temporare a activitatii pentru profesionisti precum si pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr.1/2005.
 
Se continua decontarile indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate pentru concedii medicale in scopul diminuarii stocului de plati restante aferente acestora, astfel ca la sfarsitul lunii martie platile au fost de 900,9 milioane de lei.
 
Cheltuielile cu subventiile au fost de 1,3 miliarde de lei, cea mai mare parte dintre acestea fiind alocate catre transporturi, respectiv subventii pentru transportul calatorilor.
 
Alte cheltuieli au insumat 1,15 miliarde de lei, reprezentand, in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare, burse pentru elevi si studenti, alte despagubiri civile, precum si indemnizatii acordate parintilor pentru supravegherea copiilor pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant.
 
Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 5,48 miliarde de lei, cu 20,4% mai mari comparativ cu anul precedent.
 
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 8,06 miliarde de lei, in crestere cu 37,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent cand a fost in valoare de 5,85 miliarde de lei. 

Citeste si: ANAF pregateste lansarea Formularului Instiintare pentru discutia finala. Cine il va primi si la ce va fi folosit

De asemenea, se observa o crestere mai accentuata a proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare, acestea reprezentand 47,5% din totalul cheltuielilor pentru investitii pe primele trei luni ale anului 2021. Totodata, din bugetul Ministerului Afacerilor Interne s-au platit 99,13 milioane lei pentru achizitionarea de produse - stocuri de urgenta medicala, inclusiv scannere termice pentru combaterea raspandirii infectiei cu SARS-CoV-2.
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Care este cea mai sigura criptomoneda din lume? Am intrebat ChatGPT, iata ce raspuns a putut sa dea
Ultimele stiri economice

Care este cea mai sigura criptomoneda din lume? Am intrebat ChatGPT, iata ce raspuns a putut sa dea

today15 Apr. 2024
Nu mai tineti telefoanele in buzunar: cum te poti imbolnavi
Tehnologie

Nu mai tineti telefoanele in buzunar: cum te poti imbolnavi

today15 Apr. 2024
Data la care intra pensiile pe card inainte de Paste: 5 milioane de pensionari asteapta banii
Economie

Data la care intra pensiile pe card inainte de Paste: 5 milioane de pensionari asteapta banii

today15 Apr. 2024
Cati bani cheltuie statul lunar cu alocatiile pentru copii: banii nu ajung nici macar o saptamana
Economie

Cati bani cheltuie statul lunar cu alocatiile pentru copii: banii nu ajung nici macar o saptamana

today15 Apr. 2024
Ce inseamna, de fapt, datoria publica uriasa a Romaniei? Care sunt riscurile pentru noi toti
Economie

Ce inseamna, de fapt, datoria publica uriasa a Romaniei? Care sunt riscurile pentru noi toti

today15 Apr. 2024
Salarii compensatorii 2024. In ce conditii primesti gramada 24 de salarii lunare
Economie

Salarii compensatorii 2024. In ce conditii primesti gramada 24 de salarii lunare

today15 Apr. 2024
Soc in Lumea Criptomonedelor: Bitcoin si Ether se Prabusesc
Economie

Soc in Lumea Criptomonedelor: Bitcoin si Ether se Prabusesc

today15 Apr. 2024
Mediul privat romanesc, cu un picior in groapa: in doar doua luni am pierdut peste 4.300 de firme in toata tara
Companii

Mediul privat romanesc, cu un picior in groapa: in doar doua luni am pierdut peste 4.300 de firme in toata tara

today15 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Data la care intra pensiile pe card inainte de Paste: 5 milioane de pensionari asteapta banii
Economie

Data la care intra pensiile pe card inainte de Paste: 5 milioane de pensionari asteapta banii

today15 Apr. 2024
Cati bani cheltuie statul lunar cu alocatiile pentru copii: banii nu ajung nici macar o saptamana
Economie

Cati bani cheltuie statul lunar cu alocatiile pentru copii: banii nu ajung nici macar o saptamana

today15 Apr. 2024
Ce inseamna, de fapt, datoria publica uriasa a Romaniei? Care sunt riscurile pentru noi toti
Economie

Ce inseamna, de fapt, datoria publica uriasa a Romaniei? Care sunt riscurile pentru noi toti

today15 Apr. 2024
Salarii compensatorii 2024. In ce conditii primesti gramada 24 de salarii lunare
Economie

Salarii compensatorii 2024. In ce conditii primesti gramada 24 de salarii lunare

today15 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x