Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Executia bugetara pe ianuarie 2020 s-a incheiat cu un deficit marginal de 0,46 miliarde de lei, 0,04% din PIB. Record istoric al incasarilor brute din TVA


Executia bugetara pe ianuarie 2020 s-a incheiat cu un deficit marginal de 0,46 miliarde de lei, 0,04% din PIB. Record istoric al incasarilor brute din TVA
de Vlad Strunescu la 26 Feb. 2020
Executia bugetara pe ianuarie 2020 s-a incheiat cu un deficit marginal de 0,46 miliarde de lei, 0,04% din PIB. Record istoric al incasarilor brute din TVA
Tags: executie buget ianuarievenituri buget ianuariecheltuieli bugetarevenituri bugetareflorin citu

Ministerul Finantelor Publice a anuntat venituri in crestere la bugetul general consolidat, in prima luna a anului, cu record istoric al incasarilor brute din TVA si triplare a cheltuielilor cu investitii.


Veniturile bugetului general consolidat au crescut, in ianuarie 2020, cu aproape 7% fata de ianuarie 2019, la 27,55 miliarde de ei, in linie cu estimarile bugetare, inregistrandu-se un record istoric al incasarilor brute din TVA, care au urcat la 8,4 miliarde de lei.
Incasarile bugetare din ianuarie reflecta reactia pozitiva a mediului privat la comportamentul corect al statului de a-si plati la timp datoriile catre contribuabili, atat pentru serviciile prestate, cat si pentru sumele de rambursat.
 
In ianuarie, ANAF a rambursat TVA de 1,72 miliarde lei, cu 1 miliard de lei mai mult decat anul trecut, continuand politica de plata cu celeritate a sumelor datorate catre mediul privat.
 
"Vom continua acest comportament corect in raport cu mediul privat, fie ca vorbim de facturile ajunse la scadenta, fie despre rambursarile de TVA. 
 
Evolutia din prima luna reprezinta un prim semnal ca actorii din economie inteleg sa se conformeze voluntar si au incredere in parteneriatul cu statul si in solutiile propuse pentru a flexibiliza si imbunatati administratia publica", a declarat ministrul Finantelor Publice, Florin Citu.
 
Pe partea de cheltuieli, cresterea de 11,6% din prima luna a anului, la 28 miliarde de lei, reflecta, intr-o mare masura, majorarile de pensii, salarii si alocatii rezultate din modificarile legislative aprobate anterior.
 
Spre deosebire de ianuarie 2019, s-a inregistrat, insa, o crestere semnificativa a cheltuielilor de investitii, care au crescut de aproape trei ori, la 1,31 miliarde de lei, in conditiile dublarii investitiilor in proiecte cu finantare europeana, respectiv 474 milioane de lei.
 
Prin urmare, bugetul general consolidat a inregistrat, in ianuarie 2020, un deficit marginal, de 0,46 miliarde de lei (0,04% din PIB), explicat, in principal, de majorarea rambursarilor de TVA cu 1 miliard de lei si de cresterea cheltuielilor de investitii cu 821 de milioane de lei fata de aceeasi perioada a anului precedent.
 

Plus 6,8% la venituri

Potrivit MFP, veniturile bugetului general consolidat au insumat 27,55 miliarde de lei, in ianuarie 2020, in crestere cu 6,8% fata de ianuarie 2019. Exprimate ca pondere in PIB, veniturile bugetare au inregistrat o reducere marginala (0,1%), explicata in principal de cresterea restituirilor din TVA cu 141%.
Incasarile din impozitul pe venit au inregistrat 2,28 miliarde de lei, in ianuarie 2020 si prezinta o crestere de 14,4% fata de luna similara a anului trecut.
 
Evolutia incasarilor din impozitul pe salarii in luna ianuarie (8%, an/an) reflecta dinamicile castigului salarial mediu brut (10,7%) si a numarului mediu de salariati (0,9%) inregistrate in luna decembrie 2019. Totodata, scutirea salariatilor din domeniul constructiilor si sectoarele industriale conexe de la plata impozitului pe venit a generat un impact negativ de 127,9 milioane de lei in ianuarie 2020, comparativ cu incasarile din ianuarie 2019 .
 
Incasarile din contributii de asigurari au inregistrat 9,97 miliarde de lei, in ianuarie 2020, si prezinta o accelerare, de la 8,5%, in decembrie 2019 la 10%, in ianuarie 2020 (an/an). 
 
Dinamica acestora reflecta preponderent avansul fondului de salarii din economie, de 11,6% in decembrie 2019, in incetinire fata de ritmul din luna anterioara.
 
De asemenea, scutirea salariatilor din domeniul constructiilor si sectoarele industriale conexe de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate si de reducere a contributiei asiguratorii in munca datorate (potrivit OUG nr 114/2018) au avut un impact negativ de 180,9 milioane lei asupra incasarilor din contributii.
 
Incasarile din TVA au insumat 6,68 miliarde de lei, in ianuarie 2020, in scadere cu 4% fata cele inregistrate in ianuarie 2019.
 
Scaderea incasarilor nete din TVA este explicata de majorarea restituirilor din TVA cu 141%, in ianuarie 2020, fata de ianuarie 2019 (respectiv 1,72 miliarde de lei, in ianuarie 2020, comparativ cu 0,72 miliarde, in ianuarie 2019).
 
De altfel, in perioada analizata se constata cresterea cu 11% a veniturilor brute din TVA exclusiv restituiri (inregistrand un nivel record istoric, de 8,4 miliarde de lei), in linie cu dinamica bazei macroeconomice relevante - cifra de afaceri in comert, servicii si industrie, de 12% (an/an).
 
Veniturile din accize au insumat 3,31 miliarde de lei, in ianuarie 2020, in crestere cu 13,9% fata de ianuarie 2019.
 
Se mentine, astfel, un ritm anual ridicat de crestere a incasarilor, dupa performantele inregistrate in noiembrie si decembrie 2019 (in medie 16,2%, an/an).
 
In ianuarie 2020, veniturile din accize pentru produse energetice au crescut cu 9% (an/an), in conditiile in care nivelului accizei pentru carburanti a fost diminuat la inceputul acestui an cu 13% la benzina fara plumb, respectiv 14,3% la motorina.
 
Veniturile din accizele pentru produsele din tutun au inregistrat un avans de 16,8% (an/an), si pe fondul majorarii nivelului accizei la tigarete cu 4,2%. Evolutia incasarilor din accize prezinta o volatilitate lunara mai ridicata, determinata atat de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscala a produselor accizabile, cat si de volatilitatea consumului.
 
Veniturile din taxele pe utilizarea bunurilor au insumat 0,36 miliarde de lei, in crestere cu 25,3% comparativ cu luna ianuarie a anului trecut. Evolutia acestor incasari este explicata de majorarea cu 47,9% a veniturilor din taxele pe jocurile de noroc.
 
Veniturile nefiscale au fost de 2,11 miliarde de lei in ianuarie 2020, in crestere cu 11,6% fata de incasarile inregistrate in ianuarie 2019. Dinamica a fost sustinuta de evolutia veniturilor din vanzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera (in crestere cu 113,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent) si a veniturilor din dobanzi (+17,4%).
 
Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 1,11 miliiarde de lei in ianuarie 2020, mentinandu-se ca procent in PIB fata de ianuarie 2019, respectiv 0,1%.
 

Cheltuilile s-au majorat cu 11,6%, in termeni nominali

Cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 28 miliarde de lei (2,5% din PIB), au crescut in termeni nominali cu 11,6% fata de aceeasi luna a anului precedent. Cheltuielile au inregistrat o crestere cu 0,07 puncte procentuale de la 2,4% din PIB 2019 la 2,5% din PIB in 2020.
 
Cheltuielile de personal au insumat 8,46 miliarde de lei, in crestere cu 11,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, reflectandu-se majorarile salariale, indemnizatia de hrana aplicate incepand cu 1 ianuarie 2019, acordate in temeiul Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice. Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal si-au mentinut ponderea la nivelul de 0,7%.
 
Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost 3,23 miliarde de lei, in crestere cu 2,8% fata de anul precedent. In cadrul bugetului general consolidat, majorarile fata de medie se inregistreaza la nivelul bugetelor locale, precum si la bugetul asigurarilor sociale de stat pentru plata serviciilor de transmitere si achitare a pensiilor.
 
Cheltuielile cu asistenta sociala au inregistrat 11,87 miliarde de lei in ianuarie 2020 si prezinta o crestere nominala de 15,1% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. 
 
Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea punctului de pensie, incepand cu 1 septembrie 2019, cu 15%, respectiv de la 1.100 lei la 1.265 lei, a indemnizatiei sociale pentru pensionari garantata cu 10%, majorarea alocatiilor pentru copii incepand cu 1 mai 2019, precum si devansarea sumei de 1,4 miliarde lei pentru plata a 50% din cheltuielile cu pensiile pentru luna februarie care se distribuie prin Posta Romana.
 
Cheltuielile cu alte transferuri au inregistrat 1,7 miliarde de lei, fiind in crestere cu 21,0% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in principal ca urmare a platii contributiei Romaniei la Bugetul Uniunii Europene, respectiv 1,5 miliarde de lei in ianuarie 2020 fata de 1,2 miliarde de lei in ianuarie 2019.
 
Alte cheltuieli, reprezentand, in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare (0,2 miliarde de lei), burse pentru elevi si studenti, precum si alte despagubiri civile, acestea au insumat 0,49 miliarde de lei, majorandu-se cu 23% fata de ianuarie 2019.
 
Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 1,26 miliarde de lei, cu 2,8% mai mari comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si pe cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 1,31 miliarde de lei, fiind de aproape trei ori mai mari fata de ianuarie 2019. In cadrul bugetului general consolidat, majorarile apar la bugetul de stat si la bugetele locale atat din fonduri nationale, cat si aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile.

Jurnalist Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016