Guvernul, de doi ani in cautarea formei ideale pentru TAXA AUTO
taxa auto 2018timbru mediumasini second handpoluare
Guvernul a tot promis in ultimii doi ani ca va gasi o formula pentru taxa auto, insa, marti, ministrul Mediului, Gratiela Garilescu, a declarat ca o astfel de taxa nu exista in prezent. Membrii cabinetului executiv au oferit in acesti doi ani termene peste termene, ultimul fiind finalul acestui an, dar se pare ca vom pasi in 2019 fara un proiect legislativ pe aceasta tema.
Ministrul Mediului: "Matematica nu este usoara"
"Pana la ora actuala, o forma care sa fie agreata (o noua taxa auto - n.red.), care sa nu aiba niciun fel de dubiu, care sa nu avem repercusiuni majore din punct de vedere financiar asupra noastra a fiecaruia, lucru pe care nu mi-l doresc, este ca nu s-a gasit inca optimul care sa poata sa confere, cumulate, toate plangerile care au fost depuse in decursul anilor, astfel incat sa nu avem niciun fel de probleme din punct de vedere juridic", a declarat, marti, Gratiela Gavrilescu, ministrul Mediului.
In completarea explicatiilor, ministrul Mediului a precizat faptul ca "matematica nu este usoara in elaborarea unui astfel de proiect", facand trimitere la faptul ca sunt necesare calcule complexe si analize serioase inainte de a-i pune pe romani sa plateasca o noua taxa auto. Deci, formula trebuie foarte bine gandita.
Ca atare, nu avem forma finala, pentru ca nu este usor, sunt cumuli si cumuli de calcule. Matematica nu este usoara", adauga Gavrilescu.
Intrebata daca are un orizont de timp in ceea ce priveste o noua taxa, Gratiela Gavrilescu a declarat ca nu vrea sa mai promita nimic.
Romania, cimitirul masinilor second hand din Vest
Din 2016 pana in prezent, de cand Romania nu mai are o taxa auto, tara noastra s-a transformat in "cimitirul masinilor din Vest". Strazile s-au umplut de masinile vechi ale nemtilor, mai ales, poluandu-ne orasele si aglomerand traficul intr-un mod infernal.
Un studiu realizat de ONG-urile de mediu Transport & Environment si 2Celsius arata ca, doar in 2017, Romania a importat aproape 520.000 de autoturisme second-hand, peste 70% dintre acestea fiind diesel-uri poluante. Aceasta este o cota deosebit de mare fata de celelalte tari (o treime in Bulgaria si 40% in Polonia).
Totodata, peste 80% din diesel-uri au fost produse inainte de 2011, adica inainte de intrarea in vigoare a standardelor Euro 5 pentru toate autoturismele - care necesitau filtre de particule diesel (DPF) . Asta inseamna ca majoritatea acestor autoturisme importate nu sunt echipate cu DPF standard si, prin urmare, emit particule fine periculoase care pot cauza aparitia cancerului.
In ceea ce priveste dioxidul de azot toxic (NO2), lucrurile stau la fel de grav: diesel-urile importate in Romania anul trecut emit, in medie, de peste 12,5 ori actuala limita a NOx Euro 6 - sau, in cifre absolute, 1.014 mg/km in loc de 80mg/km (necesara pentru autoturismele aflate in vanzare astazi), similar nivelului de la diesel-urile importate in Bulgaria sau Polonia.
Inca de la eliminarea timbrului de mediu, care era oricum ilegal in forma impusa tot de guvernele PSD, social-democratii si partenerii lor de la ALDE au anuntat ca lucreaza la o noua formula care sa-i pedepseasca pe poluatori. Poate ... anul viitor!