Strategia de produs
strategie de produsstrategie de marketing
Strategia de produs reprezinta una din cele 4 componente de baza ale strategiei de marketing, alaturi de strategia de pret, strategia de promovare si cea de distributie.
Rolul ei este esential, deoarece de ea depind in buna masura cifra de afaceri, cota de piata si profitabilitatea firmei.
Fata de strategia de pret, strategia de produs presupune o durata mai mare de implementare iar rezultatele vin, de asemenea, dupa un timp mai indelungat. Ea este, insa, cea care da trend-ul pe termen lung al strategiei de piata.
Definirea si evolutia strategiei de produs trebuie sa aiba in vedere:
- factori interni: asteptarile actionarilor si conducerii si obiectivele pe care conducerea firmei si le propune, resursele disponibile, capacitatea de productie, tehnologii si know-how;
- factori externi: structura si dinamica pietei, nivelul si caracteristicile concurentei, asteptarile consumatorilor, volumul cererii, fiscalitatea si elemente de reglementare;
- pozitionarea pe piata a firmei.
Exista mai multe clasificari ale strategiilor de produs, cele mai relevante fiind:
Cunosti cele mai eficiente modalitati pentru restabilirea echilibrului financiar in afaceri?
Relanseaza-ti afacerea pe timp de criza! Detalii aici >>>
In functie de modalitatea aleasa pentru cresterea vanzarilor (modalitate care la randul ei va lua in considerare caracteristicile pietei si pozitia firmei):
- dezvoltarea pietei pe baza produselor existente: tinteste atragerea de clienti noi folosind produse obtinute, cu adaptari minime, pornind de la unele deja existente. Acestor produse „adaptate” li se dau intrebuintari diferite, pentru alte categorii de clienti/ alte piete. Un exemplu relevant este cel al cutiilor de viteze semiautomate de performanta ridicata, preluate din formula 1, cu modificari minimale, de modele comerciale;
- strategia de reformulare: vizeaza modernizarea si cresterea calitatii produselor, pentru a creste vanzarile pe pietele existente. Este de obicei folosita in combinatie cu alte strategii;
- diferentierea produselor si segmentarea pietei: producerea mai multor sortimente ale aceluiasi produs, pentru mai multe segmente de clienti. Este intens folosita de catre producatorii de sapunuri; un alt exemplu este cel al unei cofetarii care decide sa produca sortimente pentru diabetici ale produselor deja oferite;
- strategia largirii gamei de produse: urmareste crearea de produse noi, care insa folosesc aceeasi tehnologie/ tehnologii apropiate celor deja utilizate. Pietele targetate sunt, si ele, aceleasi. Este cazul unei firme specializate pe camasi si tricouri, care decide sa ofere si lenjerie;
- strategia innoirii produsului: presupune lansarea unor variante actualizate ale produsului, fara schimbari majore la nivel tehnologic. Este strategia folosita de multe firme auto;
- diversificarea laterala: consta in obtinerea de produse noi pentru piete noi. De multe ori este profitabila, in acest caz, diferentierea brand-urilor (fie prin „cumpararea” unui brand deja existent, fie prin crearea unuia nou);
- diversificarea orizontala: se refera la producerea unor bunuri noi cu tehnologie noua, dar pentru aceleasi segmente de piata. De exemplu, produceti escalopi pentru alpinisti si decideti sa adaugati in oferta si pioleti.
In functie de gradul de innoire, pentru o anumita gama de produse:
- oferirea de produse noi: este o strategie preferabila intr-o piata cu concurenta puternica si durata mica de viata a produselor (cum este cea a PC-urilor);
- actualizarea produsului existent (imbunatatirea sistematica a caracteristicilor sale);
In functie de momentul schimbarilor in relatie cu concurenta:
- strategia proactiva (anticipata): lansati primul un produs nou, putand deveni un trend-setter. Este o strategie costisitoare (presupune costuri ridicate) si riscanta (trebuie sa intuiti corect dinamica asteptarilor clientilor), dar poate aduce profituri insemnate si, de asemenea, pune presiune mare pe competitori, putandu-i „face knock-out”;
- strategia reactiva (adaptiva): adaptarea ofertei la schimbarile impuse de concurenta si de consumatori.
Dificultatea majora in alegerea strategiilor de produs optime vine din necesitatea cunoasterii si intelegerii in profunzime a factorilor externi si a gasirii, in functie de acestia, dar si de conditionarile interne, a compromisului cel mai potrivit dintre risc si potential de crestere.
Liviu Deculescu