Cum se simt romanii dupa un an de pandemie?
perceptie pandemiestare spirit romaniridicare restrictiinemultumire romani
Prim-ministrul Florin Citu ne-a dat, ieri, sperante, anuntand ca, de la 1 iunie, daca se va reusi vaccinarea a cel putin 5 milioane de persoane, Romania va reveni la normalitate, fara sau cu mai putine restrictii. Pana atunci, potrivit unui studiu Reveal Marketing Research bazat pe Barometrului Romanii AZI, romanii sunt furiosi, dezamagiti si nemultumiti de venituri.
Conform cercetarii, nivelul de furie a ramas, in primul trimestru din 2021, la fel ca in 2020 (57%) dar a crescut nivelul oboselii cu 4%. Nivelul de motivatie al romanilor se mentine in media de anul trecut (6%) dupa o scurta crestere in iunie (perioada de vacante, finalul lockdown-ului).
Tot in luna iunie, romanii s-au simtit cel mai motivati si bucurosi (12%) cel mai probabil tot pe fondul finalului lockdown-ului. Luna august inregistreaza cel mai ridicat procent de furie (66%) din tot anul, cu toate ca, in general, august este o luna de concedii si de vacante.
In martie 2021, la nivel national, persoanele mature fara partener reprezinta cel mai furios segment (peste 70%). Pe langa furie, romanii se confrunta cu sentimente de dezamagire. Milenialii singuri reprezinta cel mai dezamagit segment (peste 45%).
In mediul urban, in martie 2021, segmentul care se confrunta cel mai mult cu sentimente de furie este cel al pensionarilor (peste 60% intre ianuarie - martie). In mediul rural, familiile moderne care au copii sunt cele mai nervoase in martie. In ceea ce priveste dezamagirea, milenialii din mediul rural resimt in mai mare masura aceasta emotie (57%), comparativ cu cei din mediul urban (34%).
Potrivit analizei
Reveal Marketing Research, in februarie 2021, la nivel national, s-au inregistrat cresteri ale procentului satisfactiei vizavi de starea de spirit (7% in plus fata de ianuarie), dar a scazut apoi cu 6%, in luna martie, probabil pe fondul noilor restrictii si al faptului ca s-a incheiat un an de la primul lockdown.
Scaderea din martie 2021 privind starea de spirit se resimte in special in mediul rural (diferenta de 10% intre mediul urban si cel rural). De asemenea, datele arata o scadere de 10% din ianuarie pana in martie legata de nivelul de multumire a romanilor fata de mediul in care traiesc.
La nivel national, satisfactia generala fata de diverse aspecte ale vietii scade de la 72%, in februarie, la 65%, in martie. Satisfactia fata de venituri scade (de la 53%, in ianuarie, la 45%, in martie), in timp ce satisfactia fata de cariera/locul de munca inregistreaza o crestere de la 56%, in ianuarie, la 62%, in martie. Familiile moderne care au copii sunt segmentul cel mai multumit de cariera/locul de munca si de venituri.
Cum au evoluat prioritatile romanilor
Teritoriul relatiilor sociale si al unitatii predomina in prioritatile romanilor si creste gradual din ianuarie pana in martie. Dupa o scadere in februarie, teritoriul stabilitatii, responsabilitatii, credintei a crescut in martie cu 8%. Desi luna martie a vazut o crestere in teritoriul stabilitatii, aceasta a venit si cu o scadere cu 8% in teritoriul schimbarii, al depasirii obstacolelor, acestea fiind de asteptat in contextul actual al noilor restrictii impuse de autoritati.
Comparativ cu 2020, a scazut in importanta teritoriul depasirii obstacolelor si al schimbarii (5%), dar a crescut importanta relatiilor sociale si a stabilitatii. Datele pot fi explicate prin finalizarea unui an de pandemie si de restrictii, astfel ca romanii se indreapta mai degraba spre familie si prieteni, spre ceea ce este cunoscut si spre siguranta, decat spre necunoscut sau schimbare.
In august 2020, s-au inregistrat cele mai ridicate procente in teritoriul schimbarii (35%), cel mai probabil datorita dorintei romanilor de a face lucruri diferite, de a iesi din rutina impusa de lockdown.
Teritoriul schimbarii este mult mai important in mediul urban decat in mediul rural pe toate cele trei luni, dar mai ales in martie cand diferenta intre cele doua este de 17%. Pe de alta parte, in mediul rural, predomina teritoriul stabilitatii, responsabilitatii, credintei, in primul trimestru al anului, diferentele intre rural si urban fiind de 15%.
Romanii AZI este un barometru dezvoltat de Reveal Marketing Research, care functioneaza ca instrument de punere in context a cercetarilor de piata implementate pentru clientii din portofoliul companiei. Barometrul etse efectuat lunar si reda aspecte de moment legate de romani, dar si evolutia lor in timp.